Hogyan ölte meg a posztmodern kultúra a McDonald’s-et?

A 20. század egyik ikonikus intézménye, a McDonald’s zsákutcába került napjainkra. A McDonald’s arra kényszerült, hogy a veszteségek csökkentése érdekében sorra zárja be az üzleteit – és ez a folyamat hazánkat sem kerülte el.

A modern kor szimbólumává vált

Bármennyire is ikonikus, 20. századi termékről volt szó, a McDonald’s az ipari társadalmat követő új poszt-ipari berendezkedés uralkodóvá váló ideológiája és értékrendszere, a posztmodern kultúra és az azon alapuló posztmodern marketing miatt csődöt mondott. A McDonald’s gyorsétterem-lánc 1948 óta folytatja diadalútját, előbb az Egyesült Államokban, aztán a világ többi részén is tarolva. A McDonald’s egyenesen a modern kor szimbóluma lett, és a 20. század második felében egyre divatosabb lett szerte a világon a McDonald’s-be járni.

Az ipar utáni társadalom létrejötte

Aztán hirtelen valami elromlott, a McDonald’s üzleti eredményei 2014 után hirtelen élesen zuhanni kezdtek, és ekkortól kezdve figyelhetjük meg a vállalat zsugorodását, üzletei számának visszaesését. Az étteremlánc 2015 elején 350 üzletet kényszerült bezárni globálisan elsősorban a jelentős bevételkiesés miatt. A következő években az erősödő konkurencia, az európai gazdaság visszaesése és az ázsiai élelmiszerbiztonsági pánik is tovább sújtotta a céget. A legendás gyorséttermi lánc egészen elképesztő termékek bevezetésével próbálkozott egyes országokban, mint például a csokis sültkrumpli Japánban.

A 2015 évben a globális hálózatában bezárt 700 üzlet után a 2016-os években további 500 üzlet bezárásáról olvashattunk. Nemrégiben hallhattunk a moszkvai bezárásokról, ahol élelmiszerbiztonsági okokra hivatkozva 4 Meki ajtajára került lakat. A változások Kanadában oda vezettek, hogy 2017 februárjában az összes egység bezárt, a McDonalds teljesen kivonult az országból.

Magyarországon is jól látható, hogy a McDonald’s az utóbbi pár év során egyre több üzletet zárt be (a vállalat éttermei egyébként nagyrészt nem saját, hanem szerződéses, franchise megállapodás keretében működtetett egységek világszerte), miközben a gyorséttermi piacon egyes konkurensek számos új üzletet nyitottak. Míg 2009-ben Magyarországon a 100. Meki, a győri üzlet nyitását ünnepelte a McDonalds, 2016-ra már csak 88 működő egységük maradt.

A vállalat globális zsugorodásának fő oka az, hogy a McDonald’s nem vette figyelembe, hogy a nagyipar által meghatározott ipari társadalom szép lassan kimúlt és egy sajátos társadalmi képződmény jött létre a helyén. Ez a képződmény a poszt-ipari, vagy ipar utáni társadalom, amelyről már évtizedek óta írnak a társadalomtudósok, de annak valódi jelentőségét és igazi arcát mind a mai napig nem igazán értettük a maga teljességében.

A tömegfogyasztás elutasítása

A posztmodern a nagy ideológiák mellett elutasítja a tömegfogyasztást és az egyediségért, a különlegességért lelkesedik. Nos, a McDonald’s minden, csak nem egyedi, és nem különleges. Olyannyira uniformizált a McDonald’s, hogy a kilencvenes évek során egy Ritzer nevű amerikai szociológus megalkotta a McDonaldizáció fogalmát, ezzel jelölve azokat a folyamatokat, amikor a szolgáltatáságazatokban igyekeznek alkalmazni a tömegtermelés gazdaságossági alapelveit. Így alkotta meg többek közt a McUniversity, a McPress, valamint a McTourism fogalmát, utalva azokra a megoldásokra, amelyek során a felsőoktatás, az újságírás és a turizmus területén vezették be a tömegtermelés elveit. Ezen túl még fontos fejlemény volt nyilván az is, hogy a McDonald’s menük alapvetően egészségtelenek voltak, és erről számos tudományos elemzés mellett még filmek is készültek, amelyek a tömegkultúra ikonikus részévé váltak. Logikus volt, hogy az ezredforduló tájára megérjen a helyzet a McDonald’s elutasítására.

Posztmodern kísérletek

Kétségtelen, hogy a McDonald’s tett néhány bátortalan kísérletet a posztmodern irányába való elmozdulásra, így például a korábbi über-hatékony megoldások preferálása mellett a kényelem és a díszítettség felé való nyitásra a McCafe révén. De még az olyan McCafek, mint a budapesti kávézó a Nyugati pályaudvari Mekiben, sem volt képes eredményesen felvenni a versenyt az olyan kávéházakkal, mint az eleve posztmodern Starbucks, vagy a Libri könyvesboltokba települt Cafe Frei üzletek. De térjünk vissza a poszt-modernre.

A termékfejlesztés is megváltozott

A posztmodern esetében igazából csak egy dolog biztos, az, hogy semmi sem biztos. Azt sem lehet tudni, hogy kik vagyunk, van-e isten, van-e jövője az emberiségnek, sőt még az emberiség múltja sem bizonyos a posztmodern számára. Mindez inkább a rövidtávú termékfejlesztésnek és a rövidtávú ideológiáknak kedvez, de nem a bevallottan gazdaságos vagy esetleg logikus, szakértők által támogatott megoldásoknak. Az a jó, ha valami szórakoztató, mint például az egyre népszerűbb viccpártok, amelyek úgy tűnik, hogy a populista pártokkal éles és eléggé eredményes versenyben állnak a világ fejlettebb részein. Bár azt már látni véljük, hogy ezek a tényezők eredményezték mind a McDonald’s esetében az összeomlást, a kudarcot. De az is biztos, hogy a posztmodern alapelvek alapján azt sem lehet tudni, mi jön később, akár a vendéglátás vagy a turizmus terén…

 Ha szeretne többet megtudni a turisztikai marketing legújabb trendjeiről és a posztmodern kor sajátosságairól, vegyen részt konferenciánkon május 23-án


Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.
Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon?

Biztos, hogy jó ötlet elefánton utazgatni az egzotikus úti célokon? 

Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív az idegenekkel. A következőkből kiderül, miért.
A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.