3 százalékos csökkenés a magyar médiapiacon

A Whitereport adatai szerint átlagosan 3 százalékkal csökkent 2011-ben a magyarországi médiacégek árbevétele. A legnagyobb, 16 százalékos csökkenést a rádiók könyvelték el, a kiadók és a tévétársaságok csökkenése megegyezik az átlaggal. Incze Kinga gyorselemzése.

A Kreatív Online október elsején megjelent cikkében, az Advertising Age Datacenter adataira hivatkozva azt írta, hogy „jól ment 2011-ben a száz legnagyobb amerikai médiavállalatnak. Ennek a száz vállalatnak az összforgalma 4,3 százalékkal nőtt az első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest” De mi a helyzet a magyar piacon? A Whitereport Mediabrowser segítségével bemutatjuk.

A közel 1000 médiaszolgáltató- (tartalomszolgáltató) vállalat adataiból létrehozott – árbevétel alapú – top 100-elemzés szerint, mint az várható volt, Magyarországon kevésbé megy jól a médiapiac vezető cégeinek, mint amerikai társaiknak: 2011-ben az előző évhez képest ugyanis az első 100 magyar médiacég nettó összárbevétele 3 százalékkal csökkent. Ezzel azonos a kiadóvállalatok és tévék átlaga is. 6 százalékkal csökkent a top100-ba bekerülő közterületi, 7 százalékkal az internetes és 16 százalékkal a top rádiók bevétele.

Meg kell jegyeznünk, hogy a Whitereport Mediabrowser teljes médiapiacra vonatkozó adatai nem teljesen ezeket a trendeket tükrözik (a közterület például összességében nőtt), a top 100-as listát azonban értelemszerűen befolyásolja, hogy mely médiatípus hány szereplője elég nagy a toplistához való bekerülésre.

Kevesebb itthon a digitális cég

A nem földi sugárzású televíziós cégek 6 százalékos növekedést értek el, szemben a két földi sugárzású kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a Tv2 8 százalékos csökkenésével. A top 100 médiaszolgáltató vállalat közel 238 milliárd forintnyi bevételének 51 százalékát a kiadók, 32 százalékát a televíziók termelték, a többi médiatípus részesedése egyszámjegyű.

Míg az amerikai toplistában 14, addig Magyarországon a 100 legnagyobb árbevételű cég között 10 digitális szerepel, részesedésük a 100 cég bevételéből 5 százalék.

Mi van a Top 20-ban?

A 100 legnagyobb vállalat árbevételének 74 százaléka az első 20 cégtől származik, ami 3 százalékponttal a tavalyinál is nagyobb koncentrációt jelent. A 20 vezető médiaszolgáltató cég jobban teljesített az átlagnál, és bár nem tudta növelni árbevételét, de legalább sikerült tartania az előző évit. Ez azért is jelentős teljesítmény, mert számításaink szerint a top 100 jobban végzett, a long tailbe tartozó médiavállalatokkal együtt számolt teljes médiaszolgáltatói piac ennél negatívabb árbevétel-trendet mutat.

Az adózott és üzemi eredmények még a top 20 médiaszolgáltató vállalat esetében is összességében negatív (ami csak részben magyarázható akvizíciós vagy termékfejlesztési okokkal). A Whirereport-adatok szerint a top 100 médiavállalat a teljes médiapiac árbevételének kb. kétharmadát adja.

A Top 10 árbevétel-növekedést produkáló médiacég

Bár a piac összességében csökken, a 100 legnagyobb médiavállalat közt találunk olyanokat, amelyeknek sikerült 2011-ben növelni árbevételüket az előző évhez képest a pénzügyi kimutatásaik szerint.

Ha a bevételnövekedést összegszerűen rangsoroljuk (nem a százalékos növekedés mértéke alapján), a top 10-ben online és rádiós médiavállalatot leszámítva a többi médiatípus mindegyike képviselteti magát.

Közel nettó 2 milliárd forinttal nőtt a toplistát vezető Hír TV Zrt., másfél milliárd körüli összeggel a Publimont, és az Epamedia közterületi cégek. Utánuk a toplistán az utóbbi években jelentős befektetéseket, akvizíciókat maguk mögött tudó vállalatok, a Cinema City mozihálózatot üzemeltető I.T. Magyar Cinema Kft. és a Chello Central Europe következik, amely cégek fejenként több mint 1 milliárd forinttal növelték pénzügyi nettó árbevételüket. Velük véget is ért a milliárdos növekedések listája. A mellékelt ábrán látható a top10 összegszerű növekedést elérők további listája a top10 adataival.

Módszertan

Módszertani megjegyzés: a két ország gazdasági teljesítményének különbsége mellett módszertani különbségek is vannak, az amerikai összesítésben ugyanis nem csak a médiaszolgáltatók, hanem terjesztőcégek is szerepelnek, ráadásul adatai az 2012. első féléves cégadatokat tükrözik, amire a magyarországi médiavállalatok esetében nincs mód.

A Whitereport Mediabrowser módszertana: a cikk szerzője által kifejlesztett know-hown alapuló független forrásokból gyűjtött, kereshető, cross-médiás, 10 ezer hazai médium adatbázisa, amely negyedéves frissítésben kereshető a médiumok tematikája, települése, tulajdonosai és számos egyéb paraméter alapján; a médiavállalatok pénzügyi adatai éves frissítésben elérhető az előfizetők számára. A pénzügyi adatokat Opten-forrásból aggregáljuk. Jelen elemzésben a Mediabrowserben megtalálható több mint 5000 médiumüzelemtető közül közel 1000 médiavállalat (tévés, rádiós, sajtó, mozi, közterületi és online cégek, amelyek gazdasági tevékenységet folytatnak) 2011-es pénzügyi nettó árbevétel szerinti 100-as toplistáját vettük alapul, és vetettük össze 2010-es árbevétel-adatukkal.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.