Becsületes adakozók és potyautasok?

Több mint 200 millió forintos büdzsével valószínűleg egy-két hónapon belül működni kezd a Légi Marketing Alap. Vannak, akik elégedettek az eredménnyel, mások azt mondják, akár 80 millió forinttal is nagyobb lehetne ez az összeg, ha nem tesz keresztbe a szűklátókörűség és a lustaság.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Egy magyar egy perc alatt száz érvet fel tud sorolni, miért nem tesz meg valamit; így legalább nem kell tovább foglalkozni a problémával. A Balaton- parti önkormányzatok korlátoltak és szűklátókörűek” – fakadt ki az egyik elkeseredett érintett, amiért január közepén – lapzártánkkor – a Balaton-parti önkormányzatok a többiekhez képest látványosan kisebb összeggel járultak hozzá a Légi Marketing Alaphoz. (Tegyük hozzá, hogy a környék szállodái sem szakadtak meg a nagy adakozásban – a szerk.). Debrecenben és környékén már októberben 27 millió forintot adtak össze, Budapesten pedig 60 milliót, míg a Balaton-parton még január elején is csak 15 millió forintnál tartottak. Az utóbbi összeg huszonnégy jelentkezőtől származik, pedig a Balaton mellett mintegy 100 ezer vendégágy és hatvan önkormányzat van, ami nagyságrendileg nem mérhető össze a debrecenivel. A 24 szálloda közül 3 található Hévízen, további 6 annak közvetlen közelében (Alsópáhok, Keszthely, Tapolca), míg kettő siófoki, kettő balatonfüredi, kettő balatonfenyvesi, egy-egy szálloda jelentkezett Balatonkeneséről, Badacsonytördemicről, Tótvázsonyból, Balatonszepezdről, Bükfürdőről és Balatonkeresztúrról. A hotelekből hét szezonális, a többi egész évben üzemel. Érdekes módon a sármelléki repülőtérhez legközelebb fekvő Zalakaros egyetlen szállodája sem hajlandó részt venni az akcióban. Az új légi járatok beindítására fordított összeg egyébként a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) hozzájárulása révén az összegyűlt pénz duplája lesz, azaz 200 millió forint.

Mire jó a Légi Marketing Alap?

 A konstrukció lényege, hogy az érintettek – az MT Zrt., a három, nemzetközi járatok fogadására alkalmas repülőtér, a környékbeli önkormányzatok és vállalkozók – az általuk a Légi Marketing Alapba beadott pénzzel támogatják a Magyarországra érkező új járatok marketingjét. Konkrétan azokban a külföldi országokban jelentetik meg a „Magyarország változatos, izgalmas kínálattal rendelkező célpont” üzenetet közvetítő hirdetéseket, ahonnan a legnagyobb eséllyel indítanának járatot hozzánk. „Egy légitársaság nem jótékonysági intézmény. Nem ragaszkodik Magyarországhoz; oda megy, ahol nagyobb haszonra számíthat. Ha besegítünk a marketingbe, növeljük annak az esélyét, hogy a járat jól működjön” – magyarázza Palkó Lajos, a sármelléki Fly Balaton repülőtér ügyvezető igazgatója.

A repülőtereket nem is nagyon kellett rábeszélni az együttműködésre. Mindhárom repülőtér kedvezményes díjszabással segíti a légitársaságokat, de a debreceni repülőtér az egyetlen, amely pénzzel – 10 millió forinttal – is beszállt az alapba. A sármelléki repülőtér a Légi Marketing Alap mellett is támogatja a légitársaságok saját promócióit járatonként évente néhány 100 ezer forinttól több millió forintig terjedő öszszeggel. A Budapest Airport új, hároméves ösztönző rendszert vezetett be 2008. január 1-jétől. Ha egy légitársaság úgy határoz, hogy új célállomással növeli a Ferihegyről elérhető városok listáját, akkor egy évig nem kell leszállási díjat fizetnie, a második évben pedig 50 százalékos kedvezményben részesül. Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a Budapest Airport beruházásokkal is támogatja a légi járatokat: 2011-ig 65 milliárd forintot fordít a kapacitás bővítésére és a szolgáltatás színvonalának növelésére.

A Légi Marketing Alappal egyébként a turisztikai vállalkozások is jól járnak, hiszen több új vendég érkezik hozzánk. Nem is kicsivel: a Ryanair tavalyi új járatainak beindítása során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy egy új járat mintegy 40 ezer új vendégéjszakát hoz. Szűcs Balázs, az MT Zrt. marketingigazgatója azt mondja, egy légi járat beindítása 20 millió forint körüli összegbe kerül; így tehát 10 potenciális járatról, azaz mintegy 400 ezer vendégéjszakáról van szó.

