Hétrétországtól Murániáig

30 hazai desztináció vett részt az Európai Bizottság által kezdeményezett Kiváló Európai Desztinációk pályázat magyarországi versenyén. Az idei év témája a vidéki turizmus volt, a jelentkezőknek bizonyítaniuk kellett a fenntarthatóság elvének betartását is. Pontazonossággal nyolc desztináció került az élre, közülük a szakmai zsűri végül a Natúrpark Térségfejlesztési Kht. „Természetesen Őrség” című pályaművének ítélete a „Magyarország legjobban fejlődő vidéki desztinációja” címet.

A nyolc legjobb pályázó

Őrség: „Természetesen Őrség”

Balatonfüred: „Összefogás az egész éves balatoni egészség-, bor- és kulturális turizmus fenntartható fejlődéséért.” Balatonfüred és környéke (Tihanytól Alsóörsig) saját márkanéven, tudatos, összehangolt fejlesztéssel és reklámmal célozza meg a turistákat.

Muránia: „Álmodj velünk határtalanul!” A márkanév eurórégiót rejt magában, Lenti és térsége, valamint a közeli szlovén és az osztrák területek összefogásával jött létre.

Tokaj- Hegyalja: „Tokaj-Hegyalja turizmusáért.” 27 település összefogása a Világörökség népszerűsítésére. Konferencia-központot alakítanak ki Tokajban, a Patkó-bányában 2500 fős szabadtéri színház lesz.

Mátravidék: „Összefogva a legmagasabb szinten.” A Károly Róbert főiskola 70 térségi partnerrel együtt tudatos Mátra-termékfejlesztésen dolgozik.

Tisza-tó: „Magyarország ökoturisztikai desztinációja.”

Villány-Siklós: „Partnerség a turizmusfejlesztésben.” Az első, 1994 óta működő turisztikai összefogás a 25 km hosszú, kitáblázott borút.

Pannon- Sokoró: „Kultúr- és ökoturisztikai társulás.” Határmenti közös projekt, 4 kistérség három zónára épített fejlesztései. Középpontban a Pannonhalmi Bencés Főapátság és környéke vallási, gyógynövény és borturizmusa. Egy-egy másik zóna az ökoturisztikára, illetve a lovas, kerékpár, borutakra szakosodott.

„Természetesen Őrség”

A győztes desztináció pályázatát az őriszentpéteri székhelyű Natúrpark Térségfejlesztési Kht. nyújtotta be, mely több kistérségre terjedően többféle feladatot, köztük a turisztikai marketinget, rendezvényszervezést és információ-szolgáltatást lát el. A Kht. további húsz partnerrel (14 önkormányzattal, az Őrségi Többcélú Kistérségi Társulással, az Őrség-Vendvidék Natúrpark Egyesülettel, a Fertő-Hanság-Őrségi Nemzeti Parkkal, az Őrségi Teleházzal, a Népi Mesterségek Műhelye Egyesülettel és az Őrség és Vidéke Vendéglátók Szövetségével) közösen pályázott.

A nyolcas élmezőnyből talán azért is ez a desztináció lett az első, mert a prezentáció során érvényesült az erős érzelmi tartalommal megtöltött, szóban és dalban megfogalmazott, találó lógójuk. A „Hétrétország” elnevezés telitalálat az Őrségre, erre valóban meseszerű, erdőkkel, ligetekkel szabdalt gyönyörű térségre. A csend és a friss levegő, a változatlan formában megőrzött népi hagyományok és mesterségek (kópickötés, fazekasság, tökmagolajütés), a szokások, az önellátó parasztgazdálkodás termékei (tökmagolaj, mézespálinka, kecske és tehénsajt) egyre jobban vonzzák ide a látogatókat. A szeres és szórvány településtípusok, a népi lakóházak, haranglábak, Árpád-kori templomok, a Pityerszeri Népi Műemlékegyüttes, a „szerek” világa a kulturális értékek gazdag tárházát kínálják.

Bakancsosok az Őrállók útján

Az Őrségbe látogató turisták eligazodását az egész évben üzemelő Tourinform Őrség, egységes turisztikai táblarendszer, térképek segítik. A bakancsos turistákat jelzett úthálózat várja. A határmenti turisztikai együttműködés szép példája az egységes Szlovén-Magyar turisztikai bemutató övezet kialakítását célzó „Őrállók útja” projekt is.

A térség turisztikai fejlődését az immár hagyományos és országos hírű rendezvények: Őrségi Tökfesztivál; Természetesen Őrség – ökoturisztikai szakkiállítás és vásár; őrségi vásár; völgyhídi vásár; nemzetközi fazekas-találkozó jelzik. A szolgáltatások minőségét, a hosszú távon fenntartható működést Natúrpark Védjegy adományozásával biztosítják.

Melyik utat választjuk?

A desztinációs pályázat és verseny arra is rámutatott, hogy vidéken, alulról szerveződve már megindultak és jelentős eredményeket mutatnak fel a mostanáig hiányzó Turisztikai Desztinációs Menedzsmentet (TDM) pótló szerveződések. A hiányzó TDMek szerepét többnyire fejlesztési társulások által kezdeményezett különféle szervezetek összefogása vette át. Izgalmas kérdés, hogy a kormány által most felállítani tervezett új TDM-hálózat hogyan integrálja majd ezeket a már évek óta működő helyi szervezeteket. Míg a régi uniós társországokban kizárólag a turisztikai marketingre és az értékesítést elősegítő akciókra szakosodott TDM-ek dolgoznak, magyar sajátosság, hogy nálunk mind a fejlesztéssel, mind a marketinggel foglalkoznak a jelenleg működő, illetve foglalkoznak majd a tervezett TDM-ek. A tiszta feladatmegosztás pedig egyszerűsítené a megalakításukat és költséghatékonnyá tenné a működésüket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.