Elemzés: magas bérek, súlyos munkaerőhiánnyal

A növekvő bérek ellenére továbbra is hatalmas a munkaerőhiány a vendéglátóiparban, a szállodák pedig munkaköri átcsoportosításokkal próbálnak talpon maradni a nyitás időszakában.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szállodapiaci szereplők szerint a 2020-as év legnagyobb kihívását a kieső bevételek mellett a munkaerőgazdálkodás jelentette. Tekintve, hogy a szállodák legnagyobb költségei a munkabér és az ahhoz kapcsolódó járulékos költségek, a tavaszi bezárásokkal a szállodák a bevételkiesés miatt létszámleépítésre kényszerültek, és a nyár eleji újranyitással rövid idő alatt kellett pótolniuk a hiányzó munkaerőt, amely azonban csak emelt munkabérekkel volt lehetséges, olvasható a BDO Magyarország legújabb szakmai közleményében.

Brutális méretű átlagkereset növekedés

A KSH adatai alapján a TEÁOR szerinti szálláshely-szolgáltatás szektorban a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete 2020. június hónapban közel 40 százalékkal ugrott meg a 2019-es év ugyanezen időszakához képest országos szinten, Budapesten ennél is drasztikusabb, közel 70 százalékos béremelkedés volt tapasztalható.

Mentette mindenki, ahogy tudta, a munkaerőt

A tavaszi és év végi hónapok alatt a szállodák többsége más-más eszközökkel, de igyekezett megőrizni teljes munkaerőlétszámát, a külsős munkaerő (pl. rendezvényekhez) megszüntetésével, a szerződések módosításával (4-6 órás részmunkaidőbe való áttérés), fizetetlen szabadságok kiadásával igyekeztek lefaragni a költségeken. A felújítás alatt álló, és ezért lezárt, vagy csak részben működő szállodáknál jellemző volt, hogy munkaerő-átcsoportosításokon keresztül igyekeztek fenntartani dolgozóik munkaviszonyát. Ez a gyakorlatban gyakran azt jelentette, hogy az egyébként más munkakörben dolgozó személyzet végezte a felújításhoz-karbantartáshoz köthető munkák egy részét pl. a festést, kertgondozást, bontási és burkolási, valamint az ezekhez köthető takarítási munkálatokat.

Komoly munkaerőhiány

Mindennek ellenére a szálláshely-vendéglátásban dolgozók egy része a bizonytalan helyzet miatt elhagyta a szektort: a KSH adatai alapján 2020 nyarán, összevetve 2019 ugyanezen időszakával a szálláshely-szolgáltatás területen mind országosan, mind a fővárosban közel 70%-os munkaerőhiány volt, mely év végére is csak 40-45%-ra „mérséklődött”. A 2020-as év kapcsán a szállodák vezetői úgy vélik, a létszámleépítés túl későn kezdődött el, azonban a piaci nyitás/zárás bizonytalansága miatt nem volt lehetőség a tervezésre, mindemellett meghatározóan sokan voltak azok, akik önként hagyták el a szektort.

Fizetés-spirál

A 2021. májusi nyitásra vonatkozó kormányrendelet megjelenését követően a szállodapiaci szereplők egy része főként a hiányzó munkaerő miatt nem tudott azonnal, vagy teljes kapacitással nyitni. A munkaerőlétszám visszaépítése a legtöbb szállodában jelenleg is folyamatban van, melyet a szektorból elvándorolt munkaerő, valamint a részben ebből is adódó jelentős mértékű bérigény-emelkedés is hátráltat. 2021 áprilisában ugyan a nyitva tartó szállodák szabadidős vendéget még nem fogadhattak, az emelkedő bérek már érzékelhetőek voltak, a szálláshely szektorban ez átlagosan bruttó 345 ezer Ft-os, a vendéglátásban bruttó 282 ezer Ft-os bért jelentett.

A béremelések természetesen nem minden piaci szereplőt érintettek egységesen. Az egész éven át nyitva tartó szállodákra nem volt jellemző a már meglévő munkaerő bérének további emelése, sok helyen a korábban betervezett emelések is elmaradtak. A visszanyitó szállodák esetén is az emelt bér főleg az újonnan bekerülő munkaerőt érintette, de érzékelhető egy olyan spirál is, amely a munkaerő elvándorlással együtt jár. 

Sok még a nyitott pozíció

A szektorban lévő munkaerő létszámát tekintve 2019-hez képest áprilisban ugyan már látható volt a visszaépülés kezdete, azonban a 2019-es adatokhoz képest országosan és Budapesten is továbbra is 44-45 %-os munkaerőhiány tapasztalható. A munkaerőpiacon így jelenleg is számos betöltetlen pozíció található, a jelentősebb állásportálokon körülbelül 1300 nyitott szállodai pozíció elérhető, mely vélhetően csak töredéke annak, amekkora igény ténylegesen mutatkozik jelenleg a szállodapiacon. A legtöbb szálloda Front Office területre, szállodai recepciós pozícióra keres munkaerőt, mely önmagában kiteszi az összes szállodai nyitott pozíció 28-35%-át portáltól függően. Jelentős ezenkívül a szállodai vendéglátás (főként éttermi és konyhai pozíciók - 23-25%), illetve a Housekeeping pozíciókra (13-17%) hirdetett munkák aránya.

A helyzet rendeződése nem megy egyik napról a másikra

A teljes létszám visszaépülése akár évekbe is telhet, a szállodák jelentős része azonban egyelőre nem a korábbi teljes kapacitására készül visszaállni, a visszaépülés mértéke nagyban függ a nyári szezon keresletétől, vagy egy esetleges negyedik vírus-hullámtól. A szállodák, mint munkáltatók szempontjából a felépülés nagyban függ továbbá attól is, hogy mi lesz az az üzemméret, melyet a kereslet visszaépülésének függvényében arányosnak tartanak, illetve, hogy milyen eszközökkel tudják majd ellensúlyozni a szektorban jelenleg uralkodó bizonytalan körülményeket, szemben más ágazatok által esetlegesen ígért stabilabb fizetési környezettel és tervezhetőbb munkaidő-szabadidő egyensúllyal, tekintve, hogy pl. a hétvégi munkavégzés a kiskereskedelem, a turizmus és a szórakoztatóipar velejárója.

Forrás: BDO Magyarország Hotel és Ingatlan Kft.


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.