Imádják Középkelet-Európát a tengerentúli turisták

2014 első három negyedévének adatai alapján az európai turizmus továbbra is lendületes fejlődést mutat, régiónk iránt kiugró érdeklődés mutatkozik a tengerentúli piacokon. A jelentést az ETC megbízásából készítő Tourism Economics az európai beutazások 3,5%-os növekedését prognosztizálja 2014-re.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2014 – a nyári időszakot is magában foglaló – első három negyedévének statisztikái alapján minden valószínűség szerint idén megszilárdul az európai turizmus növekedési tendenciája. A Tourism Economics szakértői tartós gazdasági növekedést várnak, ami a turisztikai kereslet további bővülését valószínűsíti Európában. A vendégek száma az országok többségében kissé gyorsabb ütemben növekszik, mint a vendégéjszakák száma – párhuzamosan a főutazást kiegészítő rövidebb utazások iránti kereslet erősödésével. A korábbi trendekkel ellentétben a nagy desztinációk, a hagyományos nyári utazások célpontjai a turizmus növekedésének a motorjai 2014-ben.

Népszerű tengerparti úti célok

A tengerparttal rendelkező desztinációk jó eredményeket értek el idén: Horvátországban az év első nyolc hónapjában 2,7%-kal, Spanyolországban az év első kilenc hónapjában 12,0%-kal bővült a vendégéjszakák száma, Törökországban 6,9%-kal, Máltán pedig 8,4%-kal több érkezést regisztráltak 2014. január–augusztusban, mint egy évvel korábban.

Nő a légiforgalom

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA adatai szerint a légi közlekedés iránti kereslet növekedése – a sztrájkok és az ebola negatív hatásainak ellenére – folytatódik 2014-ben is, az RPK (utaskilométer) mutató növekedési üteme meghaladja az előző évi növekedési ütemet.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége, az AEA adatai hasonló képet mutatnak. Az Air- France–KLM és a Lufthansa 2014. szeptemberi sztrájkja ugyanakkor érezhetően befolyásolták az adott hetek utasforgalmát.

Az európai légitársaságok forgalma z Európa–Ázsia és az Európa–Amerika (ezen belül különösen az USA-ból Európába irányuló forgalom) viszonylatban erőteljesebben bővült, mint az Európán belüli forgalom.

Erősödő szállodai forgalom

Az STR Global adatai szerint a szállodák iránti kereslet is nőtt az év első kilenc hónapjában. A foglaltság a világ valamennyi régiójában növekedett, és – Ázsia és a Csendes-óceáni térség kivételével – ez együtt jár a napi átlagár és a RevPAR emelkedésével. Az európai szállodák foglaltsága 2014. január–szeptemberben 2,1%-kal nőtt, a kereslet élénkülése pedig az átlagár növekedésén keresztül a RevPAR 5,9%-os emelkedéséhez vezetett.

A TourMIS adatbázisban az időszakra adatot szolgáltató 33 európai ország közül 24 a nemzetközi turistaérkezések növekedését jelezte az év első hónapjaiban, a vendégéjszakák száma pedig 19 desztinációban emelkedett. Európán belül a hagyományos küldőpiacok jelentős mértékben járulnak hozzá a nemzetközi turizmus bővüléséhez.

A közép- és kelet-európai desztinációk pedig több nagy európai küldőpiac (például Olaszország) népszerű célpontjai, ami az idei növekedésben számottevő szerepet játszik. Az elemzés ennek kapcsán kiemeli a bővülő légikapacitásokat, különösen a low-cost járatokat, illetve hogy a közép- és kelet-európai úti célok más európai országokhoz képest olcsóbbak, ami szintén növeli a vonzerejüket a továbbra is költségtudatos európai utazók körében.

A vizsgálatban szereplő európai úti célok többsége (köztük is elsősorban a nagy desztinációk) a német vendégek és vendégéjszakák számának növekedéséről számolt be, összefüggésben a németek fogyasztási kedvének általános növekedésével. A hollandok esetében a korábbi adatokkal ellentétben már több desztináció jelezte a forgalom bővülését.

A francia adatok is biztatóak, számos úti célt növekedés jellemez. Az eddigi adatok az olasz kiutazások tekintetében is élénkülést jeleznek. A brit forgalom több hagyományos desztinációban (például Görögországban, Olaszországban, Spanyolországban és Portugáliában) élénkült az idei évben.

Az orosz kereslet esetében azonban a legtöbb – adatot szolgáltató – desztináció (köztük Németország) a vendégéjszakák számának csökkenéséről számol be. Az Európába irányuló orosz kiutazások számában 2014-ben éves szinten mérsékeltebb, 3%-os növekedés várható, ami a korábbi előrejelzésekhez képest 1,2 millióval kevesebb utazást jelent.

Erősödő tengerentúli küldőpiacok

Az Európán kívüli, távoli küldőpiacokról érkező vendégforgalom növekedésének egyik motorja továbbra is az amerikai vendégforgalom, az előrejelzések szerint az amerikai kiutazások és ezen belül a tengerentúli utazások is 2014-ben elérik vagy meghaladják a korábbi rekordot jelentő 2007. évi szintet.

A japán vendégforgalom változóan alakul az európai országokban. A jen romlása még nem érezteti a hatását az utazási szokásokra, ahogy ez korábban várható volt. Az Európába érkező kínai turisták száma jelentős mértékben növekedett az év első hónapjaiban, 2014-ben 15%-os bővülést várnak.

Ezzel együtt sem szabad elfelejteni, hogy az Európába érkező kínai forgalom nagyságrendje továbbra sem meghatározó.

