Feketelistás légitársaságok

Számos távolabbi úti célhoz vesszük igénybe a menetrend szerinti és gyakran a charter járatokat is, melyeknél többnyire az olcsóbb ár döntő szerepet játszik. Utóbbi fontos, de ne mindig csak a bukszánk két fala közti távolságot nézzük! Munkatársunktól

A hazai piacon már több éve nem csak a magyar, hanem számos külföldi légitársaság is kínálja szolgáltatásait, mint például a Travel Service, Tunisair, Hainan Airlines. Az is eléggé megszokott, hogy egyes országokon belül vesznek a csoportok, egyéni utasok helyi légi szállítást (pl. Air China, Nepal Airlines, stb.) Az olcsó árak viszont nem egyszer komolyabb karbantartási, ellenőrzési, képzési hiányosságok miatt „keletkeznek” és komoly veszélyt jelentenek az utazókra.  

Nem egyszer, „géphiányos” időkben a menetrend szerint repülő légitársaságok is arra kényszerülnek, hogy kisseb charter szállítók gépeit vegyék igénybe, melyek nem egyszer kevesebb utassal és csak egy két közbeeső leszállással tudnak hosszabb utakat végrehajtani.

A különféle nemzeti és nemzetközi fogyasztóvédelmi tanácsok és civil szervezetek, vagy utazási irodák  kezdeményezésére, már hosszabb ideje, az illetékes nemzeti és nemzetközi repülésbiztonsági szervezetek folyamatosan készítik, karban tartják és publikálják is, az olyan utast és árut fuvarozó légitársaságok listáját, melyeknek a repülőgépeit, vagy repülési technológiájukat, illetőleg műszaki karbantartásukat, vagy a szakhatósági ellenőrzéseiket, szakszolgálati képzésüket, nem tartják biztonságosnak.

Nincs kegyelem!

Mint Siim Kallas, az uniós repülésbiztonsági vezetője többször is hangsúlyozta az ellenőrzéseknél és a határozatoknál, nincs kegyelem. Nincsenek tekintettel, sem politikai, sem társadalmi, sem gazdasági pozíciókra, csak a repülés biztonsága az ami elsődleges. Az ellenőrzéseket szervezett, és az illetékes országok hatóságai között egyeztetett formában, több alkalommal is elvégzik, ezek eredményeit kicserélik és a listára történő fel vagy lekerülést egy többszöri szakmai kontroll illetve egy bizottsági döntést követően publikálják. Minden egyes ellenőrzést és annak eredményeit a fuvarozók megkapják, egyben utalnak arra is, hogy a rendellenességeket, hogyan és mi módon lehet és kell megszüntetni, annak eredményességét ellenőriztetni. Mindezek mellet szakmai tanácsokkal (képzés, szakoktatás, stb.) is szolgálnak. Majdnem minden esetben javaslatokat tesznek szakképzésre ajánlva a nemzetközi szervezetek képzett oktatóit, pénzügyi nehézségeknél bankok közreműködését segítik, mivel ezen akcióknak nem az a célja, hogy a járató megszűnjön, csupán az, hogy a fuvarozó megbízhatóan üzemeljen.

De sokan vannak!

Elsőként a két kenyai, a DAS Air Cargo és a Dairo Air Services került a „fekete” névsorba, majd őket követte 27 kirgíz szállító is. Ezeknél bebizonyosodott, hogy bár hazáikban létezik nemzeti hatóság, semmilyen  ellenőrzés nem engedélyezi, vagy felügyeli a munkájukat. Az előírások vagy hiányosak, vagy nincsenek és megszegőit nem szankcionálják. További 68 közel keleti és afrikai fuvarozónak már a repülési engedélyeiket is bevonták és nemcsak az EU légteréből, hanem a légi forgalomból is kitiltották őket. 21 libériai, 19 kongói, 18 sierra leonei, 10 swazilandi, és egy afgán cég  veszítette el így üzemeltetési jogait. De nem járt jobban 36 kazahsztáni, 20 szudáni sem. A meglepően nagy számok nem azt jelentik, hogy az említett országoknak ennyi saját légitársaságuk lenne, hanem, sajnálatos módon - hasonlóan a hajózáshoz - más országok tulajdonát képező szállítók jegyeztették be gépeiket és cégüket ezen országokban, ahol sikerrel gondolták kijátszani a nemzetközi hatósági ellenőrzéseket, biztosítva maguknak nem egyszer az adómentességet vagy egyéb más kedvezményeket is.

Sokan ezen külföldi befektetők közül érdekeltségeket szereztek a vonatkozó országok egyes nagyobb forgalmú repülőtereiben, fejlesztési alapokat hoztak létre, oktatási intézményeket alapítottak vagy korszerűsítettek, stb. csak, hogy megmaradhassanak az adott piacon. Néhányan próbáltak jogi úton visszatérni a forgalomba, állítva, hogy ezek diszkriminatív lépések és valójában nemzetiségi és faji gyűlölködés, illetve a kenyerét féltő konkurencia kezdeményezései. Többen közülük megkísérelték a határozatokat nem figyelembe véve „betévedni” egy-egy adott légtérbe, feledve azt, hogy a majd mindenütt fellelhető komputeres nyilvántartást és irányítást sikerül kijátszani, de ez sikertelen maradt. Legtöbbjük ezért kénytelen volt megelégedni az országon belüli üzemeléssel.

Bolgár, román

Az EU tagállamokon belül rendszeresen megtartott repülésbiztonsági ellenőrzés nem kíméli a közelmúltban csatlakozott bolgár és román cégeket sem. A nyilvántartás szerint a Bulgarian Airlines ( a korábbi TABSO és a későbbi Balkan Airlines utóda) esete a pozitív példa. Őket a Holland Repülési Hatóság többször is ellenőrizte, mivel már több éve repülnek az EU-n belül, többek közt Amszterdamba. Eddig velük semmi probléma nem merült fel. Romániai cégek adatairól, egyenlőre nem jelent meg publikáció. Ez év január elsejétől, a határozat szerint, a folyamatos lista karbantartás eredményeit a szakma és a nagyközönség is megnézheti a www.air-ban.europa.eu honlapon.

Magyar

Hazánkban a magyar és a nemzetközi légi forgalom biztonságáért a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiforgalmi Igazgatósága felel. Értelemszerűen nem csak a MALÉV, hanem más Magyarországra üzemelő fuvarozó gépeit, azok felszerelését, okmányait, a személyzetek jogosításait is ellenőrzik. Repülés biztonsági osztályuk felügyeli az összes hazai repülőteret és az ott üzemelő kis gépeket és más repülő szerkezeteket, sport repülést, ejtőernyőzést is.

Tevékenységük kiterjed mindennemű repüléssel kapcsolatos képzés ellenőrzésére is és ők állítják ki a sikeres vizsgák alapján a licenchez kötött (hajózó, műszaki, forgalmi, stb. munkakörök) szakszolgálati engedélyeit is. A magyar szállítók gépeit, személyzetét is gyakran ellenőrzik a külföldi állomásokon, a nemzeti hatóságok, de eddig minden probléma nélkül.

Itt érdekes megjegyezni, hogy még a „szovjet” időkben, mikor Hollandiába pl. mindhárom orosz típussal (TU-134, TU-154, IL-18-as áruszállító charter) üzemeltünk, Amsterdam, Rotterdam, Maastricht repülőterekre, havonta kaptunk hatósági ellenőrzéseket, melyek a „kelet európainak” kijáró szigorral zajlottak, minden alkalommal negatív eredménnyel zárultak.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?