Bolhacirkusz - száguldó cirkusz

Bár hivatalos statisztikák lapzártánkkor még nincsenek, a helyszínen járva mindenesetre úgy tűnt, hogy az idei Forma-1 komoly nézőszámmal és rengeteg külföldivel zár, de... Munkatársunktól

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Cirkusz minden szinten. Bent, a kétméteres betonkerítésen belül helikopterek landolnak jól fizető rakományukkal, a Paddock Club-ban hideg frissitőket, lazacos és libamájas falatkákat szolgálnak fel damaszttal terített asztalokon. A szerelők az alant lévő box utcában az autókat készítik fel, a versenyzők még feljönnek a Paddock-ba egy utolsó jópofizásra szponzoráló cégeik Forma-1-es hétvégével jutalmazott dolgozóihoz. A lelátókon is már gyűlik a nép, az őszies eső ellenére a hangulat forró, zászlók lengenek, légkürtök harsannak, és amikor az első motor üveghangon felpörög a démosz feláll, szívébe facsaró érzés markol és eufóriában nézi végig a következő két órányi száguldó cirkuszt. Mindeközben kint zajlik az évtizedek óta zajló, legrosszabb balatoni időkre emlékeztető kisszerű és színvonaltalan lenyúlás.

Brat Wurst (sic!): 1500 forint; a legsilányabb minőségű „teszkó gazdaságos” virsliből. Félliteres ásványvíz 500 forintért, kanapénak is csak kivételes jóindulattal beillő méretű Amerikai Hot Dog ötszázért. Vajon milyen helypénzt kér el és ki, hogy az csak ilyen árakból gazdálkodható ki? Szabad a vásár, szabadárasok a hotdogok, „brat wurstok”, pizzák, saschlikok (sic!); sok helyen még csak árlap sem lóg kint látható helyen. A MOL-kút próbál enyhíteni valamelyest a helyzeten: nagylelkű akcióként hirdeti az üzemanyagtöltő állomás előtt alkalmilag létesített pavilon falán ötszázért a citromos Gössert. De azért esetükben is joggal merül fel a kérdés: hogy lesz a 73 grammos Manner nápolyiból 349 forintos édesipari termék, 497 forint a Pilóta keksz? Még a legapróbb fajta sportszelet sem ússza meg a Forma egyes inflációt; 130-ért vihető. „Jól lenyúlom, oktondi külföldije, úgysem jön vissza” - gondolhatja a büfés. Svéd céges csoport svédországból jött vezetője hívja fel a csoportot alkotó férfiak figyelmét a versenyt megelőző napon: inkább vásároljanak a budapesti szálloda melletti ABC-ben, mert a pályán csak egy sört kapnak három bolti sör áráért. Harmadjára van itt a svéd a Forma 1-en; a külföldi visszatér, de felvértezve a rossz emlékek ellen, melyeket megoszt a többiekkel, akik még többekkel osztanak majd meg. És az jön ki belőle, hogy jó ez a verseny itt, meg nagyon szép ez a város, de a körítés hozzá... Nem akarnék messze menni, de számukra és számunkra ez akár az egész országot minősítheti.

Szabadárasnak tűnik

a buszparkoló is. Spanyol buszsofőr panaszkodik magyar kollégájának: szombaton 100 eurót fizetett az egész napos várakozásért, utóbb megtudta: szombaton, hivatalosan nem is kellett volna fizetni. Vasárnap igen. A beutaztatók és a busztársaságok úgy tudták 60 eurót egész napra. Akinek vasárnap szerencséje volt és idejekorán kiért a pályára, megúszta végül forintban 12 ezerrel. Aki az irgalmatlan dugó miatt később, mondjuk dél körül ért ki, már 15 ezret fizetett. Legalább számlát adtak róla. Bízzunk benne, hogy az eladóként feltüntetett cég valóban létezik. Vajon nem fér-e bele a magas jegyárakba, hogy az egyszerre 20-50, tetemes belépődíjat váltó csoportos utast szállító buszok végig ingyen parkolhassanak? Biztos, hogy ki kell adni a parkolóként működő szántóföldeket árendába mindenféle szekuriti cégeknek? Vasárnapi jegyárak: Super Gold - 405 euró, Gold 1,4 - 269, Gold 2,3 - 243, Silver 1 - 225, Silver 2 - 179, Silver 3-7 - 243, Bronze és Red Bull 180; mindez euróban.

Vasárnap reggel, érkezés:

a rendőr a buszparkolóhoz az M3-ról vezető bejárattól elhajtja a buszt, a sofőr 41 főnyi rakományával körbemegy Mogyoródon, már Szilasliget következik, Kerepesen jár. A rendőröknek sokáig fogalma sincs, hol a hivatalos buszparkoló, hogyan hajthatna vissza, aztán már egy idő után rendőr sincs. Vissza ugyanazon az útvonalon, míg végül mégis, autópályán tévesen intézkedő kollégáját felülbírálva, egy valóban kedves rendőr segít: megnyílik az út a buszparkoló felé. Ezt az alig 4 kilométert kicsit több, mint egy óra alatt teszi meg a sofőr az esemény volumenéhez, műszaki és biztonsági elvárásaihoz meglehetősen szűknek tűnő útkeresztmetszeteken. Vajon mi lenne egy katasztrófa esetén, ha evakuálni kellene az összes parkolót? Csak játszunk el a gondolattal! A szervezők bizonyára nyugtatnának: ilyen úgy sem lesz, de ha mégis, fel vagyunk rá készülve.

A verseny véget ér,

a boldog nyertes pezsgőt locsol a világba, a közönség éljenez, vagy szomorkodik, majd megindulnak a népek és megindul a küzdés. Testes, „mezítlábas” taxisok sportos frizurával a hivatalos fuvarozó ellenében a tőlük megszokott nemtelen módszerekkel az utasokért. A buszosok a parkolóból történő mihamarabbi kiállásért, majd mindenki a dugóban. Kivéve a helikopterrel, illetve a VIP sáv Bernie Avenue-n érkezőket. A Gold, Silver és Bronze jegyekkel rendelkező nézősereg viszont ezen a vasárnapon a szokásosnál is többet vár a csodára, hogy a parkolóból végre megindulhasson kifele. Amikor már fél órája nem mozdul a buszparkolóból távozni akaró sor, és több mint száz busznyi fizető néző vár tehetetlenül, a forgalmat a MOL-kútnál lévő, főbejárati kereszteződésnél irányító rendőrnek kérdést szegeznek: Ugyan miért állunk itt már mióta, miközben a kivezető út szinte üres 50 méterrel lentebb? A válasz: „Maga még nem járt a Forma-1-en?!” Ez az, amire egy sajnálkozó mosolyon túl kár bármit is reagálni. Hungaroring-Budapest belvárosa 2 és fél óra, melyből a nettó menetidő a folyamatos haladás érzésével 38 perc 13 másodperc. Csak azt nem értjük, miért nem volt fent a buszparkolóban egy rendőr, kezében egy rádióval és jelentette volna kereszteződésbeli kollégáinak a kialakult helyzetet? És miért állt több tucatnyi belőlük, öt méterenként végig a kivezető út mellett az utolsó induló helikoptereket csodálva?


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.