Az Európai Bizottság korlátozná a légiutasok jogait

Késésekre és járattörlésekre vonatkozik a bizottság javaslata, amellyel az Európai Parlament nem ért egyet.

Az Európai Unió tagállamai jelentősen korlátoznák a légiutasok jogait késés és járattörlés esetén. A Görög Tanács Elnökségének jelenlegi törvényjavaslata szerint a késéssel és járattörléssel járó kártérítést több mint 5, 9, illetve 12 óra után nyújtanák – természetesen a járat hosszától függően. A Német Utazási Szövetség (German Travel Association, VDR) és a Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége (Federation of German Consumer Organizations, VZBV) azonban felszólította a szövetségi kormányt, hogy egyértelműen határolódjon el ezektől a tervektől, és az Európai Parlament szavazatát támogassa.

Néhány héttel ezelőtt, február 25-én az Európai Parlament ugyanis – hatalmas többséggel – szavazott az Európai Bizottság terve ellen, amely a légiutasok védelmének gyengítésére irányult. A Európai Parlament szavazata értelmében az utazók már 3 óra késést követően kompenzálandók, nem pedig 5 óra után, ahogy a Bizottság szerette volna.

Nemrég növelték a kártérítés összegét

Ahogy korábbi cikkünkben már megírtuk, a kártérítés mértékét azonban egy februári határozat szerint növelték: járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében az Európai Unió növelte a légiutasoknak járó legkisebb kártérítés összegét (250 euróról 300 euróra), a maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Jelenleg három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Nem vetették még el a korlátozásokat

Az EU-tagállamok többsége azonban továbbra is támogatja a Bizottság javaslatát, sőt, még a német szövetségi kormány sem határolódott el tőle annak ellenére, hogy – a koalíciós megállapodás szerint – támogatják az utasok védelmének jelenlegi állását. A Görög Tanács Elnöksége pedig már azt is javasolta, hogy az 5, 9 és 12 órás kompenzációs küszöbértéket ne csak a késésekre, de a járattörlésekre is terjesszék ki. A jelenlegi törvény szerint az utasok járattörlésnél 2 óra késés esetén folyamodhatnak kártérítésért.

A Német Fogyasztói Szervezetek Szövetsége ennek fényében felkérte Heiko Maas és Alexander Dobrindt szövetségi minisztereket, hogy képviseljék az Európai Parlament álláspontját a tagállamokkal folytatott tárgyalások során.

A jogkorlátozás gazdasági terheket jelentene

A Német Üzleti Utazási Szövetség (GeschäftsreiseVerband) szerint a késések jelentős gazdasági terheket rónak a gazdaságra. „A német cégek évente körülbelül 12,5 milliárd eurót költenek üzleti utakra – mondja Dirk Gerdom, az szövetség elnöke. – Ezeknek az utaknak többek között az a célja, hogy üzleti megállapodások és vásárlások jöjjenek létre. A járattörlések és késések azonban drága munkaidővesztéssel járnak. Az ennek következtében bedőlt üzletek és későbbi megállapodások által okozott költségeket pedig nem lehet számszerűsíteni.”

Ha az Európai Bizottság továbbra is fenntartja ezeket a terveket, akkor a Német Üzleti Utazási Szövetség számításai szerint a jövőben 700 járat közül csupán 1 fogja túllépni a küszöbértéket, és a légitársaságok kevésbé lesznek ösztönözve arra, hogy betartsák a menetrendet.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?