Harmadikok lettünk...hátulról

Kiadta a nemzetközi és hazai szállodaipar teljes tavalyi évi teljesítményét elemző trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, amelyet az STR Riport és a Központi Statisztiaki Hivatal adatai alapján állít össze a szakmai szervezet.

Az összefoglaló szerint nemzetközi viszonylatban a 2012 január és december között a legjobb teljesítményt a korábbi hónapokhoz hasonlóan Közel-Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet-Ázsia szállodái érték el.

A múlt évben Európában a szállodai REVPAR mutató átlagos 4,7%-os növekedését magasan felülmúlta a Kelet-Európában elért 8,8%-os növekedés. Ennek ellenére a régióban az egy kiadható szobára eső 53,3 eurós átbevétel 29,5%-kal múlta alul az európai átlagot.

A magyarországi szállodák teljesítménye a Közép-Kelet Európában vizsgált 5 ország között 2012-ben elsősorban a nagyon alacsony szállodai árak következtében, csupán a szlovákiai hotelekét múlták felül. Az STR riportban szereplő 31 város között 2012-ben Budapest szállodái szobafoglaltságban a 23. helyet érte el, megelőzve Athént, Pozsonyt, Bukarestet, Lisszabont, Madridot, Manchestert, Tallint és Vilniust. Nettó átlag szobaárban a 29. lett Budapest Pozsony és Vilnius előtt, nettó REVPAR-ban pedig Pozsonyt, Bukarestet és Vilniust megelőzve a 28. helyen végeztek a fővárosi szállodák.

2012 decemberében Budapest szállodái az STR riport szerint a vizsgált 31 európai városhoz hasonlítva szobafoglaltságban a 26., nettó átlag szobaárban csak a 29., s így nettó REVPAR-ban a 28. helyet érték el.

2012 utolsó hónapjában a magyarországi szállodai kapacitás (51.830 szobával) országos szinten 2,7%-kal volt nagyobb a 2011-eshez képest. Budapesten 7,4%-os, a Balatoni régióban 9,9%-os növekedés mutatkozott.

A hazai szállodák 2012 január-decemberi teljesítményéről megállapítható, hogy a elsősorban a külföldi szállodai vendégéjszakák változatlanul gyors ütemű emelkedése, az EURO/HUF árfolyamának 2011-hez képest 3,6%-os gyengülése ellenére a szállodák bevételi teljesítményét komplexen kifejező mutató, a REVPAR (egy kiadható szobára jutó árbevétel) csak 5%-kal nőtt, ami a KSH szerinti 5,7%-os infláció alatt maradt.

A KSH adatai szerint Magyarországon 2012–ben a hazai szállodák átlagos foglaltsága 47,8% volt, ami az egy évvel korábbi adatnál 1,3 százalékponttal magasabb. A bruttó átlag szobaár 2,1%-kal 14.676 Ft-ra nőtt tavaly.

Húzó szerepe volt Budapestnek 

Az országos szállodai teljesítmények alakulásában meghatározó szerepe volt a budapesti hoteleknek. Míg 2012-ben a fővárosi szállodákban a vendégéjszakák száma 12,4%-kal, ebből a külföldieké 14,5%-kal nőtt, addig a fővároson kívüli szállodákban a növekedés az összes vendégéjszakánál 5,4%, a külföldieknél 5% volt. A fővárosi szállodákban az összes vendégéjszakaszám növekedésének mértéke kétszerese, a külföldi szállodai vendégéjszakáké közel háromszorosa volt a vidéki szállodákban mutatkozó növekedésnek.

A Budapest iránt megnyilvánuló erős keresletnövekedés ellenére, ami alapvetően a Malév csődje miatt bekövetkezett fapados légitársaságok térnyerésének köszönhető, a fővárosi szállodák szobafoglaltsága csak kis mértékben (3,4 százalékponttal javulva 60,4%-ra) nőtt, az elért bruttó átlag szobaár (17.496 Ft) csupán 0,1%-kal lett magasabb a bázisnál. Ez különösen alacsonynak tekinthető az EURO/HUF árfolyamának 3,6%-os gyengülését és az 5,7% körüli inflációt is figyelembe véve.

A fenti tendenciák a fővárosi turisztikai piac átrendeződését mutatják, ami a kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedésére, az üzleti és főleg a MICE szegmens részarányának csökkenésére utal. Ezek a változások pozitívan érintik a közép kategóriás, főleg 3*-os szállodákat, de negatívan az 5*-os hotelek piacát. Ezt igazolja, hogy 2012-ben Budapesten a REVPAR mutató a 3* egységekben 10,6%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, addig a növekedés az 5*-os kategóriában 6%, a 4*-osban 4,2% volt.