A befektetők és az MT Zrt. szakemberei közös tanácskozáson döntik majd el, az összegyűlt pénzt pontosan mely légitársaságok milyen járatainak támogatására fordítják. Nem határozták meg, hány ország, légitársaság vagy járat lehet a támogatandók között, a járatonkénti 20 millió forintos büdzsét azonban sztenderdnek tartják. Az első kampány márciusban indulhat.

Európai célpiacok

Az MT Zrt. által preferált célpiacok európaiak: Franciaország, Nagy-Britannia, Lengyelország, Oroszország, Skandinávia (elsősorban Dánia), Olaszország és Spanyolország.

Sármellék négy-öt új járatra számít az idén. Várhatóan a Ryanair, a Germanwings, a Wizzair és egy olasz légitársaság fog újítani, és szó van egy moszkvai járatról is. A már működő bolgár mellett nagy az igény a török charterre. Palkó Lajos szerint az is cél lehet, hogy ne szűnjenek meg járatok. Az ügyvezető igazgató szerint a kölni és a frankfurti járat van veszélyben, de megfelelő marketingtámogatással ezen lehet segíteni. Ha minden bejön, idén 200 ezer körül lesz az utasszám. Ez csaknem a duplája a tavalyi 110 ezernek (2005-ben 25 ezer, 2006-ban pedig 65 ezer volt az utasok száma). A Légi Marketing Alapnak valószínűleg 30–40 ezer utas lesz köszönhető. Egy-két évig még hasonló növekedésre számítanak, aminek a repülőtér kapacitása nem lesz akadálya: még a szűk keresztmetszetnek számító utasterminál is 300 ezer embernél többet tud fogadni egy évben.

Hasonlóan részletes információkat sem Sármelléken, sem Ferihegyen nem sikerült szereznünk. Debrecen két fő célpontja Németország és Oroszország. A debreceni légikikötőt 2007-ben 45 ezer utas vette igénybe. A terminál jelenlegi infrastruktúrájával évi 200 ezer utas kiszolgálására képes. A charterszezonban 11 desztinációba 15 járattal utazhattak a Debrecenbe indulók. „Mivel a debreceni önkormányzat pályázaton hirdette meg a repülőteret és az üzemeltető légitársaságot, a tervekről nem kívánunk nyilatkozni” – mondta Zámbori Péter, a repülőteret üzemeltető Debreceni Vagyonkezelő Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója. Szollár Domokos arra hivatkozva nem beszélt az új járatokról, hogy még nem készült el a nyári menetrend. A Ferihegyi repülőtér tervei értelemszerűen más jellegűek, mint a Légi Marketing Alapban érintett két regionális repülőtéré. Cél a gyűjtő-elosztó ponttá, vagyis hub repülőtérré válás. Cél, hogy minél több távol-keleti járat érkezzen Budapestre, ahonnan a Malév járatai szállítanák őket tovább európai célpontokra. A szóvivő úgy véli, a magyar légitársaság oneworld-tagsága erre megfelelő alapot biztosít. Másik cél a fapadosok most 27 százalékos arányának növelése a kapacitás bővítésével. Ami az európai célpontokat illeti, Szollár Domokos fehér foltnak látja Franciaországot és – bár ezen a Ryanair sokat segített – Nagy-Britanniát.

