Buszparkolás Budapesten

Évek óta borzolja a buszos cégek és az utazási irodák idegeit a turistabuszok parkolási rendjének rendszeres változása Budapesten. A Budapest Közlekedési Központ (BKK) most készülő közlekedésfejlesztési koncepciója is foglalkozik a kérdéssel.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Balázs Mór közlekedésfejlesztési terv a főváros 2014 és 2030 közötti időszakra meghirdetett, mindenre kiterjedő közlekedésfejlesztési terve, amelyben egy rövidke fejezetet áldoztak a turistabuszok ügyének. Egyeztettek is a szakmai szerve­zetekkel, egyebek mellett a Magyar Utazás­szervezők és Utazásközvetítők Szövetségével (MUISZ), a Magyar Beutaztatók Szövetségével (Mabeusz), illetve a közúti fuvarozókat képvi­selő NiT-tel. Erre szükség is volt, hiszen a BKK lapunk kérdésére elismerte, hogy a magyar fővárosban „jelenleg igen korlátozott a turis­tabuszok által igénybe vehető fel- és leszál­lóhelyek, autóbusz-várakozóhelyek száma”.

A központ írásban megküldött válasza szerint: „A készülő koncepció a fővárosban közlekedő, nem menetrend szerinti sze­mélyszállítást végző, idegenforgalmi jellegű autóbuszok közlekedését tekinti át, tehát a városnéző és turistabuszokat egyaránt vizsgáljuk, továbbá a városnéző és turistabu­szok közlekedésének legfontosabb problémái közül a tároló- és várakozóhelyek kérdését.” A szakma nem túl bizakodó; képviselői nin­csenek teljesen meggyőződve arról, hogy javaslataik beépülnek a koncepciójavaslat­ba, bár a BKK szerint „az egyeztetéseken elhangzott ajánlások lehetőség szerint be­épültek a koncepciójavaslatba.” A szakma bizonytalanságát erősíti, hogy elmondásuk szerint a koncepciót készítő cég ígért október végi visszajelzése elmaradt. Megtudtuk, hogy a közlekedés egyéb területein még folynak az egyeztetések, az eddigi javaslatok feldolgozá­sa folyamatban van. A terv 2015 első felében kerülhet a Fővárosi Közgyűlés elé.

KÖRBE-KÖRBE

Emlékezetes, hogy a Bazilika mögött néhány helyi lakos kérését teljesítve egyik napról a másikra megszűnt a buszparkoló. Tovább­ra is hiú ábrándnak tűnik a visszaszerzése; marad a legfeljebb két busz egyidejű le- és felszállítására alkalmas hely. Ha nincs hely, akkor a tilosban várakozás vagy még egy kör pöfögés. Nos, ezen lesz még mit csiszol­ni, ha a BKK komolyan gondolja azt, amit válaszában is megfogalmazott: „Az egyes megállóhelyek fejlesztése helyett rendszer­szintű javaslat szükséges, amely figyelembe veszi a látnivalók jó megközelíthetőségét, az autóbuszok rendezett körülmények közötti várakozását, hogy nem a mellékutcákban körözve, hanem kijelölt várakozóhelyeken, kulturált körülmények között parkolhas­sanak.” Nem mellesleg a megközelítés nehézségei miatt a Bazilika is elesik nem kevés, a belépésért szedett úgynevezett adománytól.

A Parlamentnél mindenki örül az új láto­gatóközpontnak, de annak már kevésbé, hogy nincs leszállóhely a látogatóközpont bejárata előtt. Pedig ígérték. Itt csak a le- és felszállítás lehetőségét várnák az utaztatók, várakozni máshol kell. De hol? A MUISZ és a Mabeusz is az alsó rakpart Hélia szálló alatti szakaszát javasolta. Azonban a hó lerakására kijelölt macskaköves parton rendre a taxisok vagy a közteresek emberkednek a buszsofőrökkel – panaszolja a buszsofőr János. Míg előbbi­ek várakozhatnak, addig a buszsofőrök nem. A cél, hogy a rakpart belső oldalán lévő fizetős­be álljanak. Nem mellesleg ezen a szakaszon nemzetközi hajóponton is található, ahova a közteresek miatt sunnyogva kell behajtaniuk a sofőröknek, ha egy távozó csoportot kíván­nak tonnányi bőrönddel bepakolni a buszba.

