hirdetés
hirdetés

Vita az idegenforgalmi adóról

Feleződik az állami támogatás?

Kormányzati elképzelések szerint a 2010-es költségvetésben a felére csökken az idegenforgalmi adó után járó állami támogatás. A Kormányszóvivői Iroda az államháztartási hiánnyal indokolja a tervezett lépést, de hangsúlyozza, hogy döntés csak novemberben születik az ügyben.
hirdetés

Számos tárgy kerül örökre használhatatlan állapotba, amikor a gyerek nekilát szétszedni. Tragikus esetekben így kerül a szemétbe a nagyapa második világháborús karórája, néhány gerincéről lefejtett könyv, szétszerelt távkapcsoló, vagy a gyerek szülinapjára vett kibelezett beszélő baba. Ilyen kíváncsiság vezérelt bennünket is, amikor meg akartuk tudni, hogyan készül lépésről lépésre egy reklámfilm. Ezúttal nem a végeredményt bontottunk vissza, hanem a Budacash Market Star nevű termékét népszerűsítő film elkészítésének folyamatát dokumentáltuk.
 



„Eddig nem forgattunk reklámfilmet, de úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk minél több ponton támadni. Egy vicces filmet akartunk” – tudtuk meg az elején Taraczky Andrejtől, a Buda-Cash Brókerház deviza és online üzletágvezetőjétől. Az ügyfél felkereste a Roxer/Springer & Jacoby reklámügynökséget, akikkel már korábban is dolgoztak együtt, és megrendelték a reklámot. „Speciális szempont volt, hogy ezt a szpotot egy szeptemberben mozikba kerülő film vetítése előtt akartruk lejátszani, ami nagyban meghatározta a kreatív gondolkodást” – mondta Sikos Péter, az ügynökség ügyvezető tulajdonosa.

Miután megszületett az ügynökségi brief, megversenyeztettek négy produkciós céget, melyek közül a megrendelő a Moviebar Productions-t választotta a gyártócég előző munkái és a rendezői treatment alapján. Turán Eszter, a Moviebar egyik tulajdonosa és ennek a projectnek a producere elmondta: „Két dolgon múlik, hogy meg tudod-e nyerni a tendert: milyen alkotókat hozol, és milyen költségvetést írsz. Ennél a reklámnál fontos volt a humor, ezért Nyitrai Marcit találtam a legalkalmasabbnak a film megvalósításához.”
 

 

A szpot története
A szpot egy olyan fiúról szól, aki a tőzsdén kívül nem tud másra gondolni. Kilépve lakása ajtaján összefut a szomszéd nénivel, aki öblös férfihangon tőzsdei szaktanácsokat ad neki.
A szpot egy olyan fiúról szól, aki a tőzsdén kívül nem tud másra gondolni. Kilépve lakása ajtaján összefut a szomszéd nénivel, aki öblös férfihangon tőzsdei szaktanácsokat ad neki.

A srác kicsit meglepődik, majd beszáll egy taxiba, ahol a taxisofőr felé fordul, és azt kérdezi szintén az előbbi férfi hangján:
A srác kicsit meglepődik, majd beszáll egy taxiba, ahol a taxisofőr felé fordul, és azt kérdezi szintén az előbbi férfi hangján:

A srác kiszáll a taxiból, barátnője üdvözli és a már ismert férfihangon ő is tőzsdei szakzsargonban beszél a fiúhoz. Bejön a termék logója, és a reklámszöveg:
A srác kiszáll a taxiból, barátnője üdvözli és a már ismert férfihangon ő is tőzsdei szakzsargonban beszél a fiúhoz. Bejön a termék logója, és a reklámszöveg:

Majd újra visszatér a srác szubjektíve, akinek a lábánál egy vicces pofájú bulldog lihegi el természetesen férfihangon tőzsdei instrukcióit.
Majd újra visszatér a srác szubjektíve, akinek a lábánál egy vicces pofájú bulldog lihegi el természetesen férfihangon tőzsdei instrukcióit.

 

A fázisok
  1. Az ügyfél megkeresi az ügynökséget egy brieffel, ami a legfontosabb információkat tartalmazza a termékről, a cégről és a célcsoportról.
     
  2. Az ügynökségi kreatívok ezek alapján megírják a reklámötletüket és egy ügynökségi brieffel megversenyeztetik a produkciós cégeket.
     
  3. A tenderre jelentkező cégek egy rendezői treatmenttel és részletes költségvetéssel pályáznak a filmforgatásra.
     
  4. Egy indítómeeting után elkezdődnek az előkészítési folyamatok, ami egy produkciónál körülbelül két hetet vesz igénybe. A rendező többfordulós casting után kiválogatja a szereplőket, helyszínt keres, és az operatőrrel, a stylisttal és a látványtervezővel megalkotja a film vizuális világát.
     
