Egyedülálló új pálya nyílt meg a kisvasutazás szerelmesei előtt

Magyarország vadregényes hegyvidéki erdei vasútját építette újjá a Börzsönyben az Ipoly Erdő Zrt. A korábbi két szakaszt összekötő Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pálya kiépítésével teljes kisvasúti vonalon, összehangolt menetrenddel jár a kisvasút immár Szobtól Nagybörzsönyig.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Ipoly Erdő Zrt. fejlesztésének keretében a mintegy 7 kilométer hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasúti pálya visszaépítésével megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között, és a vasútvonal történetében először megteremtettük a személyforgalom lehetőségét a belső-börzsönyi szakaszon is. Az országban egyedülállóan kanyargós és meredek pálya megépítéséhez, az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.

A Márianosztra-Nagyirtáspuszta Erdei Vasút mostani működtetéséhez több ok vezetett, hiszen a Szob – Nagybörzsöny pálya teljes vonalhosszban soha nem volt személyforgalom számára megnyitva. Ez a középső szakasz újjáépítésével csak most valósulhat meg először. A másik két kapcsolódó szakasz felújítása az elmúlt évtizedben külön-külön történt meg. A különféle pályázati forrásokat bevonó Önkormányzatok a pályázataikban vállaltak betartására kialakították saját működtetési és üzemeltetési formáikat, illetve vasúti járműparkjukat pályaszakaszuk speciális igényeihez igazították. Ezen okok miatt tehát külön üzemeltetők látják el a vasúti forgalom lebonyolítását. A vasúti szakaszok üzemeltetői számos erőfeszítést tettek azért, hogy minél összehangoltabban tudják az utasok szállítását megoldani.

Ha teljes hosszában végig szeretne utazni a 21 km-es vonalon, érdemes számításba venni, hogy jelenleg kétszer át kell szállni. A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon a gördülő állomány fejlesztése folyamatos, és abban az esetben, ha az erre a szakaszra éppen most készülő motorvonat is munkába áll, a nagyobb utasforgalom is könnyebben kezelhető lesz. A korábbi két szakaszt összekötő Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pálya kiépítésével tehát teljes kisvasúti vonalon, összehangolt menetrenddel, hétvégén, illetve a nyári időszakban péntektől vasárnapig jár a kisvasút.

A túrautakban bővelkedő Börzsöny és az Ipoly völgye igazi gyöngyszem az aktív időtöltés kedvelői számára. A csóványosi vagy éppen a hegyestetői kilátóból kitekintve szélesre nyílik a látómező, előtérben a börzsönyi és dunakanyari tájképpel.

A Börzsöny hazánk kisvasutakban leggazdagabb hegysége, a tájegység délkeleti részén a királyréti, északon a kemencei erdei vasút várja a túrázókat.

A város zajától távoli, kulturális látnivalókban gazdag börzsönyi települések között olyan nevezetességeket találhatunk, mint a márianosztrai híres búcsújáró templom, Drégely vára vagy épp a Honti-szakadék.
A páratlan szépségű környék felfedezésére érdemes több napot szánni, melyhez igazi erdei szálláshelyek jelentenek menedéket a megfáradt utazók számára. A Tolmács-hegyi csúcsfordító közelében lévő Kisirtáspusztai Hegyi Menedékház, a Zebegényi Sátortábor és a panzió jellegű Tóvik Vendégház szolgáltatásaik, felszereltségük és a magas minőségi kiszolgálás által váltak kedveltté.

A részletes kisvasúti információkat a www.erdeikirandulasok.hu/erdei-vasutak/mnniev oldalon találja.

A Börzsöny és Cserhát további kirándulóhelyeiről és minőségi szálláshelyeiről a www.erdeikirandulasok.hu, valamint a www.erdeihazak.hu honlapok és a www.facebook.com/ipolyerdozrt oldal nyújtanak további tájékoztatást a kirándulni vágyók számára.


Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.
Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák

Különleges túraútvonalon láthatóak a Kékvándor fotográfiák 

Túraútvonal-szerű kiállításon tekinthetők meg Burger Barna az Országos Kéktúrán készült fotográfiái a Természettudományi Múzeumban
Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez

Sok munkavállaló ragaszkodik az otthoni munkavégzéshez 

A nagyobb rugalmasságra már a pandémia idején is volt igény.
Kertek a turizmusban,  turizmus a kertekben

Kertek a turizmusban, turizmus a kertekben 

Kétnapos, "Kertörökség a turizmusban" címmel konferencia vette kezdetét szerdán, a Petőfi Irodalmi Múzeumban.
Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat

Szezonnyitó kedvezmények várják hétvégén a bringásokat 

Több mint 80 kerékpárosbarát szolgáltató készül akcióval hétvégén a Föld napjára. 
Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került

Az Év Tájházvezetője díj Újbarokra került 

Az Év Tájházvezetője elismerést és a Tájházak és Szabadtéri Múzeumok Szövetsége életműdíjat adták át Szentendrén, a Skanzenben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.