hirdetés
hirdetés

Fél árral csábít Ferihegy

A legjelentősebb globális légi fuvarozási találkozót, az 1995-ben útjára indult Routes éves európai konferenciáját kétéves előkészítést követően több mint ezer résztvevővel májusban rendezték meg Budapesten.

hirdetés

Az eseményen Magyarország legforgalmasabb repülőterének üzemeltetője, a Budapest Airport (BUD) is képviseltette magát az üzletmenet bővítése érdekében. Erre pedig a reptér illetékeseinek beszámolója szerint minden esély megvan, még ha idén nagy növekedésre nem is számíthatunk, de a 2012-es forgalom minden bizonnyal marad. Felívelés inkább középtávon várható. Az optimizmus oka egyrészt, hogy a mérvadónak tekintett Oxford Economics 2013. januári előrejelzései szerint a magyar GDP növekedési üteme két éven belül meghaladhatja az uniós átlagot. Másfelől az európai légiirányítás központja, az Eurocontrol szerint a magyar légtér gépmozgásainak száma szintén az uniós átlag fölött, négy százalékkal növekszik. Persze ez esetben adja magát a kérdés, hogy nem a gépmozgások számának 85%-át adó átrepülő-forgalom gyarapodik-e, különösen, hogy 2030-ra az európai légi forgalom duplázódását várja az Eurocontrol. Ha igen, azzal leginkább az állami Hungarocontrol tömi a bukszáját. De a prognózist közlő Kam Jandu, a BUD légi közlekedési igazgatója rögtön el is oszlatta az aggályokat, és elmondta: a magyar repterekre érkező gépek száma 4%-kal nőhet az idén.

Fehér foltok

Ebbe talán jó eséllyel beleszámolhatjuk azt a majdan számtalan, ma még vagy ma ismét fehér foltként szereplő desztinációra közlekedő járatot, amelyekre igény van. Mint Jandu elárulta, a BUD munkatársai utazási irodák és légitársaságok forgalmi adatait böngészve megalapozottnak tartják számos európai járat indítását. A tervek között szerepel egyebek mellett Dubrovnik, ahová egykor a Malév és a SkyEurope is repült. De ott van a listán Porto, Krakkó (utóbbit a magyar turizmus megmentőjeként a piacra vis�- szarobbanó Ryanair tavaly még repülte eléggé alacsony kihasználtsággal), Tirana, Vilnius, Tallinn, Temesvár. És bár repült útvonal, de a forgalom gyarapodását segítheti a Wizz Air várva várt isztambuli és moszkvai járata. Ellenben, mint azt egy későbbi beszélgetésen kiderült, 2013-ban nem számolhatunk a Wizz moszkvai járatával.

3-4/7=50%

A BUD képviselői a Routes során 45 légitársasággal folytattak tárgyalást. Az már a jövő zenéje, hogy az esetleges új járatok beindítása változtat-e a fapadosok és hagyományosok jelenlegi 51:40 százalékos arányán. Mindenesetre akár fapados, akár nem, bizonyára minden légitársaság örülni fog, ha csak heti három-négy járatot tud megtölteni adott úti célra, mivel a BUD június elejétől ezen esetekben 50%-os kedvezményt ad leszállási díjaiból. Nem újdonság, hogy a BUD továbbra is tervez hosszú távú járatokat. De reptér tervez, utas végez. Joggal merül fel a kérdés, hogy ráhordó hiányában honnan varázsol a BUD utast a sajtótájékoztatón külön kiemelt Bangkok-, Tokió-, Peking- és New York-útvonalakra. Különösen, hogy Bangkokba az elmúlt télen hosszú évek után először még egy chartert sem sikerült a hazai utaztatóknak kiállítaniuk, a New Yorkot repülő American Airlines, illetve Delta, valamint a Pekingbe közlekedő Hainan Airlines elképesztő gyorsasággal vonult le a magyar térfélről a Malév haláltáncát követően. Kam Jandu azonban nem osztja borúlátásunkat. Szerinte egy újonnan beinduló New York-i járat ezentúl nem a Malév balkáni hálózatáról töltene, hanem szerte Észak-Amerikából, ami jelentősebb utasforgalmat hozna Európa jelenlegi legnagyobb olyan repülőterére, amely nem áll közvetlen összeköttetésben New Yorkkal. És ha a dolgok a BUD által vázoltak szerint haladnak, okkal reménykedhetünk abban, hogy a 2012-ben elkönyvelt 900 ezer vendégéjszakányi növekedés hasonló lendülettel folytatódik. Sőt, úgy tűnhet, a végén még nem csupán a GDP-vel verjük kenterbe a haldokló uniót. Ha az Európai Turisztikai Bizottság (ETC) jövőbe látása helytálló, kis hazánkban az uniós átlag vendégéjszaka-növekedés kétszerese, bő 8% várható 2013-ban.

A legjobb minőségért

A sok vendég bizonyára örül majd, ha a BUD Jost Lammers vezérigazgató által tálalt tervei megvalósulnak, azaz Kelet-Közép-Európa legjobb repterévé válni nyereségesség, szolgáltatási színvonal és minőség terén. Bízva bízunk benne, hogy mindehhez Ferihegy környezete is hozzájárul, hiszen addig nincs nyugalom, amíg az örökzöld kérdés – Hogyan jutok be a városba európai módon? – újra meg újra felmerül. Rendben, hogy ez a dilemma elsősorban a fővárosra és az érintett kerületekre hárul, illetve hogy a BUD is igyekszik nyomást gyakorolni az érintett önkormányzatokra, de azért némiképp szerecsenmosdatás Lammerstől azt állítani, hogy összességében pozitív a kép, és a 200E buszon kívül még megannyi módon juthat be az utas a Ferihegyről. Nos, a „megannyi módont” addig biztosan lehet fejleszteni, amíg a Ferihegyre érkezve úgy szállunk ki a Nyugatiban egy tiszta és kényelmes vasúti kocsiból, uram bocsá’, metróból, mint Frankfurtban a Hauptwachén, gyűretlen zakóban a leszállást követő fél óra múlva egy BKV-jegy áráért. Addig pedig vigasztaljanak mindenkit Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatójának a kínos helyzetet feloldó, keserédes szavai, amelyek szerint a hozzánk érkezők a reptérről jövet egyetlen BKV-jegy áráért „fantasztikus időutazáson” vehetnek részt.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai