Csúcson a budapesti szálláshelyek árbevétele augusztusban

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, I-VIII. (2019. január-augusztus) havi statisztikái alapján a Budapest kereskedelmi szálláshelyein regisztrált vendégérkezések száma megközelítette a 3 milliót, a vendégéjszakák száma pedig a 7 milliót. A szárnyaló bevételi mutatók mellett a külföldi vendégéjszakák száma is tovább nőtt a tavalyi évvel összevetve, mindamellett számos dimenzióban az augusztus lett az idei év eddigi rekordere. A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) elemzése következik.

Az augusztus havi bruttó szállásdíj-bevételek Budapesten megközelítették a 18,5 Mrd Ft-ot (+11,5%): ezzel az idei augusztus alighanem a 2019. év legnagyobb üzleti forgalmat realizáló hónapjaként vonul be a fővárosi szálláshelyi statisztikákba, több mint 1-1 milliárd Ft-tal lekörözve a szintén dobogós május és június havi időszakok árbevételeit. A teljes január-augusztusi időszak bruttó szállásdíj-árbevétele megközelítette a 108 milliárd Ft-ot, ami történelmi távlatban is rekordösszegű bevétel (+9,4%) az első nyolc hónapban. A külföldi vendégektől származó szállásdíj-árbevétel – a négycsillagosokat kivéve – valamennyi szállodatípusban és kategóriában nőtt.

Augusztus hónapban a budapesti szállodák szobakapacitás-kihasználtsága megközelítette a 85%-ot; a 3 csillagos, a kategória nélküli és a gyógyszállodákban pedig kisebb-nagyobb növekedés is kimutatható az előző év azonos időszakához képest. A legkeresettebb szállástípus a gyógyszállodáké, amelyek augusztusban – túlzás nélkül – valósággal megteltek, 93,5%-os csúcsfoglaltságot realizálva. Emellett a négycsillagosok foglaltsága is közel járt a 90%-hoz az utolsó nyári hónapban. Az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-bevétel (REVPAR) augusztusban 26 ezer Ft fölött alakult, a szállodáknál 27.341 Ft volt.

Az augusztusi rekordbevételek és egyes szállodatípusok csúcsfoglaltsága sem tudja azonban feledtetni, hogy – az év eddigi nyolc hónapját tekintve – a vendégforgalom egyre több dimenziójában inkább stagnálás (a belföldi forgalom esetében konkrétan visszaesés) mutatkozik, ami most már mindinkább meghatározza az egész 2019-es év fő számait. Augusztus hónapban 455.578 vendég 1.155.955 vendégéjszakát töltött el Budapesten, ebből a külföldieké kényelmesen meghaladta az egymilliót (1.052.422 külföldi vendégéjszaka), ami egy igen figyelemre méltó, +2,3%-os növekedéshez volt elegendő.

A külföldi vendégérkezések száma ugyanakkor augusztus folyamán stagnált, kivéve az európai küldő piacokat: az utolsó nyári hónapban 276.808 vendég érkezett a vén kontinensről (+5,0%), akik 737.285 vendégéjszakát (+6,2%) töltöttek el Budapest kereskedelmi szálláshelyein. Ez a meglepő mértékű növekedés legfőképpen a francia (+9,0%), a lengyel (+68,5%!), a holland (+12,0%) és a román (+17,1) piac augusztusi teljesítményének köszönhető, de nem csekély szerepe van benne az egyetlen hónap alatt 100 ezret ostromló brit vendégéjszaka számnak is. A sokáig mínuszos Hollandia esetében a SZIGET Fesztivál sikere is közrejátszhatott a pozitív korrekcióban, hiszen a brit vendégek után a hollandok érkeznek legnagyobb számban a magyar országmárkát is nagyban meghatározó zenei nagyfesztiválra. A 2019. januártól augusztusig terjedő nyolc hónapjában 2.552.057 külföldi és 414.201 belföldi, azaz összesen 2.966.258 vendég kereste fel Budapest kereskedelmi szálláshelyeit. A 6.956.845 vendégéjszaka 88,3%-a külföldi vendégektől származott. Budapest TOP 10 küldőpiaca a vendégéjszakák alapján (2019. I-VIII. hónap):

 A küldőpiaci rangsor 6-8. helyén továbbra is rendkívül szoros a verseny Franciaország, Oroszország és Izrael között; így egyértelmű hatodik „helyezettet” nem lehet hirdetni. Németország – az átmeneti stagnálás és a bizonytalan német gazdasági kilátások mellett is – stabilan dobogós, míg az olasz piac élénkülését a BFTK – egyebek mellett – a Riminiben megrendezett TTG Incontri vásáron való megjelenéssel is támogatja.

A 2019. január-augusztusi budapesti rangsor 11. helyén záró Lengyelország – amely rendkívül jó formáját hozta augusztusban – csak nagyon kevéssel maradt el a Koreai Köztársaságtól (157.524 lengyel vendégéjszaka az első nyolc hónapban). Dél-Korea felől ugyanakkor éppen a LOT szeptember 23-án indított Szöul-Budapest járata teremthet új perspektívákat, amely heti három alkalommal közlekedik a távol-keleti és a magyar főváros között: jóllehet évente nyolcvanezer utast regisztrálnak Magyarország és Dél-Korea között, de ez az első alkalom, hogy a magyar és a dél-koreai fővárost közvetlen, menetrend szerinti légi járat köti össze. Sőt, ha az első nyolchavi piaci dinamikát nézzük, néhány kisebb piacot leszámítva éppen a Koreai Köztársaság mutatja a legnagyobb ütemű növekedést (+17,7% a január-augusztus havi vendégéjszakák számát tekintve).

Budapest leggyorsabban növekvő küldőpiacai között ott van még Franciaország (+8,0%) – amelynek további lendületet adhat az IFTM Top Resa kiállításon való önálló budapesti megjelenés –, de szép számmal vannak közöttük szomszédos és közeli országok (Ukrajna: +14,7%, Lengyelország: +12,0%, Románia: +4,7%, Bulgária: +6,4%), és ígéretes a görög piac 5,4%-os bővülése is a jelzett időszakban. A főváros három kulcspiaca, a brit, az orosz és az amerikai egyaránt 4,2-4,3%-kal tudott növekedni január óta, és ebből a szempontból érdekes fejleményeket hozhat a BFTK és a magyar beutaztató szakma jelenléte a londoni WTM-en, novemberben.

Forrás: Turizmus Online


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?