Csapody Balázs lett az "Év vendéglőse"

A 2001-ben a Magyar Vendéglátók Ipartestülete által alapított az "Év vendéglőse" díj 2014. évi kitüntetettje Csapody Balázs, a balatonszemesi Kistücsök vendéglő tulajdonos-vezetője. Egy korábban készült írásunkkal gratulálunk a díjazottnak!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Kistücsök és a hangya

Csendesen, minden feltűnés nélkül ért a csúcs közelébe egy elhivatott, "vidéki" vendéglős. Házát a szakma és a közönség is a legjobbak közt tartja számon, ő váltig állítja, még korántsem ért az út végére. A balatonszemesi vendéglő épülete az 1800-as évek vége felé épült. A vele szemben álló ház (ma Postamúzeum) postakocsiló-váltó állomásként működött, a mai vendéglő helyén pedig egykoron a Postakocsi fogadó várta a megfáradt vándorokat. A később Kohn vendéglő néven "futó" étterem aztán az állami kezelés éveiben sikeresen lezüllött a falusi kocsma szintjére... Ekkor jött a rendszerváltás, és vette át az üzemeltetést a tősgyökeres balatoni Csapody Balázs.



"A balatoni vendéglátás jelenlegi helyzetét alapvetően két szempont hátráltatja. Az egyik, hogy amikor lehetett, nem balatoni emberek kezébe kerültek az egykori állami vendéglátóhelyek. A másik, hogy az üzleti befektetők azt hiszik, hogy csak a turizmusra építve kell és lehet itt eredményeket elérni. Egyébként az egész magyar vendéglátásra rányomja a bélyegét, hogy a vendéglőket nem igazán szakemberek, hanem üzleti befektetők irányítják" - kezdi a beszélgetést a tulajdonos.

Csapody Balázs - ahogy azt mondani szokták - az anyatejjel szívta magába a vendéglátás fortélyait, ahogy ő fogalmaz: vendéglős édesapja mellett már egészen kis korától magába szippanthatta "a vendéglátás gyönyörű szép illatát". Nyolcéves volt, amikor az akkor már gebines vendéglős apja megtanította standolni, és a kisiskolás fiú a pult belső elszámolásával tanulhatta a számtant. Alig volt 12 éves, mikor a szárszói Tóparti étteremben már a pályán dolgozott, az üres poharakat szedte az akkor már bátyja által vezetett sörözőben. Vele együtt tanulgatta a vendéglátást húga, aki a mai napig mellette maradt, és együtt sikerült felépítgetni lépésről lépésre az ország egyik legelismertebb vendéglátóhelyét.

"A hetvenes években sokat jártam édesapámmal a mai Kistücsök helyén üzemelő, jó hangulatú kisvendéglőbe. Aztán ahogy cseperedtem, úgy züllött le ez a kedves hely. Amikor a gimnázium és a vendéglátó főiskola elvégzése után visszatértem Szemesre, már csak egy lepusztult kocsmát találtam."

Csapody Balázs azonban vendéglőt akart nyitni. Pontosan tudta, milyet szeretne, és elképzelésétől az sem tántorította el, hogy kollégái enyhén szólva megmosolyogták, sajnálták, hogy lehet ilyen hülye, hogy egy útszéli kocsmára alapozza a szebb jövőt. De a fiatal szakember hitte, hogy megtalálja azt a vendégkört, amelyik azt a hangulatot, azt az étlapot, azt a borválasztékot keresi, amit ki fog alakítani. A koncepció tizenöt esztendő alatt kiérlelődött, és az a tény, hogy a balatonszemesi Kistücsök immáron kimondva is az ország legjobb vendéglői között tartatik számon, igazolta Csapody Balázs elképzelését és hitét.

"Amikor megkaptam az épület üzemeltetését, az egykori konyha már évek óta nem működött, hiszen egy kocsmában nem kell főzni. Természetesen, ha valamit ennyi ideig nem használnak, azzal nem lehet mit kezdeni, így gyakorlatilag a puszta falakig szét kellett bombázni az egészet, majd újjáépíteni a bérleményt."



