Helycserés támadás a toplistán

Némiképp átrendeződött tavaly a hazai turisztikai vállalkozások reklámköltési toplistája – derül ki abból az összeállításból, amelyet a TNS Media Intelligence Kft. állított össze lapunk számára. Munkatársunk Forrai Tamás, a Harsányi János Főiskola rektora, valamint néhány érintett társaság illetékesének segítségével próbálta meg feltárni a számok mögött rejlő tendenciákat.

'

A turisztikai hivatalok tekintetében a sorrend nagyjából megfelel annak a trendnek, amelyet a magyar kiutaztató piac követ. Magyarországról évek óta a turisták döntő többsége Horvátországba utazik nyaralni, vagyis a közönség igénye találkozik a hirdető elképzeléseivel. Ciprus 2. helye is megfelel a trendnek: egy feltörekvő desztináció itthon. Meglepő, hogy a hasonló turisztikai termékeket kínáló országok – Spanyolország, Görögország – nincsenek az első 10-ben. Tunézia viszont már túl van a bevezetési szakaszon; népszerű turisztikai termékcsaládot kínál, amely ár-érték arányban megfelelő. Ausztria 4. helye is érthető: a síturizmuson túl igyekeznek a nyári szezont is bemutatni. Törökország ugyancsak népszerű, de sokat is kell költeniük, mivel minden évben történik terrorcselekmény, amely megrendíti az ország iránti keresletet – emelte ki Forrai Tamás.

Skenderovic Marin, a Horvát Idegenforgalmi Hivatal vezetője elmondta, hogy a marketingmixet a főirodájukkal együttműködve alakítják ki. Az éves kampány legszámottevőbb része a szezon előtt, az év első felében realizálódik náluk, fő része májusra és júniusra esik – tévéreklámblokkok, óriásplakátok, valamint a napi sajtóban megjelenő cikkek útján. 2006-ban többet költöttek reklámozásra, mint az azt megelőző évben, 2006-ban a magyar piacról mégis 8 százalékos visszaesést könyveltek el. Főként a középréteg esetében volt csökkenés, a felső középosztály nem mondott le az utazásról.

Ács Viktória képviselet-vezető arra hívja fel a figyelmet, hogy a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal 2002 óta minden évben folytatott reklámkampányt Magyarországon. 2006-ban volt az első országos akciósorozatuk: a tavaszi kampány mellett ősszel is jelen voltak a hirdetői piacon. A fő üzenet – „Ciprus minden évszakban az élmények szigete” – széles réteget célzott meg, a klasszikus üdülést keresőktől a speciális igényű turistákig (sport-, golf-, kerékpárturizmus, kulturális turizmus). 2006-ban 40 százalékkal költöttek többet a 2005-ös évhez képest.

A Tunéziai Idegenforgalmi Hivatal 2006-ban 10 százalékkal költött többet, mint az előző évben, 300 000 eurót – elemzi az igazgató, Badreddine Rouissi. Május–júniusi kampányuk a költségvetésük 65 százalékát tette ki: óriásplakátokon, újsághirdetésekben és rádiós reklámokban hirdettek. A kampány őszi részében emellett internetes hirdetések és Tunéziáról szóló, magyar nyelvű internetes oldal is készült. Év elején a charterek előtti időszakban igyekeztek élénkíteni a keresletet, az utószezonban pedig Tunézia egyéb turisztikai lehetőségeit, a Szaharát, a golfot, a kultúrát és a thalasszoterápiát népszerűsítették. A hivatal vezetője szerint a 2006-os év mégsem mondható sikeresnek, mivel a magyar gazdaság helyzete miatt a háztartások anyagi nehézségei megnőttek, s mind a külső, mind a belső turizmus visszafogott volt.

