A régióban csak a szlovákok teljesítményét múltuk felül

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének a nemzetközi és hazai szállodaipar 2012 január – szeptemberi teljesítményét értékelő trendriportja.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Globális viszonylatban a 2012 január–szeptember közötti időszakban a legjobb teljesítményt Közel-Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet-Ázsia szállodái érték el. Az év első kilenc hónapjában Európában a szállodai REVPAR mutató átlagos 5,1%-os növekedését felülmúlta a Kelet-Európában elért 8,9%-os növekedés, de ezzel is az utolsó helyen áll Kelet-Európa a vizsgált 4 régióhoz között. Az időszakban a magyar szállodák teljesítménye a Közép-Kelet Európában a vizsgált 5 ország közül csak a szlovákiai hotelekét múlta felül.

A háromnegyed év eredményei 

Az STR riportban szereplő 31 város között 2012. I-III. negyedévében Budapest szállodái szobafoglaltságban a 24. helyet szerezték meg maguknak, megelőzve Athént, Pozsonyt, Bukarestet, Lisszabont, Madridot, Milánót és Vilniust. Az időszakban a nettó átlag szobaárban Pozsonyt és Vilniust utasítottuk magunk mögé, így a 29. helyezés lett a miénk. Nettó REVPAR-ban a 28. helyen végeztek a budapesti szállodák, Pozsonyt, Bukarestet és Vilniust megelőzve.

Erős szeptemberi foglaltság 

2012 szeptemberében Budapest szállodái az STR riport szerint a vizsgált európai városokhoz hasonlítva a korábbi hónapoknál jobb eredményt értek el. A hónapban a 31 vizsgált város között szobafoglaltságban a kiemelkedően jó, 11. helyet szereztük meg. Ennek ellenére a nettó átlag szobaárak alakulása mindössze a 28., nettó REVPAR a 27. helyre volt elegendő.

2012 szeptemberében a magyarországi szállodai kapacitás, illetve a szobák száma országos szinten a múlt évhez képest csak minimális mértékben, 0,8%-kal volt magasabb, Budapesten 1,1%-kal nőtt, a Balatoni régióban 2,1%-kal csökkent.

Infláció alatt maradt a növekedés 

Elsősorban a külföldi szállodai vendégéjszakák változatlanul gyors ütemű emelkedésének köszönhetően, illetve az EURO/HUF árfolyamának múlt évhez képest 7,4%-os gyengülése ellenére a szállodák bevételi teljesítményét komplexen kifejező mutató, a REVPAR (egy kiadható szobára jutó árbevétel) 5,7%-kal nőtt 2012 első kilenc hónapjában, ami elmarad a KSH szerinti 6,6%-os inflációtól is.

A KSH adatai szerint az időszakban a szállodák átlagos foglaltsága 48,6% - a bázisnál 1,1 százalékponttal magasabb - , a bruttó átlag szobaár 14.593 Ft (bázis i. 103,5%) volt.

Átrendeződő fővárosi turisztikai piac

Az országos szállodai teljesítmények alakulásában meghatározó szerepe volt a budapesti hoteleknek. Ezt mutatja, hogy míg 2012 január-szeptember között a fővárosi szállodákban a vendégéjszakák száma 12,1%-kal, a külföldieké 13,4%-kal nőtt, addig a fővároson kívüli szállodákban a növekedés 4,9% volt. Ugyanez a külföldi vendégéjszakák esetében Budapesten +13,1%, vidéken +6,5%.

A Budapest iránt megnyilvánuló erős keresletnövekedés ellenére – ami alapvetően a Malév csődje miatt bekövetkezett fapados légitársaságok térnyerésének köszönhető – a fővárosi szállodák szobafoglaltsága csak kis mértékben (+2,1 százalékponttal javulva 60,2%-ra) nőtt, és az elért bruttó átlag szobaár (17.549 Ft) csupán 2,4%-kal lett magasabb a bázisnál. Ez különösen alacsonynak tekinthető az EURO/HUF árfolyamának 7,4%-os gyengülését, a 6,6% körüli inflációt is figyelembe véve.

