Fővárosi TDM-et tervez a BTH új vezetője

A Fővárosi Közgyűlés október 27-i ülésén Molnár Józsefet bízta meg a Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. (BTH) igazgatásával. A 41 éves szakembert – aki 2007 és 2009 között az esztergomi bazilika turisztikai fejlesztési projektjét irányította, az utóbbi három év során pedig a fővárosi közgyűlés gazdasági bizottságában a turizmussal kapcsolatos kérdésekkel foglalkozott – terveiről kérdeztük.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- Mennyire elkötelezett a városvezetés a turizmus fejlesztése mellett?

Négy évig a közgyűlés gazdasági bizottságában kísértem figyelemmel a turizmussal kapcsolatos fejleményeket. Úgy éreztem, nem volt gazdája ennek a területnek az előző ciklusban a városvezetésben. Talán ha kétszer másfél óra jutott a turizmusra egy év alatt. Tarlós István polgármester úr azonban napi szinten akar tájékozott lenni az aktuális kérdésekben. A turizmussal kapcsolatos stratégiai kérdések a főpolgármesteri hivatalban Csomós Miklós főpolgármester-helyetteshez tartoznak. Németh Szilárd turisztikai tanácsnoknak pedig az lesz a dolga, hogy a turisztikai szakma, a BTH, valamint a városvezetés közötti kommunikációt segítse.

- Melyek a legfontosabb megoldandó kérdések?

Mindenekelőtt jövő tavaszra el kell készüljön egy 8 éves fővárosi turizmusfejlesztési program. Ennek kidolgozására valószínűleg közbeszerzéssel fogunk egy tanácsadó céget kiválasztani. A városvezetés célja ugyanakkor, hogy a lehető legrövidebb időn belül oldjuk meg az aktuális problémákat, ne forduljon elő olyan eset, mint egy hónapokkal ezelőtt megnyitott új szálloda esetében, amely előtt még mindig nem festették fel a parkolóhelyeket. Véleményem szerint már eddig is szükség lett volna előrelépni a fővárosban a turisztikai desztinációmenedzsment terén. A TDM legfontosabb szerepét a különféle szakmai elképzelések koordinálásában látom. Mivel eddig nem volt uniós forrás erre a célra, nem volt túl nagy az aktivitás, de jövőre remélhetőleg változik a helyzet. Rengeteg a konkrét igény: meg kellene például oldani a kulturáltabb bejutást a repülőtérről a belvárosba. A BKV megújult vezetésével elindult egy párbeszéd, és remélhetőleg javítani tudjuk a meglevő helyzetet, egy egyszerű, költséghatékony megoldással. Ugyanilyen stratégia fontosságú kérdés a több ezer férőhelyes kongresszusi központ felépítése Budapesten. Úgy érzem, van elkötelezettség emellett a kormány részéről, bízom benne, hogy meg fog valósulni a ciklus végére. Ugyancsak stratégiai kérdés, hogy a II. Széchenyi tervben egészségturizmusra rendelkezésre álló források minél nagyobb részére pályázhasson a főváros.

- Milyen újdonságokat tervez?

Újdonság lesz a jövő nyártól egy új, IT-alapú kommunikációs lehetőség a Budapestre érkező turisták részére. A hagyományos szegmensek mellett jobban kívánunk fókuszálni az információtechnológia iránt nyitott fiatalabb generációkra. Nem akarok még részleteket elárulni a fejlesztésről, de az a terv, hogy a Budapest Kártya-használók számára ingyenes lenne a szolgáltatás. Szeretnénk ugyanis látni, hogy mire használják a kártyát a turisták. Ezzel párhuzamosan folyik a honlapunk fejlesztése is. Az biztos, hogy a jelenlegi 6 nyelvi változat helyett jóval több, akár 21 variáció lenne az ideális. Fontos lenne pontosítani a turizmus mérőszámait is.

Sok szolgáltató ugyanis „hasra ütve” adja meg a forgalmi adatokat, így a KSH adatait – nem az ő hibájukból – óvatosan kell kezelni. A jövőre vonatkozóan csak akkor lehet becslést adni, ha tisztában vagyunk a jelenlegi helyzettel. Reálisnak tartok a ciklus végéig összesen 6-8%-os vendégéjszakaszám-növekedést. Hosszabb távon mindenképp a prágai vendégforgalmi adatok közelítése lenne a cél. A Budapest-arculatot a Magyar Turizmus Zrt-vel és az országimázs központtal együtt kell kidolgozni. Biztos vagyok benne, hogy sokkal olajozottabb és szorosabb lesz a nemzeti turizmusmarketing-szervezettel az együttműködésünk, mint idáig. Hamarosan közös sajtótájékoztatót is szervezünk. Újra kell gondolni továbbá a hat Tourinform-irodánk működési struktúráját, sőt valószínűleg átvesszük üzemeltetésre a Magyar Turizmus Zrt. két fővárosi információs irodáját is. Ugyanakkor ezeket az irodákat mindenhol a TDM-szervezet tartja fenn, ezért is kellene, hogy Budapesten is létre jöjjön a TDM.

- Várhatók-e személycserék a társaságnál?

Elképzelhető bizonyos feladatok kiszervezése a BTH-ból. A személyi állományt még nem ismerem, de nem személycserékre készülök, hanem a struktúra átalakítására.

- Milyen költségvetésből gazdálkodhatnak jövőre?

Az biztos, hogy a fővárosnak meg kell fognia minden forintot, ezért legalább a jelenlegi szinten kell tartani a saját bevételeket, és a kommunikáció terén sokkal költséghatékonyabb megközelítést kell alkalmazni. Jogos elvárás a hivatallal szemben, hogy ne legyenek feleslegesen elköltött forintok!

Szakmai életút

Molnár József 1999-2002. között a Szociális és Családügyi Minisztériumban Harrach Péter miniszter személyi titkára és kommunikációs tanácsadója volt.

2002-2006 között a budavári (Budapest, I. kerület) önkormányzat kereszténydemokrata támogatással megválasztott önkormányzati képviselője és alpolgármestere. Akkori munkájának főbb eredményei: a közoktatási intézményrendszer átalakítása, az egészségügyi ellátás korszerűsítése, koordinálása, turisztikai-, és kulturális önkormányzati feladatok koordinálása, ezen belül a budavári turizmus és a kulturális kapcsolódási pontok szervezése. 2007 és 2009 között az INCORONATA, a Mátyás-templom Kulturális Központja projektvezetője. Feladata volt az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye kezdeményezésére elindított, az „Esztergomi Bazilika környezetében lévő pincerendszer megóvása és idegenforgalmi hasznosítása” projekt vezetése. 2006 – 2009 között vezérigazgatója a részben egyházi tulajdonú Vinum Primatis ZRt., borforgalmazó cégnek. 2007 – 2010. között tagja volt a Fővárosi Önkormányzat Gazdasági Bizottságának, munkája során fókuszált a turisztikai jellegű pályázatokra, tennivalókra.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.