Indiáról kevesebb statisztika áll rendelkezésre – ezek azonban pozitív tendenciákat jeleznek. Az indiai vendégforgalom szerepe mérsékelt Európa turizmusában, hosszabb távon azonban a várható gazdasági reformok hatására komolyabb potenciált látnak a piacban.

A kanadaiak esetében a tanulmány kiemeli, hogy több – kis volumenű – piac (például Litvánia, Izland) a kanadai beutazó forgalom dinamikus bővülését regisztrálta 2014 eddigi időszakában.

Eduardo Santander, az ETC ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy „a jelentős növekedési potenciállal rendelkező küldőpiacok, mint például a BRIC országok, továbbá a hagyományos, nagy piacok együttes megszólítása optimálisan szolgálhatja a tengerentúli forgalom erősítését”.

Hozzátette továbbá, hogy „… a tematikus, egész éves marketingaktivitások, mint amire például Németország és Belgium mutat jó példát, szintén megtérülnek”.

Az 1. táblázat Európa, ezen belül Közép- és Kelet-Európa 2014. évi várható forgalmát és részesedését és a 2019-ig várható növekedési ütemeket mutatja be az ETC kiemelt tengerentúli piacain.

KKE = Közép- és Kelet-Európa, US = Amerikai Egyesült Államok, AR = Argentína, BR = Brazília, AE = Egyesült Arab Emírségek, IN = India, JP = Japán, CA = Kanada, CN = Kína, MX = Mexikó, RU = Oroszország.

A Tourism Economics becslése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2013-ban 6,1%-kal növekedett, 2014-re pedig 3,5%-os növekedést, ezen belül az EU- tagországok esetében 3,7%-os bővülést várnak.

A nyugat-európai desztinációk 2,2%-os, az észak-európaiak 4,9%-os, míg a dél-európaiak 6,3%-os növekedésre számíthatnak a szakértők szerint. Közép- és Kelet-Európa1 esetében 0,1%-os csökkenést valószínűsítenek, az ukrajnai helyzettel összefüggésben. A közép-európai és balti országok csoportjában pedig 3,1%-os növekedést jeleznek előre.

1 Közép- és Kelet-Európa (Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna) a FÁK országokat is magában foglalja. A Tourism Economics-nak a kiutazások éves növekedési ütemére vonatkozó előrejelzését az egyes régiók vonatkozásában a 2. táblázatban foglaljuk össze.

* Az egyes desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján. ** Becslés. *** Előrejelzés. Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna. Közép-Európa és a Baltikum: Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia.

A teljes, angol nyelvű jelentés ingyenesen letölthető az ETC honlapjáról: http://etc- corporate.org/?page=trends-watch, valamint az MT Zrt. szakmai oldalairól: http://szakmai.itthon.hu/statisztika 

Háttér: Az ETC Kutatói Munkacsoportjának (Market Intelligence Group, amelyben a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodája is képviselteti magát) megbízásából a Tourism Economics készítette el aktuális elemzését az európai turizmus helyzetéről és kilátásairól. A tanulmány az ETC-tagok adatai mellett számos egyéb forrásra is támaszkodik, így a Turisztikai Világszervezet (UNWTO), az STR Global, a Nemzetközi Valutaalap (IMF), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Association of European Airlines (AEA), a Eurostat, illetve a Tourism Economics Tourism Decision Metrics (TDM) adataira. A független elemzés nem szükségszerűen azonos az ETC és tagsága álláspontjaival, várakozásaival. Az európai desztinációk legfrissebb turisztikai adatai megtalálhatók az ingyenesen használható turisztikai adatbázisban, a TourMIS rendszerben (http://www.tourmis.info).

Forrás: Magyar Turizmus Zrt.


A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába

A Heineken is beszállt a világ első unalmas telefonjának létrehozásába 

A The Boring Phone elnevezésű, valóban nem sokat tudó készülék e héten, a Milano Design Weeken debütált.
Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell

Új kiállítások Ausztriában, amelyeket látni kell 

Három új kiállítás, ahol átélhetjük az osztrák életérzést.
Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban

Nem áprilisi tréfa: a gyerekek idén nyáron tényleg ingyen szállnak meg a dubaji szállodákban 

A tavaly meghirdetett és szuper sikeres Kids Go Free promóció idén is elindult és már 56 dubaji szálloda ad lehetőséget a 12 éves kor alatti gyerekkel utazóknak, hogy kedvezményes áron nyaraljanak idén.
Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból

Luxusóra, kerékpár és szemüveg - kávézaccból 

Topdesigner termékek készülnek újrahasznosított kávézaccból.
Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek

Ingyen bort kínál egy étterem a telefonjukat nem használó vendégeknek 

A veronai Al Condominio étterem tulajdonosa azt mondja, hogy a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált.
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést Szlovénia és Magyarország esetén 

Május közepétől Ausztria további hat hónappal meghosszabbítja a belső határellenőrzést Szlovéniával és Magyarországgal.
Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben

Három kihagyhatatlan látnivaló Bázelben 

Svájc legrégebbi egyetemvárosa a magyarok körében olyannyira népszerű, hogy a Svájcba irányuló repülős forgalmat a Budapest-Bázel útvonal vezeti.
Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont

Rekordévet zárt az osztrák dizájner bevásárlóközpont 

A számok alapján 2024-re is új látogatói rekordra számítanak.
A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat

A világon először: a görög kormány kártalanítja az erdőtüzek által sújtott turistákat 

Az ingyenes utalványok május 31-ig, illetve az őszi szezonban lesznek érvényesek.
Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják...

Dubajba készül? Ezek a meglepetések és látnivalók várják... 

Idén nyáron 65 napon át tartó kedvezmény-fesztivállal várja Dubaj a magyar látogatókat.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.