Egekben az osztrákok utazási kedve

A bécsi Ferien Messe-hez időzítve tette közé minden idők legoptimistább piaci prognóziásot az ausztriai RUEFA utazási iroda – tájékoztatta szerkesztőségünket Kovács Balázs, a GD Consulting ügyvezetője, aki helyszíni tapasztalatok alapján foglaja össze az elemzés lényegét. 

A RUEFA utazási-iránytű (Reisekompass 2020) című, az elmúlt év végén 1500 online megkérdezésen alapuló reprezentatív kutatás eredménye alapján 2020-ban az osztrákok 90 százaléka (!) tervezi, hogy az idei évben biztosan elutazik szabadsága alatt. Ennek megfelelően a teljes lakosságra vetítve a sógorok az idei évben átlagosan 18 napot terveznek szabadidős utazással eltölteni. Minden második válaszadó azt jelezte, hogy idén legalább kéthetes utazást tervez. A szabadságra szánt büdzsé mértéke tovább nőtt, amely - ugyancsak átlagosan - 1620 eurót jelent 2020-as szezonra vonatkozóan. A válaszadók 35 százalakéa úgy válaszolt, hogy 1500 eurónál is többet tervez költeni, azok részaránya pedig, akik 3000 eurónál is több kiadást terveznek fejenként a nyaralásuk alatt, a válaszadók 10 százalékát tette ki.

Ausztriában a szabadidő utazással való eltöltése a mindennapi élet természetes része, arról nem hajlandóak az osztrákok lemondani, rendszeresen és előrelátóan tervezik az éves szabadságaikat. A fent hivatkozott felmérés alapján a megkérdezettek 51 százalakéka a tervezett utazása előtt legalább 3 hónappal korábban foglalja le a szállását, illetve az utazási csomagot. A legfontosabb motiváció a pihenés és kikapcsolódás, amely 66 százalékos súllyal esik latba, amelyet olyan szempontok követnek, mint az új megismerése utáni vágy (15%), vagy a közeli családtagokkal, barátokkal való szoros együttlét (13%). Az utazási döntésnél a lehetőségek közötti választást elsősorban az ár befolyásolja, a felmérésben résztvevők 53 százaléka jelölte meg ezt a szempontot első helyen. A meglátogatott desztináció területén a várható időjárás közel minden harmadik válaszadónak (31%) releváns szempont, míg az úti cél helyén a biztonság, ugyancsak fontos kritérium (29%) a döntésnél. Az idei évben a legnépszerűbb utazási formák a RUEFA utazási iránytűje szerint a következőek: vízparti nyaralás (25%), körutak, tematikus utazások (10%), városlátogatás (8%), amelyet az aktív turisztikai kínálat (7%) keresése és wellness (5%) követ a sorban.

Az osztrákok 77 százaléka idén Európában és a közelebbi országokban tervezi pihenését. A válaszadók körében a közeli desztinációk népszerűségi listáját idén Olaszország vezeti, amelyet Horvátország és Németország követ. Kicsit lemaradva, már nem „dobogós” helyen következik Görögország és Spanyolország. További népszerű és felkapott úti céljai lehetnek az idén nyaralást tervező osztrákoknak: Nagy Britannia és Franciaország holtversenyben. Magyarország hatodik a sorban, amely egy hellyel való előrelépés a megelőző évi felméréshez képest. További vágyott úti cél még: Egyiptom, Szlovénia, Egyesült Királyság, valamint Hollandia. Érdekes megállapítása a RUEFA elemzésének, hogy az osztrákok körében az idei évben legtrendibb európai városnak Amszterdam, Berlin, München, London, Hamburg és Barcelona számít.

A reprezentatív felmérés válaszadóinak 71 százaléka belföldi utat (is) tervez, ahol a fürdőhelyek és wellnessz-desztinációk állnak a kívánságlista élén, a tavak és a hegyek mellett. A belföldi turizmus szempontjából a legnépszerűbb tartományok Stájerország, Salzburg és Karintia. Távoli úti célokat a válaszadók 28 százaléka jelölt meg, s közülük USA, Thaiföld és a Maldív-szigetek lesznek a legkeresetebbek az idei esztendőben.

Minden ötödik osztrák résztvett már hajós körúton, további 41 százalékuk pedig tervezi ennek kipróbálását a közeljövőben. A hajós utakat a megkérdezettek több mint 40 százaléka elutasítja, nem tervezi a részvételét, amelynek egyik legfőbb oka a túlzsúfoltság, a magas ár és a környezetvédelmi aggodalmak. További trend a környezettudatosság jelentőségének növekedése is az utazás során, amely kérdéskört részletesen körbejárta a szóbanforgó elemzés. További érdekes megállapítása a kutatásnak, hogy míg a válaszdók 60 százaléka a „mindennapok során” tudatosan odafigyel a környezetvédelmi szempontokra, addig csak 45 százalékuk vallotta, hogy a nyaralás, szabadságolás alatt is komolyan odafigyel erre. Az „overtourism” jelenségével a felmérés alapján a lakosság 36 százaléka már találkozott utazása során, s a jövőben utazási döntéskor a válaszadók közel kétharmada (63%) kerüli a túlzsúfolt desztinációkat. Ennek okairól ugyancsak mélyreható elemzés olvasható a kutatásban. Erősödő trend a vonatos utak népszerűségének növekedése, amelyet jól mutat, hogy ugyancsak a válaszadók kétharamada hajlandó lenne Európában belül vonattal utazni, ha a közlekedés módján kívűl ár-érték arányban minden másban hasonló nyaralási csomagot foglalhatna.

Az utazásra jellemző olyan nemzetközi trendek vizsgálatánál, mint például a digitális detox, home-exchange, repülőbérlet stb., messze a „technológiai eszközök nélküli utazás” kapta a legmagasabb értéket. Szintén évek óta trend, hogy a csomagtúrák imázsa sokat javult az elmúlt években, az EU-s utazási irányelv korábbi fogyasztóvédelem-centrikus módosítását követően az utasok még tudatosobban keresik ezen utazási formát, amelyen nem változtatott érdemben a Thomas Cook iroda csődje sem. A digitalázió előrehaladása mellett Ausztriában a személyes tanácsadásnak még mindig nagy szerepe van az utazási foglalások realizálásánál. Erre bizonyíték a bevezetőben említett bécsi utazás vásár: a Ferien Messe, ahol 80 ország, több mint 800 turisztikai szolgáltatójának kínálatára évről-évre több mint 150 ezren kiváncsiak. A Ruefa teljes jelentése és további elemzések elérhetőek innen. Az idei Ferien Messén Magyarországról a bükfürdői, a szigetközi és a nyugat-balatoni turisztikai egyesületek képviseltették magukat önálló standdal, ahol egytucat hazai szolgáltató informálta aktuális ajánlataikról a vásárlátogatókat és a b2b partnereket.


Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.