Statisztika híján bizonytalankodás

 Az összefogás kézzelfogható eredményekkel kecsegtet, kérdés azonban, miért nem ismerik fel ezt a lehetőséget a kételkedők. Az első probléma, hogy nincsenek statisztikák arról, az egyes Balaton-parti települések hány vendéget köszönhetnek a sármelléki repülőtérnek, és hány érkezik más közlekedési eszközzel. Bóka István, Balatonfüred polgármestere azt mondja, jó ötletnek tartja a Légi Marketing Alap létrehozását, de nem fizetnek pénzt addig, amíg nem látják bizonyítottnak, hogy érdemes. Hiába kért statisztikát a sármelléki repülőtér üzemeltetőjétől arról, hány vendég érkezik tőlük Balatonfüredre, ha létezik is ilyen, azt lapzártánkig nem kapta meg. A füredi szállodásokat is kérte, hogy számoljanak be tapasztalataikról, de ez az információ is várat magára. A másik tábor szerint ha igaz lenne, hogy a Balaton keleti felére inkább Budapestről érkeznek a vendégek, a szállodák és az önkormányzatok régen ingyenes transzferbuszt indítottak volna Ferihegyről. Baldauf Csaba, a Magyar Szállodaszövetség Balatoni Tagozatának elnöke ezzel szemben azt állítja, hogy Sármellékről taxisok és buszos vállalkozók „tömegeket” szállítanak Siófokra és Balatonfüredre. Palkó Lajos is tud olyan buszokról, amelyek hollandokkal teli mennek a tó keleti felébe. Sokak szerint másról van szó: „Egyesek azért nem akarnak pénzt adni a Légi Marketing Alapba, mert elindul nélkülük is, a hasznát úgyis élvezni fogják. Potyautasnak lenni kényelmesebb.” A megértőbb álláspont szerint inkább arról van szó, hogy a forráshiányos és alapvető funkcióik ellátására is alig képes önkormányzatoknak legkisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy a turizmust – sőt, (szerintük) a Magyar Turizmus Zrt.-t! – támogassák. Ugyanez az érv vállalkozóktól is hallható. Baldauf Csaba erre azt mondja: „Jó, ne csináljanak semmit. És akkor még rosszabb helyzetbe kerülnek. Meg kellene találni a legkevésbé rossz megoldást.”

Baldauf azt a javaslatot sem tartja jónak, hogy arányosan fizessenek a szállodák. Akik közelebb helyezkednek el Sármellékhez, azaz valószínűleg több vendéget kapnak onnan, fizessenek többet, a távolabbiak pedig kevesebbet. „Ez csak a dolgok elodázása. Már eddig is három csoportba soroltuk a szállodákat. Sorolhatjuk tízbe is, de attól ugyanazt a pénzt össze kell adni” – mondja Baldauf.

„A vonakodók alapvető dolgot nem értenek. Amíg a turista el nem dönti, hogy Magyarországra jön, a balatoni szállodák sem versenyeznek egymással. Egészen addig össze kell fogniuk, amíg a turista Magyarországra nem akar jönni, azon belül pedig a Balatonhoz. Csak akkor kezdődik a verseny. Ha addig nem fognak össze, mindenki rosszul jár. Még a németek is csak a Balaton és az ország tíz évvel ezelőtti állapotát ismerik, a legtöbben Nyugat-Európában pedig még ennyit sem” – egészíti ki az érvelést Palkó Lajos. „Önhittség azt gondolni, hogy minket mindenki ismer. Még Hévíznek is kell a reklám” – mondja Baldauf Csaba. „Nem a repülőteret kell eladni, hanem a desztinációt” – teszi hozzá Szollár Domokos.

Hosszabb távú hatás

Heteken belül eldől, gyarapodik-e még a Légi Marketing Alap. Baldauf Csaba akkor lenne elégedett, ha összesen 55–65 millió forintot adnának össze idén az érintettek. „Szegénységi bizonyítványt állítunk ki magunkról, ha ennyi pénzt nem vagyunk képesek összeszedni” – teszi hozzá. A lapzárta napjaiban egyeztetnek időpontot a további tárgyalásokhoz a balatoni régióban. Akár nő azonban az összeg, akár nem, az MT Zrt. elégedett. Szűcs Balázs jó eredménynek tartaná, ha mindhárom repülőtéren indulnának új járatok, amire jó az esély. A turisztikai marketingszervezetnek százmilliós nagyságrendben van büdzséje erre a célra. Összefogás ide vagy oda, a projekt egy kicsit késésben van. A hatását akkor is csak az év utolsó harmadában lehet majd érzékelni, ha gyors döntések születnek. Baldauf Csaba szerint ez nem baj: úgy véli, kétéves beruházásra lenne szükség ahhoz, hogy érzékelhető hatása legyen a Légi Marketing Alap működésének. Szerinte leghamarabb 2009-re tudna felállni olyan rendszer, amellyel már külföldön is számolnának. Oláh Péter, a Hotel Karos Spa igazgatója azt mondja, az egész ügynek nagyobb a füstje, mint a lángja, de a szálloda már évek óta komoly összegekkel támogatja a légi járatokat. „Országimázst kell teremteni és kiszámíthatóságot! A német katalógusokban egy évvel az utak indulása előtt meg kell jelennünk. Abszurd, hogy akkor még azt sem tudjuk pontosan, milyen járatok lesznek Sármelléken, és az is, hogy év közben megszűnnek járatok” – mondja.

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.