Fenti tendenciák a fővárosi turisztikai piac átrendeződését mutatják, ami a kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedésére, az üzleti és főleg a MICE szegmens részarányának csökkenését jelent. Ezek a változások pozitívan érintik a közép kategóriás – főleg 3* szállodákat –, negatívan az 5* hotelek piacát. Ezt mutatja, hogy Budapesten a REVPAR mutató az 5* szállodákban 6,7%-kal, a 3* hotelekben 13,9%-kal nőtt 2012 január–szeptember között.

Kissé javuló árbevétel

2012 I-III. negyedévében a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 103,8 milliárd Ft volt, ami 10,4%-kal több a múlt évinél, és 10,6%-kal haladja meg a 2007 évit. Meg kell jegyezni, hogy 2007 és 2012 között a szállodai szobaszám kb. 11%-kal nőtt, az infláció pedig 5 év alatt meghaladta a 30%-ot.

Budapesten idén január és szeptember között a szállodák összes szoba árbevétele 53,4 milliárd Ft volt. Ez a 2011 évinél 9,6%-kal magasabb, a 2008 évit csupán 2,7%-kal múlja felül.

A Balatoni régióban a kedvező időjárásnak, az erősödő bel- és külföldi keresletnek köszönhetően a szállodák teljesítménye jelentősen javult, az összes szoba árbevétel 16,1 milliárd Ft lett az első 9 hónapban, ami 14,7%-kal több a 2011 évinél, és 9%-kal múlja felül a 2008 évit.

Erősödő belföldi kereslet

A szállodák iránti belföldi kereslet erősödését mutatja a szállodai hazai vendégéjszakák számának alakulása. Ez január-szeptember között országos szinten 3,6%-os, szeptemberben 4,3%-os növekedésre utal. Ebben nagy szerepe van a SZÉP kártya (főleg a nyári hónapokban) megnőtt ugrásszerű felhasználás erősödésének.

2012 január–szeptember között a szállodákban jelentkező Üdülési csekk forgalom 2.365 millió, a SZÉP kártya forgalom 5.650 millió Ft volt. A SZÉP kártya felhasználása – az év eleji lassú indulás ellenére - szeptember végéig több, mint duplája volt a kifutó ÜCS forgalmának. 2012 január–szeptember között a szállodákban lakó magyar vendégek összesen 33,9 milliárd Ft-ot fordítottak szállásdíjra, amiből kb. 8 milliárd Ft-ot egyenlítettek ki ÜCS-vel és SZÉP kártyával. Ez a szállodák összes belföldi szállásdíj bevételének 23,6%-át tette ki.

Idén szeptemberben a SZÉP kártya felhasználása a szállodákban kb. 673 millió Ft volt, ami lényegesen kisebb, mint a júliusi, augusztusi felhasználás, de közel tízszer nagyobb volt, mint a szeptemberi kb. 76 millió Ft ÜCS forgalom.

Kétszámjegyű növekedés Oroszországból, Olaszországból és Spanyolországból

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk mindegyikéről – Franciaországot kivéve – nőtt a szállodai vendégéjszakák száma. Közülük kiemelkedő, két számjegyű volt a növekedés Oroszországból, Olaszországból és Spanyolországból.

A szomszédos országok között 20%-ot meghaladta a Szerbiából és Ukrajnából, 10%-ot meghaladta a Szlovákiából, Horvátországból és Szlovéniából megjelenő szállodai vendégéjszaka szám növekedés.

A feltörekvő piacok esetében az orosz szállodai vendégéjszakák száma 30%-kal, a kínai 6,7%-kal, a brazil több mint 100%-kal nőtt. Az orosz vendégéjszakák száma 447 ezer, a kínai 93 ezer, a brazil 52 ezer, az indiai 22 ezer volt 2012 I-III. negyedévében.

2012 január–szeptember között a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma a Budapest-Közép-Duna-vidéki régióban 8,6%-kal, Dél-Dunántúlon 5%-kal, Észak-Magyarországon 4,6%-kal, Dél-Alföldön 4,4%-kal, a Tisza-tónál 4,3%-kal, a Balatonnál 2,5%-kal nőtt, Közép-Dunántúlon 0,4%-kal, Észak-Alföldön 0,7%-kal, a Nyugat-Dunántúlon 1,6%-kal csökkent.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.