Itt az MSZÉSZ Trendriportja 2020-ról

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége így látja a 2020-as vendégforgalmi adatokat.

Decemberben  a  koronavírus  járvány  terjedésének  megakadályozására  tett  hazai intézkedések – a  határok  lezárása,  kizárólag  üzleti,  gazdasági,  oktatási célból  utazók fogadásának engedélyezése a hotelekben – és a nemzetközi utazási korlátozások soha nem látott mértékben csökkentették a hazai szállodák iránti keresletet. Emiatt ebben a hónapban a vendégéjszakák száma országos szinten 94,6%-kal,  Budapesten 94,9%-kal,  a  Balatoni régióban 98,6%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 94%-kal maradt el a múlt évitől.

Határaink átmeneti lezárásának, az EU-n belüli, s egyéb utazási korlátozások következtében decemberben a külföldi vendégéjszakák száma országos szinten 96,6%-kal,  Budapesten 98,3%-kal kisebb volt a tavalyinál.

A KSH nem tett közzé adatokat a bizonytalan szállodai adatközlésre való hivatkozással a hotelek decemberi és  évközbeni teljesítményét  kifejező mutatószámokról. Ezek  a szobafoglaltság, átlag szobaár, REVPAR mutató.

2020-ban a  hazai  szállodák  teljes  bruttó  forgalma  csupán  191 milliárd  Ft,  összes szállásdíjbevétele 105,7 milliárd Ft volt. Az előbbi 61,4%-kal, az utóbbi 63,8%-kal maradt el a bázistól.

A  KSH  nem  tett  közzé  adatokat  a  budapesti,  illetve  az  egyes  idegenforgalmi  régiók szállodáinak decemberi, illetve éves bevételi adatairól sem.

Meg kell jegyezni azt is, hogy decemberben a hazai szállodákból csupán 451 üzemelt a múlt évi 947-tel szemben.

A  koronavírus-járvány  következében december végéig  országos  szinten  a  belföldi vendégéjszakák  száma  39,6%-kal,  a  külföldieké  77,6%-kal,  Budapesten  a  belföldieké 55,9%-kal, a külföldieké 80,7%-kal maradt el a tavalyitól.

A decemberi 67,2 millió Ft SZÉP kártya forgalom 97%-kal, a január-december közötti 24 milliárd Ft 9,2%-kal kisebb volt a bázisnál.

2020-ban a  10  legnagyobb  beutazó  piacunk  mindegyikéről  csökkent  a  szállodai vendégéjszakák  száma.  Ez Németországból (-72,3%), Nagy  Britanniából (-77,9%), Ausztriából (-68%), Csehországból (-75,9%), Romániából (-70,2%), Olaszországból (-74,4%), Szlovákiából (-61,1%), Oroszországból (-79,5%), Franciaországból (-73,9%), Lengyelországból (-76,3%) volt. A magyarországi szállodákban január-december között regisztrált külföldi vendégéjszakák 85,4%-a  Európából,  9,9%-a  Ázsiából, 3,9%-a  Amerikából,  0,8%-a  Ausztráliából  és Afrikából érkezett.

Az európai országokból 75%-kal,  az Európai Unióból 73,9%-kal, Amerikából 89,3%-kal, Ázsiából 84%-kal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. Utóbbival kapcsolatban megjegyezzük, hogy a visszaesés Kínából 90,7%, Dél-Korából 71,2%, Japánból 77,6%, Izraelből 83,9% volt 2020-ban az előző évhez képest.

2020-ban a szállodai vendégéjszakák száma minden turisztikai régiónkban csökkent.

Az  STR  adatai  szerint a  Közép-kelet-európai  régióban  a  vizsgált  országok  között decemberben a magyarországi szállodák REVPAR mutatója nettó 5€ (b.index: 7,8%) volt. Ugyanez Ausztriában 6,5€ (b.index: 6,2%), Lengyelországban 5,6€ (b.index: 14,7%), Szlovákiában 5,2€ (b.index: 9,6%), Csehországban 4,2€ (b.index: 6,4%), volt.

Ugyancsak az STR adatai szerint decemberben a budapesti szállodák REVPAR mutatója - nettó 4,7€ (b.index: 7,1%) lett, amivel a 4. helyet érték el a vizsgált öt ország fővárosa esetében. Ugyanez Bécsben 6,6€ (b.index: 6%), Varsóban 6€ (b.index: 13,5%), Pozsonyban 5,3€ (b.index: 9,9%),Prágában 4,1€ (b.index: 5,5%) volt.

2020-ban Magyarországon 12 új szálloda nyílt: Hotel Vision, Budapest, 82 szobával, Avar Hotel, Mátrafüred, 96 szobával, Ramada by Wyndham Budapest City Center Hotel, 52 szobával, Hard  Rock Hotel Budapest, 133 szobával, a&o Budapest City (Hibrid), 114 szobával, 22 Rendezvényközpont és Boutique Hotel, Budafok, 27 szobával, NETIZEN Budapest  Centre (Hibrid),  56  szobával, Benedict  Hotel,  Kőszeg,  65  szobával, Hotel Willis, Zalaegerszeg, 64 szobával, Allure Healthy Hotel, Eger, 19 lakosztállyal, Skanzen Hotel, Szentendre, 38 szobával és az Alice Hotel, Budapest, 41 szobával.

A 2020-as Trendriport részletesen a csatolmányban olvasható.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?