  5. A storyboardrajzoló shooting boardot készít a rendezővel, amely már tartalmazza az elképzelt beállításokat és képkompozíciókat.
     
  6. Pre PPM: a produkciós cég az elvégzett részfeladatokat prezentálja az ügynökségnek.
     
  7. PPM: ennél a fázisnál már jelen van az ügyfél is. A reklám itt már forgatásközeli állapotban van, a producer és a rendező konkrét szereplőjavaslatokat, a ruhák bemutatására szolgáló moodboardokat, látványvilágot, kellékeket és snittlistát prezentál.
     
  8. Technikai terepszemle: forgatás előtti helyszínbejárás a gyártásvezetővel, a fővilágosítóval és a részlegvezetőkkel (technika, építészet, berendezés, helyszín). Ezen a szemlén derül ki, hogyan tudja majd megvalósítani elképzeléseit a rendező és az operatőr. Felmérik a lehetőséget a lámpák és egyéb technikai eszközök elhelyezésében, és lepróbálják a kameramozgásokat.
     
  9. Forgatás.
     
  10. Az utómunka első része a vágás, amit egy úgynevezett rough cut (nyers vágás) prezentáción mutatnak be az ügyfélnek és az ügynökségnek. Ezen a ponton még lehetőség van módosításokra, bizonyos jelenetek lecserélésére.
     
  11. A végleges vágást követően az anyag az utómunka-stúdióba kerül, ahol beillesztik  a packshotot (a terméket vagy annak logóját) és elkészítik az animációs betéteket és az egyéb vizuális effekteket. Aztán megfényelik az anyagot, ezzel megadják a film szín- és hangulatvilágát.
     
  12. Az online prezentáció következik, ami megtévesztő neve ellenére ez egy személyes prezentáció, ahol már adásminőségű képet vetítenek le az ügyfélnek és az ügynökségnek, akik szerencsés esetben elégedetten rábólintanak a végleges verzióra, amit aztán kiírnak a megfelelő nyersanyaghordozóra, betakazettára vagy filmszalagra, attól függően, hogy milyen médiumon keresztül fogják bemutatni a reklámot.

 
2010. márius.24., szerda, 15:00, PPM, Budaörs, Roxer

Mindig is azt gondoltuk, hogy egy ilyen találkozón mogorva emberek győzködik egymást nemlétező problémákról és számtalan apró hülyeségről, ami a reklámfilm szempontjából teljesen érdektelen, de mihelyst beléptünk, óriási röhögés fogadott bennünket. Szerencsére nem mi voltunk a röhej tárgyai, éppen a castingot nézték vissza a kivetítőn, méghozzá Monót, aki a kínai taxisofőrt játssza majd és felismerhetetlen magyarsággal formálja szövegét, „add az ordört kiszpajtasz, szórtoljak vaagy looongoljak”. Az ügyfél teljesen szívébe zárta, egy szereplő kipipálva, és már érkezik is a többi.  A főszereplő fiú teljesen megfelel, de a lány „kicsit fruska”, azonban a producer gyorsan meggyőzi az ügyfelet arról, hogy ezen a tényen a stylist nagyon sokat tud változtatni, és a lány a srác méltó partnereként fog majd a kamerába mosolyogni. Megtudjuk, hogy az ügyfél a Market Star terméket más célközönségnek kívánja bevezetni, mint a hagyományos tőzsdei szolgáltatásokat. „Most a pókervilág a trendi, de nem az elegáns brókerimidzset szeretnénk hozni, hanem a tornacipős fiatalosat” – mondja az egyik kreatív. A film hangjára eredetileg Dörner Györgyöt szerették volna megnyerni a filmes vonal miatt, de mint mondják „több más probléma mellet, a százszoros gázsi is ellene szólt”. Így a hangcasting alapján Csuja Imrére esett a választás.

A produkciós cég felhívja a figyelmet arra, hogy nincs esőnap, mert az több milliós tétel lenne, az ügyfél pedig bólogat, hogy hát nem örülnek, ha lesz esernyő a reklámszpotban, de ezt az összeget nem akarják kifizetni. A rendező, Nyitrai Márton mindeközben elmond pár technikai részletet. „Arra gondoltam, hogy szubjektív kamerát fogok használni, mert azt a hatást akarom elérni, hogy a szpot idejére beköltözzünk a szereplő fejébe és az ő szemével lássuk az eseményeket.” Nem irigyeljük az operatőrt. Egy nyolc kilós, úgynevezett  RED kamera – ami winchesterre rögzít, de filmes hatást kelt – lesz majd a fején a forgatáson.
 

