Borravaló után, helyett, mellett szervizdíj

Az már biztos, hogy a magyar vendéglátásban is bevezetik a felszolgálási díjat, ez azonban a legutóbbi információk szerint nem lesz kötelező érvényű. A kormányzat a gazdaság kifehérítését szolgáló rendelkezéstől évi 10-12 milliárd forint költségvetési többletbevételt vár. A szakma inkább árfelhajtó tényezőként tekint a szervizdíjra.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

Niklai Ákos, a Turizmus-Vendéglátás Ágazati Párbeszéd Bizottság társelnöke

– A nyugat-európai példák azt mutatják, hogy a szervizdíj bevezetése hozzájárult a vendéglátásban a pénzek kifehérítéséhez. A díj kivetését még az olyan hagyományosan borravalós országokban is, mint hazánk, az indokolja, hogy a tömegturizmus megerősödésével kevésbé lehet alapozni a borravalóra, mint jövedelemforrásra. A felszolgálás anyagi díjazása, elismerése azonban a vendég és a pincér közötti intim és bizalmas viszony kérdése, amibe szigorú jogi előírásokkal nem biztos, hogy helyes beavatkozni. Ezért azt tartanánk fontosnak, ha a rendelet nem írná kötelezően elő, hanem csak felajánlaná a lehetőséget, hogy a jelenleg tiltott szervizdíjat minden egység maga szabja meg, vagy akár el is tekinthessen annak alkalmazásától. Lényeges a rugalmas szabályozás, mert a szakma jelentős része, különösen a nagy szállodaláncok vonakodnak attól, hogy a vendégekre terheljék az új adónemet, ami tovább rontaná hazánk turisztikai versenyképességét. Az az álláspontunk, hogy a dolgozók legális jövedelme növekedhet, garantáltabb, átláthatóbb jövedelmi viszonyok teremtődhetnek meg. Mindez nagyobb biztonságot nyújt majd számukra, és elősegítheti az üzletek számára a munkaerő megtartását, ezáltal a szakmai színvonal erősödését. Azt is mérlegelnünk kell, hogy jobb-e a dolgozók számára, ha az új jogszabállyal garantált és tisztább jövedelemhez jutnak, viszont az adózás után jövedelmük nem 70, hanem csak 59,9 százaléka kerül hozzájuk. A vélemények nagyon vegyesek. A rendelkezés a vendégek számára is járhat hátrányokkal, hiszen őket terheli majd ez a tétel akár a számlán, akár az árakba beépítve, ez pedig keresletcsökkenéshez vezethet. Fontos, hogy a tervezett intézkedés mellett piacélénkítő módszereket is alkalmazzon a kormányzat. Bizottságunk javasolja többek között a reprezentációs keret korlátainak kiterjesztését vagy feloldását.

Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke

– A kormány elképzelése nyilván az, hogy ha az üzletek hivatalosan felszámolnak szervizdíjat, megszűnik a borravaló, és így eltűnik az adózatlan jövedelem is. A baj csupán az, hogy nincs kinek felszámolni a szervizdíjat, és ha felszámoljuk, akkor a kifizetés esetén a dolgozók elvesztik jövedelmüknek legalább 32-34 százalékát, ezáltal tovább fokozódik majd a nyugati államok munkaerő-elszívó ereje. A dolgozókra háruló teher a feketegazdaságot is gerjesztené, pedig éppen abból szeretnénk kikerülni. Eddig sem kellett meglepődni azon, hogy a pincérek nem tüntetik fel teljes kiegészítő jövedelmüket az adóbevallásukban, hiszen jelen adózási szabályok mellett így akár a megélhetésüket biztosító jövedelem 50 százalékát is elveszíthetnék. Az ipartestület álláspontja szerint a szervizdíj bevezetésétől nem várható lényeges javulás a számlaadási morálban, és úgy vélem, hogy a szakma nagyobbik része amúgy sem alkalmazza majd a szervizdíjat. A szervizdíj felszámolása árfelhajtó tényezőt is jelent a vendéglátásban, amelynek árréstömege az elmúlt 8-10 év alatt folyamatosan csökkent. Rengeteg költséget kell beépítenünk árainkba, a beszerzési árak is 20-30 százalékkal magasabbak hazánkban, mint más uniós országokban, nem beszélve az adókulcsokról. Az intézkedés a turisztikai vonzerőként számon tartott magyar gasztronómiát és annak éllovasait hátrányos helyzetbe hozza a rendelet hatálya alá nem tartozó, felszolgálás nélkül működő nemzetközi bisztróláncokkal szemben.Az új intézkedésnek azonban van előnye is. Nem terheli meg közvetlenül a már amúgy is túladóztatott gasztronómiai vállalkozásokat, növeli a munkavállalók nyugdíjalapját, ami különösen az idősebbek számára lényeges, a fiatalokat előnyösebb hitelpozícióhoz juttatja. A megszorítások helyett azonban inkább az olyan rendelkezések jelentenének előrelépést, mint az üdülési csekk elfogadásának kiterjesztése az éttermekre.

Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője

– Az illegális jövedelmek visszaszorítását szolgáló szervizdíj bevezetésével és megadóztatásával egy régi gyakorlattal szakítana a magyar jogrendszer, a döntéshez azonban a fogyasztóvédelemi ellenőrzéseknek is alkalmazkodniuk kell majd. Mi jelenleg bírsággal szankcionáljuk azt, ha egy egység az étlap alján apró betűkkel feltünteti, hogy az ételek árán felül még felszolgálási díjat is felszámít. Az érvényes szabályozás szerint ugyanis nem lehet arra kötelezni a vendéget, hogy a felszolgálásért az étel árán felül fizessen. Létezik ugyanis egy jogelv, amely alapján egy terméket jellegének megfelelően kell átnyújtani a fogyasztónak, ez esetben az étteremben étkező vendégnek, akitől nem várható el, hogy hátramenjen a konyhába, és a kondérból maga szedje ki az ételét. A szervizdíj jelenlegi alkalmazása ráadásul megtévesztő, Magyarországon ugyanis az önként adott borravaló szokásjogát ismerik el, és nem feltétlenül nézik, milyen lábjegyzet áll még az étlap alján. Ez esetben akaratlanul is kétszer „adakozik” a vendég. Ellenőrzéseink hatására az utóbbi években jelentősen viszszaszorult ez az egyelőre még illegálisnak számító gyakorlat.

Szabadon választott gyakorlat

Lapzártánkkor érkezett a hír, hogy a szakmai érdekképviseletek és az állami szervezetek május 11-én megállapodtak arról, hogy a szervizdíj nem lesz kötelező, aki szeretne, maradhat a borravalós rendszernél. Aki azonban mégis alkalmazza a szervizdíjat, annak ezt a tényt és ennek mértékét jól láthatóan fel kell tüntetnie. A felszolgálói díj a számla értékének legfeljebb 15 százaléka lehet, mértékét negyedévente változtathatják a vállalkozások. A brit gyakorlatot követve egy külön összegben szerepelne a számlán a szervizdíj. Mindezeket a felszolgálással üzemelő üzletekben és a rendezvényeken kell majd alkalmazni, a gyorséttermekben, menzákon, közétkeztetésben nem. A szervizdíjat 25 százalékos áfa terheli majd, a befizetése után fennmaradó összeget a tulajdonosnak szét kell osztania a dolgozók között, akiknek a kapott pénz 15 százalékát nyugdíjjárulékként kell befizetniük. Ennek fejében az érintett dolgozóknak semmilyen más adót és járulékot nem kell már fizetniük. Azoknak az egységeknek az alkalmazottai is szerezhetnek jogosultságot a nyugdíjra, amelyek továbbra is a borravalós rendszernél maradnak, ha a borravalóként kapott összeg 15 százalékát nyugdíjjárulékként befizetik. A tervezett változtatások még az idén hatályba léphetnek, mivel a parlament a tavaszi ülésszakban megtárgyalja azokat.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.