A vállalkozó másik eltökélt koncepciója volt, hogy csak egész évben üzemelő vendéglő, be érdemes belevágni, még a Balaton partján is. Ha belegondolunk, logikus az érvelés: a régióban szinte alig-alig van ilyen Márpedig hitte, hogy a Siófok-Keszthely-Kaposvár háromszögben ugyanúgy megtalálható, az a vendégkör, amelyik képes "eltartani" a Kistücsök csapatát A befektető típusú balatoni vendéglős minél tovább kivár a nyitással, és a forgalomcsökkenés első jeleinél befejezettnek nyilvánítja a szezont. És ugyebár minél rövidebb a nyitvatartási idő, annál nehezebb kitermelni az egész éves költségvetést. A Kistücsök az egész éves nyitva tartással tud olyan "barátságos" árszínvonalat kínálni, amelynek híre komoly forgalomösztönző hatást eredményez...

"Szeretném hinni, hogy nem csak az átlagos balatoni áraknál kedvezőbb fekvés miatt járnak hozzánk télen-nyáron a vendégek. Nem akarok mindenáron a Balaton-part legolcsóbb étterme lenni. Tudni kell, hogy az étlap összeállításakor is törekszem arra, hogy minél egyszerűbben, lehetőleg a régióból beszerezhető alapanyagokkal dolgozzunk. Ez részben személyes elkötelezettség, részben pedig nem kell bizonygatnom, hogy ez a legolcsóbb, és a legnagyobb frissességet biztosító megoldás."

A siker egyik zálogának azt tartja, hogy sosem futott a vendégek után. Az első percben eldöntötte, hogy nem a divatot fogja követni, hanem következetesen kitart a saját ízlésvilág megvalósítása mellett. Pedig - ahogy mondja - vidéken nehezebben jönnek a sikerek, nehezen fogadták el a kollégák és a szakemberek, hogy a Kistücsökben bizony nem a "Venesz"-ből főznek. De a Dél-balatoni régióban tolerálták ezt a törekvést, a Kistücsök vendéglőt is felfedezték maguknak azok, akik szeretnek vendéglőbe járni, vagy üzleti ebédjeiket,vacsoráikat szeretik olyan helyre szervezni, amely maradandó élményt nyújt a partnernek is. Csapody talán akkor kapta az első kézzelfogható visszajelzést, amikor egy téli estére Bécsből érkezett az asztalfoglalás. Úgy mondja: nem a nyári turizmusból kell megélni, az csak a tejszínhab lehet a torta tetején.

"Én a mai napig imádok étterembe járni, nem untat a szakmám. Nyaralásaimat is igyekszem olyan helyre szervezni, ahol tudomásom szerint valamilyen jó, vagy bármilyen szempontból különleges vendéglátóhely üzemel, ahol lehet valamit tanulni. Nálam a szállásfoglalásnál kizáró ok a svédasztalos ellátás."

Csapody Balázsnak nem munka az "étteremcsinálás", hanem életforma. Hosszú távra lát, de csak középtávban gondolkodik. Amint azt már láttuk, határozott elképzelései vannak a "hogyan tovább"-ról, de ezeket a célokat lépésről lépésre közelíti meg. Azt mondja, tudja, mit fog 2 vagy éppen 5 év múlva tenni. Tiszteletre méltó szerénységgel viseli a rászakadt sikert, de úgy fogalmaz: messze van még az elképzelt út vége. Álmaiban a Kistücsök egy nyugat-európai mércével mérve is jó kisvendéglő lehet majd...

Mint mondja, ennek kritériumai: legyen stílusa, koncepciója, amely mindig nyomon követhető, és ha a vendég bemegy, tudja, hogy hol van... Tehát nem egyszerűen egy "magyarosch" vendéglő a cél, hanem a tökéletes balatoni, somogyi identitás kialakítása. Ezért is használ túlnyomórészt helyi alapanyagokat, somogyi vadat, balatoni halat, helyi diót, barackot. Ennek a koncepciónak kiteljesítését nevezi meg a jövő nagy feladatának.

(Az írás A Vendég egy korábbi számában jelent meg. Kép: facebook és Kistücsök)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.