Elballagtak az utolsók is: nincs többé stewardess-képzés Magyarországon

Évekig tanulhattak légiutas-kísérőnek hazánk diákjai államilag támogatott OKJ-s képzés keretein belül, 2013 szeptemberétől azonban már nem indulhatott új évfolyam. Az utolsó, kifutó képzésen most végeztek a tanulók.

2009-ben több helyen is felmerült az OKJ-s stewardess-képzés megindítása, és úgy tűnt, hogy érdeklődés is lenne iránta. Ezért – az országban elsőként – a székesfehérvári Comenius és a budapesti Számalk iskola is elhatározta, hogy kétéves kurzusokban indít tanfolyamokat, melyhez az oktatási kormányzat támogatást is biztosított, így a résztvevőknek egy kedvező árat lehetett meghirdetni. Általában 25 és 40 fős létszámok között indultak a tanfolyamok, a MALÉV-nél képzett (nyugdíjas) oktatókkal, heti 4 órás előadásokkal és gyakorlatokkal. Az iskolák ehhez beszerezték a szükséges segédanyagokat, és mindkét helyen igénybe vették profi cégek segítségét is, részben itthon, a MALÉV és a Highfly Aviation Szimulátor Központ bázisain, részben az Austrian Airlines bécsi kiképző központjában.

A tananyagban a nagyobb hányadot olyan témák képzeték, mint a fedélzeti kiszolgálás, a berendezések kezelése, a repülésbiztonsági anyagok és használatuk ismerete, a vészhelyzetek kezelése, a 90 másodperces kabinkiürítés, a szárazföldi és vízi mentés, valamint a konstruktív együttműködés a pilótákkal. De fontos tantárgy volt az utas- és poggyászkezelés, a repülőtéri ismeretek, a kommunikáció, a speciális vészhelyzeti kommunikáció és az utaspszichológia, illetve a repülési angol nyelv használata is.

A kétéves kurzusok után hallgatók (jelentéktelen lemorzsolódástól eltekintve) elméleti és gyakorlati vizsgát tettek, melynek alapján a Légügyi Hatósági Szakszolgálati Engedélyt is megszerezték. Ennek birtokában, mint kiképzett légiutas-kísérők a világon bárhol munkát vállalhattak. Tehát a tanfolyamok egy nagyon széles hazai és nemzetközi területen művelhető szakmát adtak a végzettek kezébe, mely utat nyitott a légitársaságok széles skálája felé. Számos volt hallgató jelenleg a British Airways, Travel Service, Ryanair, Lufthansa, Emirates és a KLM légitársaságoknál repülnek.

2012-ben a hazai oktatási kormányzat kivette az OKJ-s képzések sorából a légiutas-kísérő képzést, azaz megszüntette az állami támogatást – az indok az volt, hogy a nemzeti légitársaság már nem repül. A hazai trend azonban szakmától független módon mutatja a képzett fiatalok elvándorlását, vagyis egyetlen itthon végzett fiatalról sem lehet tudni, hogy egyáltalán itt marad-e vagy külföldön kamatoztatja tudását. Ez az intézkedés gyakorlatilag megszűnésre ítélte a képzést, mert az önköltséges tanfolyam olyan magas összeg lenne, hogy azt egyik iskola sem tudta volna sikerrel meghirdetni.

Az egykori hallgatók közül mindössze hárman hagyták abba a repülést – egészségi és családi okok miatt –, de mind a hárman a szakma közelében maradtak és a repülésirányításban, illetve a repülőtéren helyezkedtek el.


Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül
Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait

Alkoholtilalom és a bulihajók száműzése - a főváros rendezné a pesti rakpart gondjait 

A fővárosi önkormányzat kitiltaná a hajók nagy részét a pesti rakpartról.
Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen

Két napig hajnalig nyitva a Szentendrei Skanzen 

Új zenei és művészeti fesztivállal bővül a Szabadtéri Néprajzi Múzeum programkínálata.
Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival

Ismét találkozhatunk a Google Utcakép autóival 

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.