Bocuse d’Or: minden terítékre kerül

Közép-Európa egyik legfontosabb gasztroeseményének ad otthont 2016 májusában Budapest, hiszen a Hungexpo területén rendezik meg a SIRHA Budapestet, és ennek egyik eseményeként a Bocuse d’Or európai döntőjén szintén itt versenyeznek a kontinens sztárszakácsai. A Kreatívnak Szántó Gabriella, a Hungexpo kommunikációs igazgatója, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnökségi tagja nyilatkozott, ő mindkét esemény kommunikációjában részt vesz.

Mi is ez a Sirha (ejtsd: szira – a szerk.)?

Az élelmiszeripar-, pék- és cukrászipar, a szálloda- és vendéglátóipar prémium kategóriás nemzetközi szakkiállítása. A Sirha brand által egy nemzetközileg ismert és elismert kiállítás érkezik Magyarországra. A márka központi eseményének Lyon a helyszíne, akárcsak a Bocuse d‘Or világdöntőjének, amelynek létrehozásában nagy szerepe volt Paul Bocuse-nak, a 20. század egyik legfontosabb szakácsikonjának, akit a klasszikus magas szintű konyhaművészetet felváltó nouvelle cuisine atyjának tartanak.

Budapest megpályázta a Bocuse d’Or európai döntőjének megrendezését, és nyert.

Ezzel az eseménnyel Budapest felkerül a gasztronómia világtérképére. Egy ilyen döntő idején ugyanis hazánk válik az európai gasztrofővárossá,  ide irányul a szakma figyelme, és nemcsak a séfek érkeznek, de eljön majd ide tudósítani a nemzetközi gasztromédia, étteremkritikusok, a legnevesebb műsorok, bloggerek, lapok mind-mind megjelennek nálunk – és valószínűleg nemcsak a kiállításról és a versenyről számolnak majd be, hanem a magyar konyháról, a legjobb éttermeinkről, borainkról és a tágabb értelemben vett kultúránkról. Ez tehát nem pusztán egy kiemelt feladat, hanem egy hatalmas lehetőség, a legmagasabb rendű országmarketing  is. 

A Sirha alapvetően nem a szélesebb nagyközönségnek szól, hanem a szakmának, illetve a foodyknak. Ez utóbbiak a közönségnek az a része, aki valószínűleg nem ebben a szektorban dolgozik, de értőn, komolyan szól hozzá, odafigyel arra, hogy mit eszik, étterembe jár, szakirodalmat olvas, érdekli, hogy mi történik a gasztronómia világában, mi több, ért is hozzá.

Az európai versenyen ráadásul magyar alapanyagokból kell majd főzni.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy Európa csúcskonyháiban most magyar alapanyagok vannak terítéken. Mióta Lyonban bejelentették − tehát májusig egy bő fél éven át − magyar szarvasborjúhúsból és magyar kecsegéből Európa legjobb séfjei − a versenyzők és az őket segítő szakmai teamek napi nyolc órát kísérleteznek és gyakorolnak ezekkel a hozzávalókkal. Aki a versenyre készül, az csak ezzel foglalkozik. Bízunk benne, hogy ezek az alapanyagok később az étlapjukon is megjelennek majd. A magyar Bocuse Akadémia javaslatlistájából végül ezt a kettőt választották ki.  Megvizsgálták, elemezték, kipróbálták őket, elmentek még a haltenyésztő helyre is, szakértették a vadhúst, és azt mondták, jöhet. Ezzel dolgoztak az idei magyar döntő versenyzői, köztük a győztes, Széll Tamás is, aki immár másodszor vehet részt az európai versenyen.

Ezeket kiviszik hozzájuk?

Igen, ez is egy komoly logisztikát igénylő feladat, hogy minden egyes országba hetente innen szállítja a magyar Bocuse Akadémia hivatalos alapanyag-beszállítója, a METRO a megadott méretben, minőségben és mennyiségben az alapanyagot.

E két rendezvényt milyen módon kommunikálják?