SIKLÓ VERSUS BUSZPARKOLÓ

A Gellért-hegyi sikló megépültével a Citadella előtti parkoló megszűnhet. A Mabeusz köz­lekedési munkacsoportját vezető Békássy Tamás szerint ez az elképzelés több sebből vérzik: a magánberuházásként épülő, majd a BKK által üzemeltetendő sikló öt-hat euróval drágíthatja meg egy városnézés fejenkénti költségét, amennyiben a budavári siklóhoz hasonló díjszabást vezetnek be. Egy fordulóval 22 ember juthat fel, jövet-menet nyolc perc menetidővel. Hogy ez időben mit jelent tizenöt, egyszerre megjelenő nagy busz esetében? Lehet, hogy kimarad majd a városnézésekből a Citadella? – morfondírozik egyik megkérde­zettünk. A cél itt is a mostani állapot megtar­tása. A BKK-tól megtudtuk: a siklóhoz megvan minden szükséges engedély, a beruházó és a bank még tárgyal. Ha megvan a pénz, tizen­négy hónap alatt végeznek a munkával. Arról nem szól a fáma, hogy a hegy alatt melyik zöldterület rovására épülne nagy forgalmú buszparkoló. De legalább a BKK szerint a sikló a „mainál lényegesen környezetbarátabb mó­don” segíti a Gellért-hegyre feljutást.

AZ ARANYKOR VÉGE?

A Hősök tere parkolását alaposan felforgat­hatja a Liget Projekt. Ha lesz belőle valami, úgy hírlik, hogy a buszok vagy a Vágány, vagy pedig a Szabolcs utcában rostokolhatnának, amíg a csoport a Hősök terén ámul. Sok vára­kozás ebből azonban nem lenne a tértől való meglehetős távolság miatt, mivel a csoportok nem órákat töltenek a téren, hanem nagyjá­ból annyit, amíg a sofőr elgurul a fenti utcák valamelyikéhez, majd fordul is vissza. Ez ta­lán terhelőbb a környezetre, mintha leállított motorral várakozna – így Békásy. A szakma célja a jelenlegi állapot konzerválása.

A Vár már egy kicsit biztatóbb képet nyújt, bár az érintettek közül többen nem értenek egyet azzal, hogy a Hunyadi út felől meg fog szűnni a behajtás; a forgalom átterelődik a Pa­lota útra, ahol növelik a buszparkolók számát. A Várkert Bazárnál pedig le- és felszállóhelyek lesznek. Ezt a szakma támogatja, de egyelőre csak a BKK járművei hajthatnak be.

SOROMPÓ A BÁLNÁNÁL

Nemrég a Soroksári úti Bálna rémítette meg a gyanútlan sofőröket, amikor váratlanul so­rompóval torlaszolták el az utat a belváros egyetlen nagyobb kapacitású buszparkolójá­hoz. A Bálna illetékesei szerint a tervezett in­tézkedésről a buszos cégekkel is egyeztettek. Ezentúl együttműködési nyilatkozat ellenében engedik majd be a járműveket. Lényeg, hogy le- és felszállítani csak a kijelölt buszöbölben szabad, ezt követően be kell állni a nyolc par­kolóhely valamelyikére legfeljebb kétórás vá­rakozással. Ha épp nincs szabad parkolóhely, a sofőr behajthat, hogy le- és felszállítsa az utasokat. Aztán nyomás ki! Az új táncrenddel a bálnások bevallásuk szerint a korábbi kaoti­kus állapotokat szeretnék elkerülni. Abból lett elegük, hogy az utasok a magánútnak kikiáltott közúton ott szálltak le, ahol a busz éppen meg tudott állni. Az együttműködési nyilatkozat szerint a nem buszöbölben leszállító cégeket akár ki is tilthatják a területről.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.