Európai Turisztikai Indikátor Rendszer a fenntartható desztinációk érdekében

Az Európai Turisztikai Indikátor Rendszert bemutató négy részes cikksorozatunk első részét olvashatják.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Turisztikai Indikátor Rendszer (ETIR) elsősorban a helyi folyamatok monitoringozására, menedzselésére került kifejlesztésre, a fenntartható desztináció menedzsment elősegítése érdekében. A rendszer több európai desztinációbanis tesztelésre került és a felhasználók önállóan is tudják alkalmazni. A rendszer 27 alap és 40 választható indikátorból áll, amit akár a jelenlegi monitoring rendszer integrálásával is lehet használni.

Az ETIR-t elsősorban a turizmus versenyképességének fenntarthatóság általi fokozása érdekében érdemes alkalmazni. Az indikátorok által ugyanakkor külső szereplők részére is sikeresebben bemutathatóak a turizmus jellemzői, teljesítménye és eredményei.

A turisztikai desztinációsmonitoringrendszer kialakításának indokai:

  • hozzásegít az alaposabb döntéshozatalhoz
  • hatékonyabb kockázatelemzést biztosít
  • elősegíti a projektek fontossági sorrendjének meghatározását
  • összehasonlíthatóvá teszi a teljesítményt
  • fejleszti a közösségi beszerzést és támogatja a turizmusban érdekelteket
  • elősegíti a turisták élményszerzését
  • javítja a jövedelmezőséget, segíti a költségtakarékosságot
  • növeli a fajlagos bevételt

Európai desztináció menedzsment

Az EUROSTAT adatai szerint az európaiak 2011-ben 1 milliárd alkalommal keltek útra, átlagos költésük utanként 347 EUR volt. A turizmus gazdasági hatása tehát egyértelmű, továbbá a növekvő adóbevételek és a vállalkozások bevételei hozzájárultak a környezeti vagy kulturális örökség megőrzéséhez is. Ugyanakkor minden turista termelt szemetet is, továbbá a meglátogatott desztinációban vizet, energiát használt el. Azaz az eddig jellemzően vendégéjszakára, bevételre koncentráló statisztikai adatok korántsem szolgáltattak teljes képet a turizmus hatásairól. A helyi gazdaságra, közösségre és környezetre kiterjedő adatgyűjtés és elemzés egy sokkal összetettebb és valósabb képet tud adni minderről. Az ETIR a sok definíció, sorvezető és stratégiai mellett egy megfogható, gyakorlatias segítséget kíván nyújtani a turisztikai desztinációk részére.

Az ETIR tehát a helyi TDM szervezetek részére került kidolgozásra, akik közvetlen kapcsolatban vannak a turizmusban érdekeltekkel, szolgáltatókkal, attrakciókkal stb. Az ETIR alkalmazásához pedig érdemes a helyi szervezeten belül is kijelölni egy koordinátort, akinek a feladata a rendszer bevezetése és menedzselése lesz.

Cikksorozatunk folytatását holnap olvashatják...

A kivonatot a European Commission DG Enterprise and Industry ’European Tourism Indicator System TOOLKIT For Sustainable Destinations’ alapján készítette:  Víg Tamás, TDM-tanácsadó, a Magyar TDM Szövetség Stratégiai Munkacsoport vezetője

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.