Jár-e kártérítés, ha az utas ittasan sérül meg?

Az alkoholfogyasztás kérdése kényes pontja az utasbiztosításoknak, hiszen - pláne all inclusive-utak esetén - nehéz elképzelni, hogy egész üdülése alatt ne inna meg néhány pohár italt a kikapcsolódásra vágyó turista. Ugyanakkor az is tény: az alkoholos befolyásoltság gyakran közrejátszik, sőt sok esetben kiváltó oka lehet baleseteknek. A biztosító ez esetben pedig nem fizet. Vagy mégis?

Egyre népszerűbbek az all inclusive utazási formák, amelyeknek fő ismérve a korlátlan étel- és ital, ezen belül az alkoholfogyasztás. Amikor minden a kikapcsolódásról szól, nem várható el senkitől az absztinencia, ám az illuminált állapot bajt is okozhat – az elcsúszástól a karambolig. Az utasbiztosítással rendelkezők az ilyen típusú baleseteknél általában számíthatnak kártérítésre – de vajon akkor is, ha a sérülést ittasan szerezték? Az utazási irodák általában nem látnak tisztán ebben a kérdésben. Felkerestünk pár biztosítót, hogy végére járjunk a szabályozásnak. Bár adódhatnak apró különbségek, előrebocsátjuk: a társaságok gyakorlata ebben a kérdéskörben igencsak hasonló…

Fontos az ok-okozati összefüggés

Kolozsi László, a Mondial Assistance Magyarországi Irodájának értékesítési és marketingvezetője ezzel az alapvető szabállyal kezdi: „Nem áll fenn biztosítási védelem… a biztosított alkoholos… befolyásoltsága révén bekövetkezett események esetén.” Hozzáteszi: lényeges az ok-okozati összefüggés. Azaz nem érvényes a biztosítás, ha valaki ittasan lép a kocsi elé, amely elgázolja őt, de ha a baleset azért történik, mert az autó felszaladt a járdára, akkor természetesen jár a kártérítés. Legtöbbször persze nem ilyen egyszerű a megítélés, minden történet egyedi, és hogy fennállt-e az ok-okozati összefüggés, nos, az egyedi elbírálás alapján történik. Kolozsi szerint, ha valaki elcsúszik a medence partján, úgy, hogy előtte ivott egy koktélt, nem valószínű, hogy ez valaha is kiderül. Ha viszont erősen ittas volt, és esetleg emiatt szenvedett balesetet, akkor az orvos kötelessége az ittasság megvizsgálása, hiszen a kezelést is erősen befolyásolja, hogy az illető ivott-e. Súlyos esetekben az asszisztencia kapcsolatba lép a kórházzal és az orvossal, és kéri az ittasság megállapítását.

A többség tudja és elfogadja

„Bár termékenként eltérő lehet a szabályozás, az Európai Utazási Biztosító (EUB) Zrt.-nél a jellemző gyakorlat a következő: nem áll fenn a biztosító kockázatviselése (tehát a biztosító nem fizet), ha a biztosított személy a biztosítási esemény időpontjában 0,8 ezreléket meghaladó mértékű alkoholos állapotban volt. „Természetesen a gyakorlatban a biztosító eltérhet ettől a szabálytól, és nem alkalmazza a kizárást, ha a körülmények alapján nyilvánvaló, hogy az alkoholos állapot egyáltalán nem játszott közre a balesetben - például egy frontális ütközésnél, ahol a biztosított csak utas volt az autóban” – teszi hozzá Hévártné Vértesi Judit, az EUB Zrt. szolgáltatási osztályvezetője. Szerinte a többség egyébként tisztában van ezzel a szabállyal – vagyis hogy az ittasan okozott balesetekre nem terjed ki a fedezet -, és el is fogadja ezt. Elvégre miért is kellene az ittassággal kiemelt kockázatot vállaló utasok kárait a többieknek megfizetniük?

Felelősségbiztosítás sem jár?

Dr. Horváth Péter a QBE-Atlasz értékesítési igazgatója kiemeli: minden utazót köteleznek az adott ország szabályai. Attól függetlenül, hogy az utas egy all inclusive szálloda vendége, tudnia kell például, hogy az ottani közlekedési szabályok szerint fogyaszthat-e alkoholt, és ha igen, mennyit, mielőtt felelősséggel a volán mögé ül. Ha ugyanis nem okoz balesetet, ám a rendőr megszondáztatja, nem lobogtathatja a szállodai voucherét, mert ez nem hatja meg a szerveket… A QBE Atlasznál egyébként nem jár kártérítés, ha a baleset a biztosított súlyosan gondatlan magatartására vezethető vissza, ha véralkoholszintje 0,8 ezreléknél magasabb, illetve ha kábítószer befolyása alatt áll, és mindez okozati összefüggésben áll az adott balesettel. És vajon mi a helyzet a felelősségbiztosítással? „Sem a baleseti sérülést, sem pedig az abból fakadó költségeket nem fizeti ki biztosítónk a felelősségbiztosítás terhére, ha a biztosított egy harmadik személynek, vétkesen - alkohol befolyása alatt - okozott sérülést.”

Az ügyfelek körültekintőek

Ecsy Zoltántól, az UNIQA Biztosító Zrt. utasbiztosítási termékmenedzserétől megtudjuk: minden utasbiztosítási termékük általános feltételrendszere explicit kitér a kérdéskörre. „A biztosító mentesül a szolgáltatás (egészének vagy arányosan egy részének) megfizetésének kötelezettsége alól, amennyiben bebizonyosodik, hogy a biztosított kábítószeres vagy ittas állapotával közvetlen okozati összefüggésben van a káresemény.” Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen ügyfeleink a kárstatisztikáink szerint is körültekintőek, és tájékozottak: az elmúlt évekből nem tudnék olyan káreseményt említeni, ahol a kárkifizetés a biztosított alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltsága miatt nem történt volna meg részünkről.” Külön kiemeli: amennyiben a baleset és az alkoholfogyasztás között nem áll fenn az ok-okozati összefüggés, úgy a biztosító sem utasítja el a kárkifizetést.

Fő a mértékletesség!

Kolozsi László úgy véli, az utazás egyrészt örömteli, ugyanakkor veszélyes „üzem” is, aminek a kockázatát az utas saját maga és önként vállalja. A kárenyhítés érdekében köttetnek a biztosítások, de a kármegelőzés már az egyén dolga - kinek-kinek habitusa, vérmérséklete és józan esze függvényében. Ha az ember jobban „elhajol”, akkor másnapra ne tervezzen vadregényes hegyi túrát – és nem ártana, ha ezekre a körülményekre az utazási irodák is jobban felhívnák az utasok figyelmét. Azt is kiemeli: még az ultra all inclusive sem azt jelenti, hogy kötelező inni, ráadásul a felhőtlen kikapcsolódás mindenkinél mást jelent. Megszólalóink egyetértenek abban is, hogy mindenkinek ismernie kell az egyéni tűrőképességét, és ehhez igazítania az alkoholfogyasztását. Ecsy Zoltán is a mértékletességet tartja elsődlegesnek, továbbá azt, hogy az utas figyeljen magára és másokra is az üdülés során. Így kevésbé érheti baj, és másoknak sem okoz kellemetlenséget.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.