Gyengén teljesítettek szállodáink az év elején

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének a nemzetközi és hazai szállodaipar 2013 januári teljesítményét értékelő trendriportja. 

2013 januárjában nemzetközi viszonylatban a legjobb teljesítményt az elmúlt évhez hasonlóan Közel-Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet-Ázsia szállodái érték el.

Az év első hónapjában Európában bár a szobafoglaltság kissé javult, az alacsonyabb szállodai árak következtében a szállodai REVPAR mutató átlagosan 0,4%-kal romlott. Kelet–Európában hasonló tendencia volt megfigyelhető, de itt a REVPAR nagyobb mértékben, közel 1%-kal csökkent.

A magyarországi szállodák teljesítménye Közép – Kelet Európában – a vizsgált 5 ország között - 2013 januárjában a leggyengébb volt. Idén januárban az STR riportban szereplő 31 város között Budapest szállodái szobafoglaltságban a 31. , nettó átlag szobaárban a 30. (Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban a 30. (Vilniust megelőzve) helyen végeztek.

2013 első hónapjában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma (50.500) országos szinten 2,7%-kal nagyobb volt a múlt évhez képest. Budapesten 4,1%-os a Balatoni régióban 0,8%-os növekedés mutatkozott.

A KSH adatai szerint Magyarországon idén januárban a szállodák átlagos foglaltsága 33,4% - a bázisnál 0,3%ponttal magasabb - , a bruttó átlag szobaár 14.425 Ft (bázis i. 101,2%), a bruttó REVPAR 4.817 Ft (bázis i. 102%) volt.

Az országos szállodai teljesítmények alakulásában meghatározó szerepe volt a budapesti hoteleknek. Ezt mutatja, hogy 2013 januárjában a fővárosi szállodákban a vendégéjszakák száma 12,4%-kal, a külföldieké 13,8%-kal nőtt. Ezzel szemben a fővároson kívüli szállodákban az összes vendégéjszakánál 4,5% növekedés történt, a külföldieknél viszont 5% visszaesés mutatkozott.

Feltűnő, hogy a bár a vendégéjszakák száma a budapesti szállodákban az év első hónapjában 12,4%-kal nőtt, ami az országos 6%-os növekedésnek a duplája, ennek ellenére a fővárosi hotelekben az átlag szobaár és a REVPAR is csökkent. Ez részben az EUR/HUF árfolyamának bázishoz képest 4,5%-kal történő erősödésével, részben a 2012–ben tapasztalat tendenciák folytatódásával magyarázható. Ez az alacsony fizetőképességű vendégek részarányának növekedését jelenti. Ezt igazolja, hogy míg a 4 és 5* kategóriákban minden szállodai mutatószám (foglaltság, szobaár, REVPAR) romlott, a 3* szállodáknál a kihasználtság 8,5 % ponttal javult, s ennek tulajdoníthatóan a REVPAR 19,4%-kal nőtt. 

2013 januárjában a magyarországi szállodák összes bruttó szoba árbevétele 8,1 milliárd Ft volt, ami 13,4%-kal több a múlt évinél, és 26,1%-kal haladja meg az 5 évvel korábbi, 2008 évi bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2008 és 2013 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt.

Budapesten 2013 első hónapjában a szállodák összes szoba árbevétele 3,54 milliárd Ft volt. Ez a bázisnál 0,4%-kal kisebb, s csupán 1,6%-kal haladja mg a 2008 évit. A szobák száma 5 év alatt 16.262-ről 18.876-ra, 11,6%-kal nőtt.

A Balatoni régióban idén januárban a szállodák bruttó szobaárbevétele 808 millió Ft volt, a tavalyinál 1,1%-kal kisebb, a 2008 évinél 6%-kal nagyobb.

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül Nagy Britannia, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, és az Egyesült Állam esetében növekedés, míg Ausztria, Németország, Oroszország, Románia és Csehország esetében csökkenés történt.

2013 januárjában a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Észak-Magyarországon 15,9%-kal, Budapesten 13%-kal, Dél-Dunántúlon 13%-kal, Közép-Magyarországon 12,5%-kal, a Tisza tónál 8,9%-kal nőtt, Nyugat-Magyarországon 9,7%-kal, Dél–Alföldön 8,4%-kal, a Balatonon 4,4%-kal, csökkent a múlt évhez képest.

Töltse le a teljes összefoglalót ide kattintva! >>>


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?