A többi hivatalétól némiképp eltérő működési modellt követ az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal – tudtuk meg Kapus György képviseletvezetőtől. Az Österreich Werbungnak két feladata van Magyarországon: az egyik közhasznú: Ausztria turisztikai képviselete, másrészt úgy működik, mint egy médiaügynökség: osztrák megkeresésre reklámkampányokat szervez az osztrák turisztikai partnereknek. Azonban egy hirdetésük sem térhet el attól a stratégiától és filozófiától, amelyet az Österreich Werbung képvisel. Évente két kampányuk van: az őszi és a tavaszi. Az ügynökségen keresztül futó kampányok ad hoc jellegűek: az évi hirdetésekre megszabott keret felhasználása mindig attól függ, milyen kondíciókat kapnak az egyes megjelenésekre, illetve ezeket milyen tematikus kapcsolásban tudják megjeleníteni. Leghatásosabbnak a behúzásokat, mellékletet tartják. Ügyelnek arra, hogy a hirdetések rendszerben jelenjenek meg. Televíziós csatornákon nem direkt reklámozás folyik, inkább Ausztriát bemutató műsorok ösztönzésével. A táblázatban szereplő adatok csak a jéghegy csúcsát jelentik.

Két nagy és sok kicsi

A szállodáknál érdekes a Hunguest Hotels első helye, valamint hogy több mint kétszer anynyit költött listaáron reklámra, mint a Danubius. Ez mégsem meglepő, hiszen a Hunguest sokkal aktívabb reklámpolitikát folytat belföldön. Meglepő, de érthető a közelmúltban indult hotel, a soproni Fagus ilyen szintű költése. A Radisson SAS és a Karos Invest Rt. is hasonlóan agresszíven népszerűsíti speciális üdülési termékeit.

A Hunguest Hotels rendelkezik a szállodapiacon a legnagyobb belföldi vendégkörrel, ami kölcsönösen összefügg a relatíve nagyobb reklámköltéssel – hangoztatja Barkó Károly PR-vezető. Azért hirdetnek sokat Magyarországon, mert sok a belföldi vendégük, és azért is választják sokan a Hunguest Hotels szállodáit, mert a cég hatékony marketingkommunikációs tevékenységet végez. A kampányok időzítése összhangban van a potenciálisan legnagyobb árbevételt termelő időszakokkal: a legtöbbet májusban és a nyári hónapokban hirdetnek, a szilveszter és karácsony miatt december is kiemelt időszak, illetve a tavaszi és őszi szünet előtti periódusban is futottak minikampányok. A hirdetések oroszlánrésze a nyomtatott sajtóban, a legnagyobb példányszámú napilapokban jelenik meg. Egyre nagyobb szelettel részesül a reklámtortából az internet, ami a saját honlapon túl a klasszikus bannerek elhelyezését és Google Adwords hirdetéseket is jelent. 2005 és 2006 között a reklámköltésben lényeges eltérés nem volt, a növekedés a kedvezőbb szerződéseknek köszönhető.

A Danubius Hotels Group az egyes szállodák taktikai hirdetései mellett főleg vállalati szintű kampányokat folytat, összhangban az üzletmenet szezonalitásával, valamint a vállalaton belüli új eseményekkel. Mivel a belföldi vendégforgalom évről évre töretlenül fejlődik, és a versenyhelyzet is igen kiélezett ezen a piacon, a teljes hirdetési költségvetés felét erre a területre költi. A 2006-os magas reklámkiadás egyik további oka, hogy márciusban új stratégiával jelentkezik, és megújult brandek kerültek bevezetésre – emelte ki Parti János, a Danubius Hotels Group marketing- és értékesítési igazgatója.

Szárnyaló vágyak

Érthető, hogy Magyarországon reklámra a nemzeti légitársaság költötte tavaly és tavalyelőtt is a legtöbbet. A Malév még mindig a legnagyobb forgalmat adó légitársaság Budapesten. A továbbra is meghatározó szerepet betölteni kívánó Lufthansával vetekedő Sky Europe 2. helyezése érdekes. Erős pozícióval rendelkezik Magyarországon, de ezt tovább szeretné erősíteni, ezért költ sokat marketingtevékenységre. A Wizzair ellenben láthatóan kevesebbet költ, már nem Magyarországra helyezi a súlypontot, hanem inkább Lengyelországban próbálja erősíteni pozícióit. A British Airways is erősített. Feltűnő az Austrian Airlines előretörése; a bécsi repülőtér megjelenése pedig különösen érdekes: az onnan induló légitársaságok komoly konkurenciát jelentenek Ferihegynek, illetve a Malévnek. Az Air Berlin piaci szerepét meghaladó mértékben költ marketingre.