Turán Eszter producer és Nyitrai Márton rendező
Turán Eszter producer és Nyitrai Márton rendező
Taraczky Andrej és Bácsi Sándor, Budacash Brókerház
Taraczky Andrej és Bácsi Sándor, Budacash Brókerház



2010. március 30., kedd, 16:00, ruhapróba, Hajógyári sziget, Moviebar


Egy kevésbbé izgalmas, de annál látványosabb feladathoz érkezett a produkció: a szereplők körülbelül négy órán keresztül hatalmas szatyrokból számtalan ruhaverziót próbálnak ki. A stúdióban nagyon melegünk van, pedig nem is ez a tavasz eddigi legmelegebb napja.
 

Janicsek László rendezőasszisztens és Pozsár Szandra gyártásvezető
Janicsek László rendezőasszisztens és Pozsár Szandra gyártásvezető

 



2010. március 31., szerda, 9:00, terepszemle, Pozsonyi út 53-55.


A helyszín nem a Pozsonyi út 53-55. lett volna, de az eredeti koncepció szerinti újépítésű „fancy” társasház drágának bizonyult. A helyszínen lévő Sarki Fűszeres delikátbolt „mint randihelyszín” és a mellette lévő műemléki bérház viszont megfelelt, a produkciós cég szerint pedig külön jó, hogy nem olyan elhasznált a Hámor István által tervezett, 1941-42-ben épült modernista épület. A rendező és az operatőr mindent részletesen megvizsgál, eljátssza a forgatókönyvet, fixálja az irányokat. A ház szemrevétele közben egy néni kérdőre vonja a gondnokot, hogy miképpen is lesz itt forgatás az ő engedélye nélkül, majd szúrós tekintettel elnyargal. „Majd beperel, úgy is mindig ezt szokta tenni” – mondja a gondnok, majd egykedvűen rátér arra, hogy szerinte miért népszerű forgatási helyszín ez a bérház. „Talán a lépcső az, ami vonzóvá teszi”. Alighanem igaza van: Hámori bauhaus stílusú lépcsője lenyűgözött bennünket is.
 

 



2010. április 2., péntek, 8:00, forgatás, Pozsonyi út 53-55.


Az időjárás nem az eredeti elképzelés szerint alakul, hideg, nyálkás nap elé nézünk. Sajnos esőre áll az idő, az egyik világosító folyamatosan az égboltot pásztázza egy a fénymérővel.  Az ebből fakadó rossz közérzetet gyorsan feloldja az operatőr látványa, aki egy eddig talán még számára is ismeretlen szerkezetet próbál a fejére applikálni. Egy közönséges biciklis bukósisakot, rácsavarozva mindenféle vasbigyó, ami „stabilan” rögzíti a nyolc kilós RED kamerát. Ehhez jönnek még a kiálló csápok, amit a rendező tart, miközben a lépcsőn leszáguldva elkészítik az első próbafelvételeket. „Ha ezt Tarr Béla látná!” – viccelődik valaki a háttérből.
A stáb negyven fős. A tesztfelvételek alatt Mono, a kínai taxisofőr sem tétlenkedik rózsaszín legyezőkkel és műanyag giccsfigurákkal megpakolt taxijában, mantraként ismételgeti a szövegét, amit pár óra után sikerül is hibátlanul elmondania. Zökkenőmentesen halad a forgatás egészen a kutyás jelenetig, amit eleve a legnehezebbnek jósoltak. Opi, a bulldog ugyanis teljesen zavarba jön a stábtól, és sehogy sem tud a kamerába nézni. A masszázs és a jutalomfalat sem oldja fel gátlásait, így végül az ő jelenetét napokkal később veszik fel a kameraraktárban, jóval nyugodtabb körülmények között.
 

Marosi Gábor, operatőr
Marosi Gábor, operatőr

 



2010. április 12., hétfő, hangfelvétel, Megaphone Stúdió

 

 



2010. április 13., kedd, utómunka, Melon FX

 

 



2010. április 15., csütörtök, online prezentáció, labor stúdió – vége


Az online prezentáció után az ügyfél elégedett volt és elfogadta a szpotot. A szpot bemutatása és terjesztése viszont egy előre nem látható körülmény miatt az eredetileg tervezett április 22-i időpontról nyárra csúszott át.

Forrás: Trepper Viki, Moviebar, producer
Forrás: Trepper Viki, Moviebar, producer

 

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai