Egyre több az orosz és az ázsiai turista Magyarországon

A húzóerő változatlanul Budapest, de a belföldi vendégéjszakák növekedésének köszönhetően a balatoni régió forgalma is emelkedett a január-februári időszakban – derült ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legutóbbi trendriportjából.

2014 februárjában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma – 51.449 – országos szinten 2,9%-kal volt nagyobb a múlt évhez képest. Budapesten 0,4%-kal, Balatonon 7,7%-kal nőtt a szállodai kapacitás.

Jót tett a kellemes időjárás és az akciók

A KSH adatai szerint Magyarországon az év első két hónapjában úgy a belföldi, mint a külföldi kereslet, a szállodai vendégéjszakák száma nagyon kedvezően alakult. Az előbbi 11,2%-kal, az utóbbi 10,8%-kal nőtt a bázishoz képest. A kereslet kiemelkedő erősödésében meghatározó szerepe volt a továbbra is nagyon kedvező időjárásnak, a téli időszakban a szolgáltatók, szállodák által kezdeményezett sokféle kedvezményes akciónak, a SZÉP Kártya további terjedésének, az erősödő belföldi fogyasztásnak.

Az erős kereslet eredményeként 2014 első két hónapjában a hazai szállodák átlagos kihasználtsága 37,6% (a bázisnál 2,6 százalékponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 14.719 Ft (a bázis időszakhoz képest 7,5%-kal több), bruttó REVPAR mutatója 5.528 Ft (a bázis időszakhoz képest 15,2%-kal több) volt a KSH gyorsjelentése szerint.

Nőtt a bruttó szoba árbevétel is

2014. január-február hónapjában a magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 17.620 millió Ft (a bázis időszakhoz képest 16,1%-kal több), összes bruttó forgalma 34.720 millió Ft (a bázis időszakhoz képest 26,4%-kal több) volt. Az előbbi 32,6%-kal, az utóbbi 38,8%-kal nagyobb a 2008-as évinél.

A magyarországi szállodák idén január-februárban a közép-kelet európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 24,5 euróval az 5. helyen végeztek. Ennek oka első sorban a nagyon alacsony – 54,9 eurós – átlag szobaár.

Kiemelkedő REVPAR növekedés februárban

2014 februárjában a budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 45,2% (a bázisnál 4,4%-kal magasabb), bruttó átlag szobaára 16.773 Ft (a bázisnál 4%-kal magasabb), bruttó REVPAR mutatója 7.590 Ft (a bázisnál 20,3%-nál magasabb) volt. A REVPAR februári kiemelkedő növekedését az 5* szállodák kiugró teljesítményjavulása okozta. Ebben a kategóriában a szobafoglaltság 59,7 % (a bázisnál 9,1 százalékponttal magasabb), a bruttó átlag szobaár 31.121 Ft (a bázisnál 9,1%-kal magasabb), s a bruttó REVPAR 18.587 Ft lett, ami 40,4%-kal múlja felül a 2013. februárit.

Budapesten 2014 első két hónapjában a szállodák bruttó szoba árbevétele 7.974 millió Ft (a bázis időszakhoz képest 17,9%-kal magasabb), összes bruttó forgalma 14.265 millió Ft (a bázisnál 20,6%-kal több) volt. Az előbbi 9,5%-kal, az utóbbi 19,3%-kal haladja meg a 2008-as évit.

Budapest a húzóerő

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 40,6%-a, a belföldi vendégéjszakák 11,8%-a, a külföldi vendégéjszakák 65,2%-a, s az összes szállodai árbevétel 41,1%-a, a szoba árbevétel 45,3%-a budapesti hotelekben realizálódott.

2014 első két hónapjában Budapest az STR riportban szereplő 30 város között szobafoglaltságban 43,7%-kal a 27. (Pozsonyt, Prágát és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban 58,2 euróval a 29. (Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban 25,4 euróval a 28. (Pozsonyt és Vilniust megelőzve) helyet érte el.

A közép-kelet európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest a REVPAR mutató tekintetében 25,4 euróval a 4. helyet érte el Pozsony előtt az STR riport szerint.

Belföldi vendégéjszakák okozták a Balaton forgalomnövekedését

A balatoni régióban 2014 első két hónapjában a szállodák bruttó szoba árbevétele 976 millió Ft (a bázis időszakhoz képest 21,4%-kal több), összes árbevétele 2.314 millió Ft (a bázisnál 21,9%-kal magasabb) volt, ami messze meghaladta a szállodák forgalmának országos emelkedését. A forgalom kiemelkedő alakulása a belföldi vendégéjszakák számának 20,8%-os növekedésének köszönhető.

Meg kell jegyezni, hogy a szobaárak, a REVPAR, a forgalom növekedésében jelentős szerepe volt annak, hogy a 2014. január-februárban a 306,23 Ft HUF/EUR átlag árfolyam 4,4%-kal gyengébb volt a 2013 első kéthavinál.

Taroltak az ötcsillagos hotelek

Az idei év első két hónapjában – ellentétben a 2012-13-ban mutatkozó tendenciákkal – országos szinten az 5* hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Az ebben a kategóriában elért 51,1%-os átlagos foglaltság 5,8 százalékponttal, a 31.524 Ft bruttó átlag szobaár 12,7%-kal, a 16.098 Ft bruttó REVPAR 27%-kal magasabb a bázisnál.

A KSH gyorsjelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP Kártya forgalom a hazai szállodákban 2014 első két hónapjában 1.415 millió Ft volt, ami a bázisban elért 1.209 millió forintnál 17%-kal nagyobb.

Ugyanebben az időszakban a hazai szállodákban lakó magyar vendégek összesen 6.216 millió forintot fordítottak szállásdíjra, ennek 22,8%-át egyenlítették ki SZÉP Kártyával.

Idén februárban a magyarországi szállodákban a vendégek összesen 691 millió Ft értékben fizettek SZÉP Kártyával, ami 15,2%-kal múlja felül 2013 februári SZÉP Kártya forgalmat.

Kevesebb az osztrák, több az orosz turista

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül növekedés mutatkozott Oroszország, Olaszország, Franciaország, Csehország, Spanyolország, az Egyesült Államok és Románia esetében. Visszaesés az osztrák, a német és a brit vendégéjszakáknál volt tapasztalható.

Legnagyobb piacaink esetében kiemelkedő, két számjegyű volt a növekedés az orosz (+36,4%), a cseh (+19,5%), az amerikai (+13,7%) és az olasz (+ 11,3%) piacról, de nagymértékű javulás mutatkozott néhány kisebb beutazó piacunk esetében is, például Izrael (+57%), Ukrajna (+28,3%), Szlovákia (+34,4%) esetében.

Az orosz beutazás kiemelkedő növekedésében nagy szerepe volt annak, hogy a múlt évhez képest több közvetlen légi járat működött Budapest és Moszkva között.

Feltűnő, hogy az év első két hónapjában az ázsiai vendégéjszakák száma 29%-kal nőtt szállodáinkban, miközben az EU tagországokból tapasztalható növekedés 4,1% volt.

Minden régióban növekedés tapasztalható

2014 első két hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma a Tisza tónál 25,5%-kal, Dél-Dunántúlon 22,9%-kal, Dél-Alföldön 18,6%-kal, Közép-Dunántúlon 18,5%-kal, Észak-Alföldön 14,5%-kal, a Balatonon 12%-kal, Észak-Magyarországon 10,3%-kal, Budapesten 11,4%-kal, Nyugat-Dunántúlon 10,7%-kal nőtt a múlt évhez képest.

Összességében javult az európai REVPAR

A vizsgált időszakban Európában a szállodák szobafoglaltsága kissé javult, s így az átlag szobaárak csökkenése ellenére a REVPAR mutató felülmúlta a 2012-es évit.

Kelet-Európában a szállodák kihasználtságának emelkedésénél nagyobb mértékben csökkentek az átlag szobaárak, így a REVPAR mutató romlott a múlt évhez képest.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szálloda, míg az STR riport a vele szerződésben levő szállodák adatait tartalmazza. Ez országos szinten több mint 60 szállodát, kb. 13.000 szobával, míg Budapesten kb. 50 szállodát jelent több mint 10.000 szobával. Az STR partnerei között 1 és 2* hotelek nem szerepelnek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.