Az új Európa üzleti vására

Idén már hetedik alkalommal rendezték még Ljubljanában a Conventa nevű kiállítást, amely idén új szlogennel, az új Európa üzleti vásáraként határozta meg önmagát.

Kétségtelen tény, hogy soha ennyi országból nem jöttek kiállítók, és a látogatói lista sem volt eddig ennyire sokszínű Ljubljanában, azonban a nagy európai vagy globális MICE-rendezvényekhez (IMEX, EIBTM, IT & CMA) képest még mindig butikjellegű eseményről beszélhetünk. 15 országból 13 kiállító, 31 országból 160 hosted buyer – ezek a legfőbb számai az idei Conventának. Természetesen a szervezők siettek megjegyezni, hogy bár a részvételi adatok minden korábbi elképzelésüket felülmúlták, „a Conventa a minőségről szól, nem a mennyiségről”.

A szervezők fontosnak tartották azt is hangsúlyozni, hogy bár a rendezvény helyszíne állandó, a középpontban nem csupán Ljubljana és Szlovénia üzleti turizmussal kapcsolatos kínálata áll, hanem az egész régióé. Ez annyiban igaz is, hogy a szlovén mellett igazán hangsúlyos volt a vásáron a horvát szolgáltatók jelenléte, de osztrák hotelek, konferencia-központok is volt szép számmal, ugyanakkor szerb és montenegrói, illetve magyar cégek is képviseltették magukat. A vásár után többféle tanulmányút közül is választhattak a meghívott vásárlók, ezek az utak szlovén és horvát desztinációkat mutattak be, magyarországi vagy osztrák túrát ugyanakkor nem hirdettek meg.

Ez annyiban érdekes, hogy Ljubljana sokkal kevesebb nemzetközi légi kapcsolattal rendelkezik, mint mondjuk Budapest vagy akár a szomszédos horvát főváros. Az egyetlen ázsiai vásárló, egy kínai kongresszusszervező például Londonból Triesztbe repült, onnan transzferbusszal érkezett a vásárra.

Két svéd vásárlóval beszélgetve pedig az derült ki, hogy a skandináv piacon gyakorlatilag eladhatatlan az olyan incentive program, amely csak átszállással közelíthető meg. Jelenleg pedig Ljubljana is ilyen Stockholmból vagy Oslóból (Koppenhágából van járat), bár elképzelhető, hogy hamarosan lesz ide is közvetlen járat. Tény ugyanakkor, hogy Európán kívüli úti célból nem lehet elérni Ljubljanát, míg Zágrábba és Budapestre egyaránt repül a Qatar Airways, hozzánk jön még az Emirates, a horvátokhoz pedig a Flydubai fapados légitársaság.

Az is tény ugyanakkor, hogy Budapestről kényelmesen, 4,5 óra alatt leérhetünk autóval Ljubljanába. Az más kérdés, hogy a Letenyétől induló és a szlovén határig tartó M70-es autóút szégyen ránk nézve, hiszen a két főváros közötti közel 500 kilométeres út végig autópálya, csak éppen ezen a 35 kilométeres szakaszon szűkül össze több helyen kétszer egy sávosra.

A Conventa indulása óta a régió, nevezetesen Közép- és Délkelet-Európa üzleti vásáraként határozta meg magát, az idén azonban nyitottak kelet és dél felé: görög, azeri és orosz kiállítók első ízben érkeztek Ljubljanába. Nem kétséges, hogy jó ötlet volt a területi bővítés, az azeri vagy a moszkvai kongresszusi iroda standjánál mindkét nap folyamatos volt a nyüzsgés, előre egyeztetett időpont híján esély sem volt tárgyalni velük. Persze ez a legfőbb célja egy ilyen üzleti vásárnak, a kiállítók azért fizetnek súlyos euróezreket, hogy komoly vásárlóerővel rendelkező hosted buyerek adják egymásnak a kilincset a standjuknál. A legfontosabb feladatot, a minőségi vásárlók biztosítását sikerrel oldották meg a szervezők, ez a magyar kiállítók véleménye is. Magyarországot a Magyar Turizmus Zrt. Kongresszusi Irodája, a sárvári Spirit Hotel, a Danubius Hotels és a Tour-East-Tour beutaztató utazási iroda képviselte a rendezvényen. A magyar kollégák is elégedettek voltak a hozzájuk betérő vásárlók minőségével, a szigorúan ütemezett találkozók jóformán mind megvalósultak.

A hosted buyerek kiválasztásáról érdemes még egy szót ejteni: a szervezők hangsúlyozzák, hogy minden évben kicserélődik a vásárlók kilencven százaléka, így nem fordul elő az, ami más vásárokon gyakori, hogy ugyanazokkal az arcokkal találkozik az ember évről évre.

 A koncepcióból fakad viszont az is, hogy a résztvevők jelentős része, különösen a távolabbról érkező vásárlók és az új kiállítók nem ismernek jóformán senkit. A szervezők ezért arra is gondoltak, hogy lehetőséget biztosítsanak a kötetlen ismerkedésre. Egy szakértő társaság, a Teambuilding Academy segítségével a két esti programon játékos módszerekkel segítették az ismerkedést. A nyitófogadáson mindenki kapott egy kártyát, amelyre fel kellett írnia tíz újonnan megismert ember nevét és adatait. A műsorvezető felszólítására mindenki előbb odafordult a mellette állóhoz, majd továbbment egy másik asztalhoz, és így tovább, míg össze nem gyűjtötte a kért mennyiségű adatot, közben persze össze is ismerkedett a szomszédaival. Magam is kiváló beszélgetőtársra leltem a játék közben két svéd hosted buyer, egy portorozsi horvát szállodás és a kínai vásárló személyében.

A második este szintén aktivitással ösztökélték networkingre a szervezők a vendégeket. Ezúttal is pofonegyszerű, mégis az egész tömeget megmozgató akciót hirdettek. Négy asztal volt a terem négy sarkában, mindegyiket más színű fénnyel világították meg. Minden asztalra kiraktak apró színes matricákat, amelyeket fel kellett ragasztani a vendégeknek a bejáratnál átadott nyakravalóra. A műsorvezető olyan kérdéseket tett fel, hogy milyen a kedvenc zenéd, mennyire volt sikeres a Conventa, vagy mi a régió legfontosabb előnye más térségekkel szemben. A négy kérdésre négyféle választ lehetett adni, mindegyiket külön színnel jelölték, és mindenki a megfelelő színű asztalnál találta a megfelelő színű matricát. Miközben a négy kérdésre keresték a választ, az emberek természetesen keveredtek és ismét bőséggel volt alkalom az ismerkedésre.

Az est formális része után következett egy abszolút informális parti este tíztől, amely szintén egy jópofa ötlettel indult: a diszkó bejárata előtt mindenki választhatott egy zöld, sárga vagy piros színű pólót, amelyen egy felirat egyértelműsítette az adott személy nyitottságát: a zöld pólón „Go ahead” felirat szerepelt, a sárgán „Challenge accepted” volt olvasható, míg a pirosak „Stop” jelzést adhattak a feléjük közeledőknek. Egyszerű, de könnyen adaptálható ötletek, valóban.

A vásárt konferenciaprogram is kísérte, amelyen olyan neves előadókat hallhattak az érdeklődők, mint Martin Ferro-Thomsen (Conferize.com), Claudia Koehler (VOK DAMS) vagy a nemzetközi hírű motivációs tréner, Kevin Kelly.

 Aki az idén kihagyta, jövőre letesztelheti a Conventát 2016. január 20–21-én Ljubljanában.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?