Budapest már nem kerékpárosbarát város

2011-ben a legjobbak között szerepelt, 2013-ban már csak a 18. helyre futott be, azóta nem kerül be a legjobb húsz kerékpárosbarát város közé Budapest.

A kerékpáros kultúrával, várostervezéssel és kommunikációval foglalkozó Copenhagenize Design Company kétévente összeállít egy listát a leginkább kerékpárosbarát városokról. Az idén immár negyedik alkalommal adta ki az indexet a társaság. Ez alkalommal már 136 várost vizsgáltak meg világszerte, miközben 2011-ben csupán 80 városra terjedt ki a kutatás. Az idén a korábbi szempontok mellett figyelembe vették a teherszállító kerékpárok használatát is.

A kutatás készítői az idén is több meglepő adattal találkoztak. A lista élmezőnyében ugyanakkor csak annyi változás történt, hogy Koppenhága, amely két éve vette át az első helyet Amszterdamtól, megőrizte elsőségét, ellenben Utrecht átvette a második helyezést Amszterdamtól.

A lista további részében ellenben rengeteg mozgás történt. A 2015-ös indexen szereplő városok közül kilenc felfelé mozdult el, míg három kiesett a legjobbak közül. Tokió, München és Helsinki visszakerült a top 20-as listára.

Érdekes, hogy Észak-Amerikát egyetlen város, Montreal képviseli az illusztris társaságban, annak is a legvégén. Korábban Minneapolis és Buenos Aires is szerepelt a listán, és csupán azért kerültek le róla, mert más városok gyorsabban fejlesztették a kerékpáros infrastruktúrát.

Az év egyik legnagyobb meglepetése Oslo, amely a középmezőnyből ugrott rögtön a 19. helyre. A lista összeállító szerint politikai akarat és befektetés eredménye a norvég főváros kiváló szereplése.

A városok között továbbra is elsősorban európai települések szerepelnek, ugyanakkor néhány éven belül további észak-, sőt dél-amerikai városok felbukkanására is számítani lehet.

Akadnak olyan nagyvárosok - New York, Stockholm, London, Bogota és Tel-Aviv -, amelyek évek óta majdnem felkerülnek a listára, mivel sokat tesznek a kerékpáros közlekedésért, de mindig vannak náluk aktívabb települések. Aztán vannak olyan városok, amelyek korábban bent voltak a top 20 között, azután lekerültek róla, ilyen Rio de Janeiro és Budapest.

A lista készítői szerint a kerékpáros közlekedésnek konkrét haszna van a nagyvárosokban. A kerékpáros infrastruktúrába invesztálni modern és intelligens dolog egy városvezetés részéről. A városi kerékpározásnak rengeteg haszna van társadalmi, gazdasági, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból. Dániai kutatások szerint minden városban letekert kilométerből 23 eurócent nettó nyeresége származik a társadalomnak, míg egy autóval megtett kilométer -85 cent nettó veszteséget okoz.

Az urbanizáció erősödésével korunk városainak modern mobilitási megoldásokkal kell előrukkolniuk, a kerékpár az egyik ilyen megoldás.

Szerkesztőségünk munkatársai közül többen is nap mint nap kerékpárral járnak. Azon igazából senki nem csodálkozik, hogy Budapest gyengébben szerepel, mint évekkel ezelőtt. Az EuroVelo 6-os út Lágymányosi hídtól Pesterzsébetig vezető szakaszának tragikus állapota, a budai felső rakpart szerencsétlen, gyalogosokkal megosztott útvonala, a Margit-híd hasonlóképp szerencsétlen megosztása, a Szabadság-hídon való áthaladás problémái évek óta megoldásért kiáltanak. 

 

2011

1. AMSTERDAM
2. COPENHAGEN
3. BARCELONA
4. TOKYO
5. BERLIN
6. MUNICH
7. PARIS
8. MONTRÉAL
9. DUBLIN
10. BUDAPEST
11. HAMBURG
12. GUADALAJARA
13. PORTLAND
14. STOCKHOLM
15. HELSINKI
16. LONDON
17. SAN FRANCISCO
18. RIO DE JANEIRO
19. VIENNA
20. NEW YORK CITY 

 

2013

1. [1] AMSTERDAM
2. [2] COPENHAGEN
3. [NEW] UTRECHT
4. [NEW] SEVILLE
5. [NEW] BORDEAUX
6. [NEW] NANTES
7. [NEW] ANTWERP
8. [NEW] EINDHOVEN
9. [NEW] MALMÖ
10. [5] BERLIN
11. [9] DUBLIN
12. [4] TOKYO
13. [6] MUNICH
14. [8] MONTREAL
15. [NEW] NAGOYA
16. [18] RIO DE JANEIRO
17. [3] BARCELONA
18. [10] BUDAPEST
19. [7] PARIS
20. [11] HAMBURG

 

2015

1. [2] COPENHAGEN
2. [1] AMSTERDAM
3. [3] UTRECHT
4. [NEW] STRASBOURG
5. [8] EINDHOVEN
6. [9] MALMÖ
7. [6] NANTES
8. [5] BORDEAUX
9. [7] ANTWERP
10. [4] SEVILLE
11. [17] BARCELONA
12. [10] BERLIN
13. [NEW] LJUBLJANA
14. [NEW] BUENOS AIRES
15. [11] DUBLIN
16. [NEW] VIENNA
17. [19] PARIS
18. [NEW] MINNEAPOLIS
19. [20] HAMBURG
20. [14] MONTRÉAL


Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.