Az irány jó, de még várni kell a fellendülésre

Még várnunk kell a balatoni turistaforgalom igazi felfutására, állítja Károly Tamás, a régió egyik meghatározó szálláshelyének, a Club Tihanynak a vezetője az elmúlt hetekben megjelent optimista kinyilatkoztatásokra is reagálva.

A 48 éves szakember 1986-ban londinerként kezdett dolgozni az üdülőfaluban, majd a recepció folytatta, amit 2000-től ő vezetett. Az igazgatói megbízást a tavalyi szezon előtt nyerte el több jelentkező közül pályázat eredményeként.

- Bár alapvetően optimista ember vagyok, azt gondolom, még egy pár évet igénybe fog venni, hogy kicsit helyre álljon az idegenforgalmi kereslet belföldön, sőt az egész unióban - fogalmazott.

- A gazdasági válság előtt döntően a külföldi turisták, németek, osztrákok, dánok, hollandok domináltak a Balaton-parton és a Club Tihanyban is. A válság kezdetétől beindult egy visszaesés, ami azóta sem állt le. Minden évben azt érezzük, hogy az előző évhez képest ismét egy kicsit kevesebben jöttek.

A vendégszám csökkenésével párhuzamosan jelentősen lecsökkent az egy-egy személy tartózkodási ideje is.

- Még az előző évtizedben is megszokottak voltak a legalább két hetes nyaralások, nem kevesen akár három hétig is maradtak. Ma már egyedül az orosz vendégekre jellemző a 2-3 hetes üdülés, a németeknek is csak fele jön két hétre, a többiek csak egy hetet terveznek. Ma már az is előfordul, hogy egy jó áron kínált négynapos csomagért is elindulnak Németországból az egyéni vendégek. Persze ennek örülnünk is kell.

A Club Tihany és a régió más szolgáltatói számára is korábban annyira meghatározó német piacon fontos változások zajlottak az elmúlt években, de szerinte ez önmagában még nem okozna ekkora csökkenést.

- Valóban kevesebben, kevesebbszer utaznak, de azt is látnunk kell, hogy már kevésbé vagyunk egzotikusak számukra, mint a rendszerváltás idején. Megszűnt egy fontos vonzerőnk, az olcsóságunk is, hisz az árainkkal gyakorlatilag felzárkóztunk Európához. Bár az éttermi szolgáltatásaink ár-érték aránya még lényegesen kedvezőbb, mint bárhol Nyugat-Európában, ez a különbség már nem annyira nagy, hogy önmagában vonzó legyen. A vonzerőnk csökkenésébe biztosan belejátszik az is, hogy Magyarországnak mostanában nincs annyira jó híre, mint korábban - véli Károly Tamás, aki ugyanakkor örvendetes tartja, hogy évről-évre nő az orosz és a volt kelet-európai országokból származó vendégek száma. Ebben lát egy kis kitörési lehetőséget, persze a régi piacokért is tovább kell dolgozni, mondja.

A pozitív tendenciák közé sorolja azt is, hogy a magyar vendégek által eltöltött éjszakák száma továbbra is növekszik. Az egykori 10 százalék alatti részesedésük mára 60 százalékra nőtt a Club Tihany vendégéjszakáiban.

- Azt gondoltuk, hogy az üdülési csekk kifutása miatt majd megáll a magyar forgalom növekedése, de szerencsére a Szép-kártya megfelelően a helyébe lépett. A bíztató jelek közé sorolom azt is, hogy az elmúlt évben végre sikerült növelni az árbevételünket a konferencia illetve rendezvényturizmus területén a 2008 óta tartó zuhanás után. Mivel a klasszikus főszezont mostanában már csak hetekben lehet mérni, rendkívül fontos ez a szezonhoz kevésbé kötött piac.

Károly Tamás úgy véli, már akkor elégedettek lehetnek, ha az idei évben elérik a tavalyi vendégforgalmat, miközben az árbevételt kicsit növelik. Az eddig érkezett foglalások okot adnak az óvatos optimizmusra. Ahogy az is egyfajta biztosítékot jelent, hogy a Balatonnál "kezdenek helyre állni a dolgok" - fogalmazott.

- Az önkormányzatok végzik a feladatukat, csinosítják a településeket. Különösen áll ez az utóbbi években Tihanyra. A vendéglátósok között is azok maradtak talpon, akik egyenletesen jó minőséget szolgáltatnak. Kifejezetten jó irányba haladunk - véli a Club Tihany igazgatója.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.