2006-ban a Malévnak hat hazai kampánya volt – mondta el Németh Krisztina, a Malév kommunikációs igazgatója. Az eredmények számszerűsíthetők: az utasforgalom az erős konkurencia ellenére folyamatosan bővült, éves átlagban közel 10 százalékkal. Nemcsak árakciókra, hanem imidzserősítő megjelenésekre is összpontosítottak. Egyik tavalyi kampányukban a Malév fiatalos jellegét erősítették, a másikban híres emberekkel népszerűsítették járataikat, a harmadikban európai városlátogatásokat ajánlottak.

Álomutazások

Az utazási irodák között a Neckermann első helye nem meglepő – állítja Forrai Tamás –, hiszen a társaság meghatározó szereplője a magyar kiutaztató piacnak, nagyságrendjében, termékkínálatában, minőségében elismerten az egyik legjobb. Annál meglepőbb a viszonylag új, viszonylag szűk, de jó minőségben kínált termékkörrel rendelkező Budavár Tours második helye. Ő azért küzd, hogy a saját területén meghatározó szerepet töltsön be a magyar piacon. Hasonló a helyzet a Quaestornál is: piaci pozíciói erősítése céljából hajlandó sokat költeni. Az Ibusz igyekszik újra felvenni – sikerrel – azt a szerepet, amelyet a 80-as évek végéig betöltött. A Tensi, mint vezető magyarországi tour-operátor, súlyának és a piaci részesedésének megfelelően költ. Az iroda egész évben jelen van reklámjaival (televíziós, rádiós, nyomtatott megjelenések), amelyekkel az aktuális akcióikat hirdeti célcsoportjának, vagyis a felső-közép, illetve a felső réteghez tartozó utasoknak. Ezt egészítette ki a 2006-os év nyarán egy hónapos óriásplakát-kampánnyal, amely elsősorban imázserősítésként szolgált a nyári desztinációk feltüntetésével – foglalta össze cége tavalyi reklámstratégiáját a Tensi Holidaytől Déri Szilvia.

Az IBUSZ 2006-ban négy nagyobb kampányt folytatott. Először imázskampány futott, majd a katalógusok megjelenésekor, utazási kiállítások idején, valamint a nyári szezon előtt termékreklámmal kombinált imázsreklámmal lépett fel, ezt egészítették ki a téli szezon előtti kisebb kampányai - magyarázza Terme Nóra, az iroda marketingmunkatársa.

Megjelenése széles körű volt: televízió, rádió, széles olvasótábort lefedő napi-, heti-, havilapok, magazinok, óriásplakátok egyaránt.

TNS

A világ második legnagyobb piackutató hálózatához, a TNS-csoporthoz tartozó TNS Media Intelligence Kft. (korábbi nevén Mediagnozis) 1991 óta figyeli a klasszikus médiában megjelenő hirdetéseket. Adatbázisában reklámköltési adatok, a hirdetésekről készült másolatok és az egyes reklámok megjelenésével kapcsolatos információk találhatók. Jelenleg több mint egy tucat televíziócsatorna, csaknem 300 újság és 10 rádióadó hirdetéseit méri, a legjelentősebb közterületi, moziforgalmazó, indoor és internetcégek adatait pedig önbevallásos alapon rögzíti. A TNS Media Intelligence a reklámköltési adatokat a médiumok által megadott, hivatalos listaárak alapján számolja ki, amelyek magukban foglalják az ügynökségi jutalékot, de az áfát nem tartalmazzák.

Kapcsolódó adatok:

Legtöbbet hirdető légitársaságok listaáras reklámköltése

Legtöbbet hirdető szállodák listaáras reklámköltése

A legtöbbet hirdető utazási irodák listaáras reklámköltése

A legtöbbet hirdető turisztikai hivatalok listaáras reklámköltése

'

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?