Egészségturizmus: fogalmak és célcsoportok

A Semmelweis Egyetem Egészség- tudományi Karán rendezték meg a II. Egészségturizmus Szakmai Napot.

Dr. Nagy Zoltán Zsolt dékán köszöntőjében kiemelte, ezzel a rendezvénnyel a tanszék hagyományt szeretne teremteni. Magyarország az egészségturizmusban komoly szerephez juthat, de ehhez elengedhetetlen a szükséges szakembergárda létrehozása.

Pontos definíció és új szolgáltatások kellenek

A prezentációk sorát Halassy Emőke, a Magyar Turizmus Zrt. kutatási irodavezetője kezdte. Mint elmondta, fontos lenne pontos definíciókkal körülhatárolni az egészségturizmust. A telítődő turisztikai piacon ehhez a szegmenshez kiváló alapokkal rendelkezünk, hosszú távú stratégiákat kell alkotni, de a termék meghatározása és a fogalmak tisztázása nélkül nehézkes a mérés. Az ETC és az UNWTO kidolgozott egy tanulmányt Study on Health címmel, ezzel végre pontosan elkülöníthetővé válnak az egészségturizmus fogalomköréhez tartozó szolgáltatások.

Vancsura Miklós, a Sárvári Gyógy- és Wellnessfürdő ügyvezető igazgatója az elmúlt évek fejlesztéseiről beszélt, amelyek eredményeként ma már minden korosztály számára kínálnak kikapcsolódási lehetőséget. A modernizáció és bővítés növelte a vendégszámot. Az egészségturizmus 21. századi kihívásait Kaisinger András, a Spirit Hotel Thermal Spa vezérigazgatója foglalta össze. A szálloda a kiváló környezeti adottságok mellett egyedülálló kínálattal rendelkezik, ami a négy őselem találkozása során keletkező harmóniában testesül meg. A Spirit vendégei elsősorban a prevencióra fókuszálnak, egyedi igényeik vannak, elvárják a magas minőséget és a személyre szabott szolgáltatásokat, és erre hajlandók is nagyobb összegeket áldozni. Az igények pedig változnak, a hagyományos termékstruktúra ma már nem elegendő. A vendégek részéről érkező új elvárások hívták életre a My Spirit Egészségprogramot, amelynek során a szállóvendégek pontos egészségügyi állapotfelmérésen vehetnek részt.

A jó spa nem felépül, hanem megteremtik - ezzel a gondolattal kezdődött dr. Szegedi Andrea, az EuroSpa Investment Kft. turisztikai tanácsadójának előadása. Bár a spa kifejezés jelentése eredetileg „Egészség a víz által”, a kelet- és közép-európai turisták inkább a szépészeti szolgáltatásokkal azonosítják, míg az amerikaiak bármit spának tekintenek, ami a teljes ellazulást szolgálhatja. Az egészségturizmus tág fogalomkörén belül a spaiparág egyre vonzóbb a turisták számára, mivel az utóbbi ötven évben drasztikusan nő a mozgásszegény és egészségtelen életmódot folytató emberek és az idősek száma. A szállodákban kialakított sparészleg növelheti a vonzerőt és egyediséget. Az egységes minősítési rendszerek alapvető fontosságúak, hiszen a vendég is egyre tudatosabban választ. Az ESPA minősítőrendszerének hazánkban egyedül a Sárvári Gyógyfürdő felel meg.

Kínai turisták és fiatalok

Aranyossy Mihály, a Magyar Turizmus Zrt. Nemzetközi és Kongresszusi Igazgatóságának irodavezetője (a szakember az esemény óta távozott az átalakuló nemzeti turizmusmarketing- szervezettől – a szerk.) előadásában arra a kérdésre kereste a választ, kerülhet-e a fókuszba a közép-európai egészségturisztikai termék a kínai turisták utazásakor. A világ legnagyobb számú, legtöbbet utazó és legtöbbet költő turistái a kínaiak, 2016-ban várhatóan 133 millióan kelnek útra és 11 százalékuk fogja Európát, azon belül talán Magyarországot felkeresni. A kínai turista egyre fiatalabb, önálló, online intézi utazásait, érdeklődése szegmentált. A kínaiak szívesen utaznak egészségturisztikai motivációval is külföldre, hosszú távon jelenthetnek fizetőképes keresletet az európai egészségturizmusnak.

Czinege Szilvia, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. marketingigazgatója a fiatalok megszólítását helyezte előadása célkeresztjébe. A budapesti fiatalság korlátozott számban látogatja a város fürdőit. Az utóbbi években a holding egyre inkább nyit a fiatalok felé, különleges vízi partikat rendez fürdőiben. Az elmúlt öt évben a fejlesztések és új koncepciók hatására a 12 fürdőkomplexumban összesen egymillió fővel nőtt a vendégszám. Budapest gyógyfürdőinek látogatottsága mégis elmarad az európai átlagtól, ennek legfőbb oka, hogy a nagyszerű fürdők közelében nincs elegendő és megfelelő szálláshely.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.