Az európai turizmus alakulása 2010-ben

Az ETC, Európai Turisztikai Bizottság második negyedéves jelentése szerint közel ugyanannyi országból jelentettek csökkenést, mint növekedést a látogatók számát tekintve.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a nemzetközi látogatások száma az első negyedévben csak éppen hogy átbillent pozitív irányba, a légi közlekedés, a szálláshely-szolgáltatás adatai alapján és a várakozások szerint Európa rátért a fokozatos „gyógyulás” útjára.

Az idei év egészére nézve 3%-os növekedést várnak a szakemberek az európai desztinációk látogatottságában. Az ETC Kutatói Munkacsoportja, a Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. is képviselteti magát, ismételten elkészítette a tárgyévi második negyedéves elemzését az európai turizmus helyzetéről és kilátásairól.

A tanulmány a Kutatói Munkacsoport adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, az Oxford Economics, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), az Association of European Airlines (AEA), az Eurostat, a Tourism Decision Metrics (TDM), a Tourism Economics, a Haver Analytics, továbbá az ETC saját adatbázisára, a TourMIS-ra. Az alábbiakban összefoglaljuk a tanulmány legfontosabb megállapításait.

A nehézkes javulás egyik okaként az izlandi vulkán kitörését tartják felelősnek a szakemberek, mivel a vulkáni hamu szétterülése az európai légtérben áprilisban és májusban az európai légitársaságoknak és desztinációknak összesen 1,7 milliárd eurós veszteséget okozott. Több mint 100 000 járatot töröltek, közel 6 millió európai utazását érintve. Ugyanakkor májusig bezárólag az európai régióban a szállodák foglaltságának mutatói lassú, de biztos javulásra utalnak.

A 2010-es év első néhány hónapjának turisztikai eredményeit vizsgálva az elemzők megállapították, hogy január és április között a turisztikai bevételek általában csökkentek, ami azzal magyarázható, hogy a látogatások során a kiadások az előző évi szintek alá süllyedtek. Mindemellett a vizsgálatban részt vevő 28 ország közül 15 a nemzetközi érkezések növekedéséről számol be, ami jelentős eredménynek könyvelhető el a 2009-es adatokhoz képest. Becslések szerint a foglaltsági ráták erős növekedése Európa-szerte elsősorban a belföldi turizmus fellendülésének köszönhető.

Európa egyes régióit tekintve nagy eltérések mutatkoznak a turisztikai eredményekben, a január-áprilisi időszakban: míg Nyugat- és Dél-Európában kismértékben nőtt a nemzetközi érkezések száma, a Magyarországot is magában foglaló Közép-Kelet-Európai régióban kismértékben, az Észak-Európai régióban pedig nagymértékben csökkent ez az adat.

A Közép-Kelet-Európai régióban tapasztalt csökkenés ellenére, ugyanebben az időszakban, a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken 6%-kal nőtt a külföldi vendégek és 4,1%-kal az általuk eltöltött vendégéjszakák száma, az előző év azonos időszakához viszonyítva, a KSH adatai szerint. Magyarország legfőbb küldőpiaca, Németország esetében az eddigi elérhető adatok azt mutatják, hogy inkább a szomszédos országokat részesítik előnyben, például Ausztriát, Hollandiát, Lengyelországot. Összességében a németek kevesebb vendégéjszakát töltöttek külföldön, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában.

Az előrejelzések szerint a világgazdaság jó úton halad a talpra állás felé, bár a szakemberek az év második felére a növekedés lassulását jelzik. Ebben fontos szerepet játszik számos országban a korábbi állami támogatások szűkülése, illetve megvonása. Ez a gazdasági gyengülés 2010-ben főleg az európai országokban fordulhat elő, tekintettel arra, hogy a pénzügyi feltételek számos országban megkövetelik a megszorító intézkedéseket, fékezve az egyébként is mérsékelt fellendülést.

A turizmus területén végzett legutóbbi kutatások a fenti aggodalmak ellenére is optimista szemléletet tükröznek a közeljövőt illetően. Európa még mindig különösen vonzó úti cél lehet, többek közt az alacsony szobaáraknak, a magas minőségű szolgáltatásoknak és az általánosan alacsony értékű valutának köszönhetően. Az euró és a font továbbra is jelentős gyengülést mutat a dollárhoz képest, ami ösztönzőleg hat az európai turizmusra: nőhet a tengeren túlról érkezők száma Európa bizonyos részeiben, valamint megnőhet az Európán belüli utazások száma is.

A nemzetközi turisztikai kutatások összességében szerény növekedést jósolnak az európai desztinációk látogatottsága tekintetében, az idei év egészére vonatkozóan. A 2009-es évben tapasztalt 6%-os csökkenés után idén megközelítőleg 3%-os növekedést várnak a szakemberek. Ez a növekedés 2011-re – az alacsony bázishoz képest – felgyorsulhat, addigra a 2008-ban mért látogatottsági szintek elérését valószínűsítik. A jelentés az ETC honlapjáról ingyenesen letölthető - tájékoztatott a Magyar Turizmus Zrt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.