Hogyan teljesítettek 2011-ben a hazai és nemzetközi szállodák?

Kiadta a nemzetközi és hazai szállodaipar 2011 évi teljesítményéről készített legfrissebb trendriportját a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ).

Az STR riport adatai szerint 2011-ben világviszonylatban Ausztrália & Óceánia, Délkelet-Ázsia és Dél-Amerika szállodái mutatták a legjobb teljesítményt. Az egész év során megmutatkozott az a tendencia, hogy a 2010 évinél erősebb kereslet, magasabb szállodai szobafoglaltság ellenére csökkentek az átlagos szobaárak Közel-Kelet, Észak-Amerika és Észak-Afrika szállodáiban. Európában a szállodák teljesítménye szobafoglaltságban, átlagárban, s REVPAR-ban is javult az év során, de a növekedés mértéke elmaradt a 3 vezető régió fejlődésétől.

Európán belül a szállodák teljesítményét komplexen kifejező REVPAR Kelet- Európában nőtt a legnagyobb mértékben, de az itteni szállodák éves átlagos teljesítménye még mindig kb. 25%-kal elmarad az európai átlagtól. A Közép-Kelet-Európai régióban a Magyarországi szállodák teljesítményének változása 2011-ben elmaradt a versenytárs országok teljesítményének fejlődésétől, Szlovákiát kivéve. Ezzel szemben 2011 decemberében a magyar szállodák teljesítményének növekedése kiemelkedő volt a versenytársakhoz képest.

{kapcsolodo_fajlok||align=right|width=200}

A hazai szállodai kapacitás – a gazdasági válság elhúzódása ellenére - 2011-ben 5.1%-kal nőtt. Ezen belül csökkent a gyógy szállodák, kiugróan nőtt a wellness hotelek szobaszáma. 2011-ben éves szinten a szállodai vendégéjszakák számának növekedését elsősorban a külföldi kereslet fejlődése határozta meg, amelyek 8,9%-kal növekedtek a bázishoz képest. A belföldi vendégéjszakák ennél lényegesen kisebb mértékben, 4%-kal emelkedtek. A szállodák iránti belföldi keresletben az elmúlt években meghatározó szerepet játszó szállodákban beváltott Üdülési Csekkek volumene 2011-ben 12,8 milliárd Ft volt, ami 21,3%-kal kevesebb, mint a 2010. évi. A SZÉP- kártya forgalom értékelhető nagyságrendben 2011-ben nem jelent meg a szállodákban. A növekvő kereslet, a kis mértékben javuló szállodai foglaltság ellenére az átlagár alig nőtt, bár az EUR/HUF 2011. évi 279.28 Ft 1.44%-kal gyengébb volt a 2010. évi 275.32 Ft-nál.

Az országos szállodai teljesítményeket a budapesti szállodák teljesítményének országos átlagot meghaladó növekedése húzta magával. Budapesten az éves átlagos 57%-os szobafoglaltság 10.5%ponttal, a bruttó 17.591 Ft átlag szobaár 22.4%-kal, a bruttó 10.032 FT REVPAR 50.3%-kal magasabb az országos átlagnál. Feltűnő, hogy a gyógy szállodák szobafoglaltsága, átlagára és REVPAR mutatója is csökkent 2011-ben a bázishoz képest. 2011-ben országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 121.2 milliárd Ft volt, ami 7.6%-kal magasabb a 2010. évinél, s gyakorlatilag a 2007. évi 120.7 milliárd Ft-nak felel meg.

2011-ben éves szinten a budapesti szállodák összes bruttó szoba árbevétele 64.5 milliárd Ft volt, ami 9.9%-kal magasabb a 2010. évinél, de 8.3%-kal kevesebb a 2007. évi 70.3 milliárd Ft-nál. 2011-ben éves szinten a balatoni szállodák összes bruttó szoba árbevétele 16.4 milliárd Ft volt, ami 0.3%-kal elmarad a 2010. évitől, s 4%-kal a 2007 évitől. Feltűnő, hogy míg a fővárosi szállodai vendégéjszakák az országos vendégéjszakáknak 40.8%-át tették ki, addig a budapesti hotelek által elért bruttó 64.5 millió Ft szobaár bevétel az országosnak 53.2%-a volt 2011-ben.

A beutazás szempontjából a legjelentősebb 10 piacunk mindegyikéről nőtt a kereslet 2011-ben, ami a szállodai vendégéjszakák számának emelkedésében mutatkozott meg. Csupán – a legnagyobb – a német piac esetében volt csökkenés.

2011-ben éves szinten a kereskedelmi és szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Dél-Alföldön 7.8%-kal, Észak-Magyarországon 5.5%-kal, Közép-Magyarországon 4.4%-kal, a Közép-Dunántúlon 1.8%-kal, Nyugat Dunántúlon 1.1%-kal nőtt. Ugyanez a Dél-Dunántúlon 18.5%-kal, a Balatonon 8.1%-kal, Észak Alföldön 6.4%-kal, Tisza-tónál 6%-kal csökkent.

Az elemzést bővebb terjedelemben a cikk letölthető anyagai között található.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.