Jól járnak a repülőtér-üzemeltetők

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) statisztikái szerint hazánk azon öt ország közé tartozik, ahol százalékosan a legdinamikusabban nő a légi személyforgalom. Sárdi Gézától, az IATA BSP magyarországi menedzserétől azonban azt is megtudtuk, jóformán öt éve stagnál az idehaza eladott repülőjegyek értéke, és a trend az idén sem biztos, hogy változni fog, mivel az idei első kilenc hónap közül csak öt esetében nőtt, míg négy hónapban visszaesett a forgalom.

'

Biztatónak tűnik viszont, hogy az utóbbi két hónap során újra nőtt az értékesítés volumene. Sárdi Géza szerint a növekvő utasforgalom mellett azért csökkent, illetve stagnált eddig a forgalom, mert a fapadosok kemény árversenyre kényszerítették a hagyományos légitársaságokat, amelyek kénytelenek voltak csökkenteni áraikat. Hazánkban jelenleg 55 légitársaság tagja a jegyárbevétel elszámolását végző BSP rendszernek, és tavaly lépett be a rendszerbe az Aer Lingus, az Aeromexico, az Air Berlin (az első és idáig egyetlen fapados társaság) és az Air Europa. Az IATA-lokációk száma 1999 óta jóformán alig nőtt.

Hiába több a légitársaság és hiába csökkentik áraikat, az utas sok esetben mégsem érzi azt, hogy kevesebbet kellene fizetnie a repülőjegyért, mivel a repülőtéri illetékek folyamatosan emelkednek, és egyre több adó jellegű költség (például biztonsági illeték, üzemanyag pótdíj) rakódik rá a jegyárra. Az idén várhatóan minden eddigi rekordot megdönt a Magyarországon beszedett reptéri illeték nagysága, amely 2005. január–szeptember között meghaladta a 6,9 milliárd forintot.

Az IATA is felmérte a piac átalakulását, és öt új prioritást határozott meg, amelyek bevezetése révén remélik, hogy segíthetnek a szervezethez tartozó légitársaságoknak helytállni a globális versengésben. Ezek közül az egyik legfontosabb az elektronikus jegy, népszerű angol elnevezése szerint e-ticket, amely az IATA álláspontja szerint mind az utasnak, mind a foglalást végző utazási irodának, nem utolsósorban pedig a légitársaságnak is előnyös. Az utas számára az a jó, hogy nem veszítheti el a jegyét, és az egyre több reptéren megtalálható önkiszolgáló bejelentkező pultok segítségével gyorsan, könnyen „becsekkolhat”. Az utazási irodák elsősorban annak előnyét élvezhetik, hogy vállalati ügyfeleik részére akár telefonálás közben azonnal tudják módosítani a jegyet, de a nyomtatás, futárszolgálat, tárolás és könyvelés díján is jócskán faraghatnak. A legnagyobb előnnyel azonban a légitársaságok számára jár az új megoldás, ők ugyanis várhatóan 3 milliárd dollárt spórolnak meg évente 2007 év után, amikor is az IATA tervei szerint teljesen eltűnnek a hagyományos papír alapú jegyek. Az IATA jelenleg évente kb. 300 millió papírjegy adatait dolgozza fel, és 1-1 papírjegy összes költsége, a gyártástól a teljes elszámolásáig, kb. 10 dollár, míg az elektronikus jegy esetében ez a költség csupán egy dollár.

Milliárdos veszteséget okoz a magas olajár

A légitársaságok az idén év végéig 7,4 milliárd dolláros veszteséget lesznek kénytelenek elviselni elsősorban a magas üzemanyagárak miatt. Emlékezetes, hogy májusban már kiadott egy 6 milliárd dolláros veszteséggel számoló előrejelzést az IATA: ekkor még 47 dolláros hordónkénti nyersolajárral számoltak, de néhány hónappal később már kénytelenek voltak 57 dolláros árral kalkulálni, és így a veszteség is növekedett. Giovanni Bisignani, a szervezet vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy „Újra az olaj az, ami megakadályozza, hogy az ágazat nyereséges legyen. Ahány dollárral növekszik a nyersolaj ára, annyiszor egymillió dollárral nőnek az iparág költségei”. A légitársaságok összes kiadásának manapság már a 25 százaléka megy el üzemanyagokra, míg két évvel ezelőtt ez az arány a mainak csak a fele volt. Közben az olajfinomítók is igyekeztek a hasznukat növelni: míg 2003-ban egy hordó kerozinon 6 dollárt kerestek, addig manapság már 17-et. A légitársaságok gazdálkodását eltérő módon befolyásolja a kerozin árának alakulása. A nagy európai szállítók többsége várhatóan null szaldó körüli eredményt érhet el, az ázsiaiak pedig még így is nyereségesek lesznek, ezzel szemben az észak-amerikai légitársaságok vesztesége idén elérheti a 8 milliárd dollárt.

A BSP forgalom alakulása Magyarországon 1993 óta
 Év bruttó értékesítés (adók nélkül, milliárd Ft) légitársaságok    lokációk
 1993    5,7  15  45
 1995   13,1  21  99
 1997   27,4  28  171
 1999  42,2  39  249
 2000   50,3  39  249
 2001  52,3  35  252
 2002   52,8  37  250
 2003   53,8  44  260
 2004   50,1  50  266
2005(01-09)    37,2  55  269
 Forrás: IATA   

 

Magyarországi BSP statisztikák
 Eladott repülőjegyek értéke (bruttó) (millió forint adók nélkül)    
   2002  2003  2004  2005
 január  3971  4375  4566  3850
 február  3845  3875  3474  3782
 március  4439  4303  4475  4094
 április  4204  4107  4134  4166
 május  4577  4458  4325  4430
 június  5024  5063  5135  4900
 július  4477  4453  3703  3674
 augusztus  3937  3935  3294  3511
 szeptember  4703  5264  4677  4782
 október  5062  5173  4554  
 november  4300  4593  4260  
december  4257  4183  3477  
 Forrás: IATA    

 

Beszedett reptéri illetékek összege Magyarországon (milliárd forint)
 1998  2,51
 1999  3,78
 2000  5,16
 2001  5,26
 2002  6,15
 2003  6,82
 2004  7,15
 2005  6,9 (szeptember végéig)
 Forrás: IATA 
'

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?