A Sirha kiállítás jellegéből fakadóan elsősorban b2b kommunikációt igényel. Magyarországon és a közép-kelet-európai régióban szaklapokban, illetve azok online felületein szakmai kommunikáció zajlik, de a DM levelekkel történő célzott információátadás is fontos szerepet tölt be. A Bocuse d’Or verseny szinte kizárólag pr-komunikáció – hazánkban és külföldön is. Ez egy viszonylag könnyű terep, pontosabban nem az a kihívás, hogy írjanak rólunk, hiszen egy ilyen jellegű esemény hálás téma, amit az olvasók is szeretnek, hanem hogy jó tartalmat kell csinálni, pontosan, kellő ütemben eljuttatni a médiának. A versenyhez hosszú évek alatt lefektetett szponzorációs stratégia tartozik, ez a lyoni központ hatásköre: a szektor legnagyobb, jellemzően prémium kategóriás szereplői jelennek majd meg.

A brand tulajdonosai mennyire folynak bele a munkába?

Igen komolyan. Létrejött egy úgynevezett operatív tanács, a COC, amiben magyar részről a Magyar Bocuse d’Or Akadémia, a Hungexpo − mint rendezvényszervező és házigazda −, illetve időről időre azok a magyar szereplők, akiknek szerepük lesz a kommunikációban (mint például Budapest város, vagy éppen a turisztikai szervezetek) vesznek részt. Természetesen mindezt kiegészítik francia részről kommunikációs-, a verseny szakmai tartalmáért felelős-, illetve rendezvényszervezési tapasztalatokkal rendelkező szakemberek. Egy-egy ilyen COC két-három napig tart, ezeken operatív módon beható részletességgel végigbeszéljük minden egyes elemét a rendezvénynek. Minden terítékre kerül: így a zsűri összeállításától a verseny konkrét menetén, a segítők feladatkörén, a szponzorációs listán át egészen a gálavacsora programjáig és menüjéig.

Mit tanult eddig ebből?

Kommunikációs szakemberként az a legizgalmasabb, hogy ez egy elképesztően komplex feladat. Ehhez hozzá kell tennem, hogy itt más a lépték, hiszen komoly gasztrorendevények már léteznek Magyarországon, de ilyen még nem volt, ez nemzetközi színtéren is megjelenő csúcsesemény, ezért is dolgozik rajta sok különböző területről érkezett szakember, ügynökség. A kommunikációs szakmának minden eleme, a legapróbb szeglete is benne foglaltatik: nagy része pr, de egymásba érően, egymást kiegészítve az event marketing és a rendezvényszervezés is beletartozik. Aztán ugyanúgy része a fizetett hirdetés, a social média tervezés vagy a személyes brandépítés, városmarketing, de éppúgy benne van az alapanyagok promóciója vagy éppen egyes borrégiók bekapcsolása ebbe a nagyszabású projektbe. Látszik tehát, hogy miközben mindez a két májusi eseményről; a Sirha kiállításról és a Bocuse európai döntőjéről szól, mégis az egyes elemek egy-egy teljesen különálló területét jelentik a kommunikációnak, így azok némiképp más megközelítést igényelnek. Fontos a kiállításon és a versenyen résztvevők, az egyes szervezetek, támogatók koordinálása, és hogy az ő sajátságos érdekeik, kommunikációs céljaik is megjelenjenek ebben az egészben. Olyan ez, mint egy nagyzenekari mű, számtalan hangszer szól egyszerre, de a hangzásnak mégis egységesnek kell lennie. 


Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.
Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc

Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc  

Második éttermét nyitja a BURGER KING Zalában.
Dobja a mobilját a dobozba, és figyeljen szeretteire egy jó ebéd vagy vacsora közben!

Dobja a mobilját a dobozba, és figyeljen szeretteire egy jó ebéd vagy vacsora közben! 

Pihennek a mobilok, szárnyra kapnak a családi kapcsolatok - üzeni a VakVarjú éttermek stábja a Mobil Off Élmény On hét alkalmával.
Jöhet három izgalmas mocktail recept?

Jöhet három izgalmas mocktail recept? 

Hol vannak már azok az idők, amikor, ha nem akartunk alkoholt inni, akkor csak a víz vagy az üdítő marad?
Hol isznak a legtöbb alkoholt Európában?

Hol isznak a legtöbb alkoholt Európában? 

Van tippje? Most egy friss felmérés adatai alapján eláruljuk a helyes megfejtést. És annyit segítünk, hogy közreadunk egy fotót az első helyen végzett ország fővárosáról.
A Wolt elindítja saját hirdetési szolgáltatását

A Wolt elindítja saját hirdetési szolgáltatását 

A vállalat bejelentette hogy elindítja a Wolt Ads-et annak érdekében, hogy partnerei növekedését és láthatóságát felgyorsítsa.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.