Növekvő árbevétel Budapesten és a Balatonnál

2012-ben a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 135,8 milliárd Ft volt, ami 9,3%-kal több a 2011-esnél, és 11,2%-kal haladja meg az 5 évvel korábbi, 2007-es bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2007 és 2012 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt, az infláció pedig 5 év alatt meghaladta a 30%-ot.

Budapesten 2012–ben a szállodák összes szoba árbevétele 70,7 milliárd Ft volt. Ez a 2011 évinél 8,1%-kal magasabb, és 5,1%-kal haladja mg a 2008 évit.

A Balatoni régióban a kedvező időjárásnak, az erősödő bel- és külföldi keresletnek köszönhetően a szállodák teljesítménye jelentősen javult, az összes szoba árbevétel 19,5 milliárd Ft lett 2012-ben, ami 13,1%-kal több a 2011 évinél, és 8%-kal múlja felül a 4 évvel korábban, 2008-ban elért 18 milliárd Ft-os bevételt. A növekedésben meghatározó szerepe volt a Balatoni régióban található gyógyhelyeknek, elsősorban Hévíznek. A vízparti szállodák teljesítménye ezektől messze elmarad.

Főleg vidéken több a belföldi vendég

A szállodák iránt erősödött a belföldi kereslet is: 2012 egészében országos szinten 3,9%-os, decemberben 5,5%-os növekedést mutat a belföldi vendégéjszakák száma. Az összes szállodai vendégéjszakának 42,2%-át magyar vendégek töltik el szállodáinkban, ennek 89,6%-a vidéki szállodáinkban jelenik meg. Ebben nagy szerepe volt a SZÉP kártyák gyors terjedésének. 2012–ben éves szinten a szállodákban jelentkező Üdülési csekk forgalom 2.584 millió, a SZÉP kártya forgalom 8.149 millió Ft volt. A SZÉP kártya felhasználása – az év eleji lassú indulás ellenére - az év során több mint háromszor nagyobb lett, mint a kifutó ÜCS forgalom.

A múlt évben a szállodákban lakó magyar vendégek összesen 44,5 milliárd Ft-ot fordítottak szállásdíjra, amiből kb.10,8 milliárd Ft-ot egyenlítettek ki ÜCS-vel és SZÉP kártyával. Ez a szállodák összes belföldi szállásdíj bevételének 24,1%-át tette ki.

2012 decemberében a SZÉP kártya felhasználása a szállodákban kb.680 millió Ft volt, ami bár lényegesen kisebb, mint a júliusi, augusztusi felhasználás, de kb. nyolcszor nagyobb volt, mint a decemberi mintegy 86 millió Ft ÜCS forgalom.

Tartottuk pozícióinkat legfőbb küldőpiacainkon

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – Ausztriát, Franciaországot és az USA-t kivéve – nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Közülük kiemelkedő – két számjegyű – volt a növekedés Oroszországból és Olaszországból és az Egyesült Királyságból. A szomszédos országok közül 20%-ot meghaladta szállodáinkban az ukrán vendégéjszakák növekedése, a szerbiai 15%-kal, a szlovákiai, horvátországi és szlovéniai vendégéjszakák száma pedig 10%-kal volt magasabb.

A feltörekvő piacok esetében az orosz szállodai vendégéjszakák száma 31,8%-kal, a kínai 9,2%-kal, a brazil közel 100%-kal nőtt. Az orosz vendégéjszakák száma 582 ezer, a kínai 123 ezer, a brazil 62 ezer, az indiai 27 ezer volt 2012-ben.

2012-ben az EU tagországokból érkező szállodai vendégéjszakák száma 6.593 ezer volt, az összes hazai hotelekben eltöltött külföldi vendégéjszakának 68,7%-át tették ki. Ha ehhez hozzáadjuk az EU-n kívüli szomszédos országokból érkező 396 ezret, akkor megállapítható, hogy ezek együttesen az összes külföldi vendégéjszakának 72,9%-át adják.

2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Közép-Magyarországon 10,2%-kal, Budapesten 10,6%-kal, Észak-Magyarországon 5,5%-kal, Dél-Dunántúlon 4%-kal, a Tisza tónál 4%-kal, Dél-Alföldön 3%-kal, a Balatonon 2,5%-kal nőtt, Nyugat-Magyarországon 0,9%-kal csökkent 2011-hez képest.


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?