Elmélet és gyakorlat

Lapunkban többször foglalkoztunk már a turisztikai desztináció menedzsment (TDM) aktuális kérdésével. Most Lengyel Márton, a desztinációs menedzsereket is képző Heller Farkas Főiskola rektora fejti ki álláspontját, mely szerint a TDM nem absztrakt elgondolás, hanem az egyetlen olyan módszer a turizmus szervezésére és fejlesztésére, amely megfelel a fenntarthatóság követelményének.

A TDM világszerte terjedő modell a desztináció turizmusának a szervezésben. Nálunk azonban még sokat kell tenni ahhoz, hogy általánosan elterjedjen – fejtette ki kérdésünkre Lengyel professzor. Az állami akarat ehhez megvan, hiszen a TDM-szervezetek kialakítása célként szerepel a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiában és az ÚMFT Regionális Operatív Programjaiban is. A megvalósításhoz azonban alulról építkezésre van szükség, hiszen a TDM-et először helyileg kell megszervezni. Elsőként a település szintjén kell partnerséget kialakítani a magánés a közszféra között. A TDM négyszereplős modell, melyben egyformán fontos a turista, a turisztikai ágazat, a helyi közösség és a környezet. Hosszú távon csak az a turizmus tartható fenn, amely mind a négy szereplő érdekeit szem előtt tartja. A TDM-szervezettel kapcsolatban fontos elvárás a cselekvőképesség. Ehhez kompetencia, szakértelem és önállóság (pénz) szükséges. Anyagi áldozatot kell vállalniuk a résztvevőknek: a TDM-szervezetben tagdíjat kell fizetniük a vállalkozóknak és az önkormányzatnak is. A források ezzel a módszerrel megsokszorozhatók, ugyanis sok célra lehet pályázni, amihez viszont önerő szükséges.

Jó példa erre Gyenesdiás, ahol 2003 óta működik TDM-szervezet (a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület), amelyet az önkormányzat kezdeményezett, átadva az idegenforgalmi adó egy részét és felajánlva számára a települési Tourinform-iroda szolgáltatásait, miközben a vezetőség hét helye közül ő maga csak egyet tölt be, a többit a szintén tagdíjat fizető vállalkozók és a lakosság képviselői. Lengyel Márton felhívja a figyelmet, hogy a szállodáknak is fontos és előnyös aktívan részt venniük a helyi TDM-szervezet munkájában, hiszen vendégeik élménye az egész desztinációtól függ. A vonzerő általában a kapun kívül esik, a környező települések közbiztonsága, tisztasága, a kinti szolgáltatások színvonala és az emberek viselkedése mind latba esik az ő megítélésüknél is. Az összefogás növeli a desztináció és az egyes szállodák versenyképességét is.

A TDM-modell magasabb szinteken is alkalmazandó. Több helyi TDM szervezet alakíthat (mikro-) térségi TDM-szervezetet. Így jött létre Gyenesdiás és Keszthely környékén a Nyugat-Balaton Térségmarketing Kht. Ezen a szinten alapfontosságú a márkaépítés, amihez elengedhetetlen a kutatás. Először mi is kutattunk – hangsúlyozza Lengyel Márton. Kiderült, hogy a Balaton-parttól 10-20 kilométerre ugyan vannak vonzerők, még sincs sok helyen turizmus. A háttértelepüléseket is be kell azonban vonni a térségi együttműködésbe, hiszen ők is a turisták útjába eshetnek. Ha nincs még turizmusuk, akkor célszerű, hogy megfigyelőként vegyenek részt a térségi szervezetben.

A TDM harmadik szintje a régió. A Regionális Idegenforgalmi Bizottságok (RIB-ek) ugyan most is decentralizált szervezetek, de nincs megfelelő kompetenciájuk, önállóságuk és professzionális operatív szervezetük sem. Ez utóbbi szerepet az alulról építkező TDM-szervezettel együttműködve lehet majd betöltheti. A TDM-rendszer szakmai elfogadottságának növelése és a rendszer bevezetésének sikere szempontjából kulcsfontosságú, hogy a turisztikai szakemberek megfelelő felkészültséggel rendelkezzenek. A Heller Farkas Főiskolán már 2001-ben elindult a desztinációsmenedzser-képzés. Ezzel az volt a célunk, hogy ne a túlképzést növeljük a szakmában – magyarázza Lengyel professzor. 2005- ben végzett az első évfolyam, azóta évi 20-25-en kapnak diplomát ezen a szakon. A Heller Farkas Főiskola (HFF) Turizmus Kutatóműhelye és a Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR) a gyakorlatban is részt vesz a TDM-rendszer kiépítésében, például a Balatoni Partnerségi Program workshopjain, és tanfolyami továbbképzést is szervez a térségi menedzserek számára. A főiskola megszerezte az első hazai master szintű turizmusdiploma akkreditációját, és 2008 szeptemberére tervezi a TDM-mesterszak beindítását.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.