Kalandorok és eszképisták - feltörekvőben a Z generáció

Az első globális nemzedéknek is tartott Z generáció tagjai kulcsszerepet játszanak napjaink technológia-központú kultúrájának alakításában. E legifjabb fogyasztók - akik közül még a legidősebbek is csak tizenévesek – már most is domináns hatással vannak a többi korosztály fogyasztói hozzáállására és magatartására. Arra számíthatunk, hogy a változások motorja 2015-ben és később is a fokozódó fogyasztói aktivitás lesz – mivel e nemzedék egyre inkább motivált arra, hogy túllépjen a konvenciókon, új normákat állítson fel, elutasítsa a kudarcot megbélyegző viselkedést, és elfogadja a mobilitás nagyobb szabadságot és kreativitást megengedő új formáit. A Ford által kiadott „Looking Further with Ford 2015” című jelentés fogyasztói felmérések eredményeit és számos, a világ különböző részen élő, véleményformáló személy meglátásait tartalmazza. Azzal a céllal készült, hogy átfogó képet adjon a 2015-ben – illetve a későbbiekben – a termékekre és márkákra hatással bíró mikrotrendekről.

A Ford harmadik, éves trendelemzése szerint a 2015-ös év a jobbítást szolgáló változások iránti széleskörű társadalmi igény jegyében telik majd, amiben jelentős szerep kap a társadalmi felelősségvállalás iránt elkötelezett fiatal fogyasztók növekvő befolyása, a modernkori lázadók nagyobb elfogadottsága, illetve a kudarcot korábban övező megbélyegzés elutasítása. A „Looking Further with Ford 2015” elemzésben megtalálhatók a fogyasztói magatartásban és szokásokban 2015-ben és később várható, kultúraformáló globális változásokkal kapcsolatos adatok és magyarázatok. Az egyik bemutatott trend (Utat a Z generációnak!) az elemzés egészében meghatározó szerepet játszik. A most húszas-harmincas éveiben járó millennáris nemzedéket követő Z generáció az első valóban globális korosztály, amely már egy minden igényt kiszolgáló, technológia-központú kultúrában született. Ez a világ össznépességének több mint 20 százalékát kitevő, digitálisan képzett, társadalmilag tudatos fogyasztói réteg – melynek nagyobb része még tizenéves – fogja meghatározni napjaink és a távolabbi jövő trendjeit.

“Míg a demográfia mindenképpen szerepet játszik a jövőkutatásban, 2015-ös elemzésünk középpontjában ez a felnövekvő Z generáció áll, ami már most is meghatározó hatással van a többi korosztály fogyasztási szokásaira és magatartására” – avat be Sheryl Connelly, a cég globális fogyasztói trend- és jövőkutatási vezetője. “A millennáris generációnál is hasonló jellemzőket figyeltünk meg, de a Z generációhoz tartozó tudatos és tájékozott fogyasztók azok a globális akarnokok, akiknél a 2015-re általunk várt 10 mikrotrend mindegyike érvényesülni látszik.”

A hangulat optimista, még az olyan aktuális problémák ellenére is, mint a klímaváltozás, a magánszféra védelme, a geopolitikai ellentétek és a globális járványok fenyegetése. A fent említett elemzés ezek fényében mutatja be a modernkori lázadót, aki leszámol a konvenciókkal és új normákat állít fel, illetve aki minden korábbi nemzedéknél erősebben motivált arra, hogy kockáztasson a siker érdekében – így ennek köszönhetően fokozatosan eltűnik a kudarccal korábban járó megbélyegzés is. Ebben az elszánt szellemben az együttműködő fogyasztás és mobilitás új formái kezdenek megjelenni, melyek nagyobb szabadságot engednek meg számunkra ötleteink és érzelmeink kibontakoztatására.

A 2015-ös évre várható trendek

1. "Utat a Z generációnak!": A jelentős nyomásgyakorlás és elvárások mellett a Z generáció mantrája egyszerű: „Azokkal történnek jó dolgok, akik cselekszenek.”

2. Kiállás a lázadók és renegátok mellett: A társadalom mindig imádta azokat, akik kockáztatnak, de a piac még soha sem volt ennyire fogékony a formabontó és úttörő dolgokra.

3. Kérkedés a kudarccal: A kudarccal járó megbélyegzés egyre kevésbé fenyeget; az állandó változás korában az egyetlen valódi kudarcnak az számít, ha nem is próbálkozunk, nem fejlődünk, nem javulunk.

4. Hagyd otthon: Napjainkban a fogyasztók nem szeretnek magukkal cipelni dolgokat, és ez egyre kevésbé szükséges. Az új technológiák, mint a hordható kütyük és az okostelefonos alkalmazások átformálják azt a mechanizmust, ahogyan az árukért és szolgáltatásokért fizetünk, ahogyan a kereskedők elérik a vásárlókat – és azt is, hogy az emberek kire bízzák legértékesebb információikat.

5. Kötöttségek nélküliség: Egy olyan világban, ahol ennyire gyorsan áramlik az információ, senki sem akar lemaradni és olyan terméket megvenni, ami már elavult. Ennek eredménye egyfajta "a la carte" mentalitás kifejlődése, aminél inkább a hozzáférés számít a tulajdonlással szemben.

6. A család fogalmának kitágulása: A hagyományos családi és közösségi modell háttérbe szorulásával a "család" szó értelme is változóban van, átfogóbbá válik, és teljesen az egyéni megközelítéseknek megfelelően fejlődik.

7. Valamit valamiért a magánszférában: A magánszféra védelme valódi kötéltánccá vált, kompromisszumok köttetnek arról, hogy a fogyasztók milyen információkat hajlandók megosztani, és cserébe milyen előnyöket várnak el.

8. Csalóka egészség: A fogyasztók egészséges életmódra nevelését szolgáló, összehangolatlan kampányok miatt az emberek világszerte összezavarodnak, egyre kövérebbek és betegesebbek lesznek. A fogyasztóknak világos jelzésekre lenne szükségük, amit kiszűrhetnek ebből a zajból, és ami cselevésre ösztönzi őket.

9. Szabadulóművészet: Napjaink 24/7 kultúrájában is sokakban erőteljesen él a vágy, hogy mind testileg, mind mentálisan kiszabaduljanak ebből a környezetből. Az emberek fokozott érdeklődést mutatnak a kalandok iránt, így az eszképizmus valódi művészetté válik.

10. Sokarcú mobilitás: Az állandó innováció korában a szállítás és kommunikáció konvergenciájával a mobilitás fogalma már túlmutat a szó eredeti értelmén.


Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest

Újabb atlétikai csúcsesemény gazdája lesz Budapest 

A Nemzetközi Atlétikai Szövetség (WA) újabb esélyt adna Magyarországnak.
Húsvéti szafari Nagykőrösön

Húsvéti szafari Nagykőrösön 

A tavaszi szünet első napján újra kinyitja kapuit Magyarország első és egyetlen autós szafari parkja.
Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben

Különleges kápolnát tártak fel Veszprémben 

A 80 éve püspökké szentelt Mindszenty József egykori székhelye is megújul a beruházás során.
Banksy-kiállítás nyílik Budapesten

Banksy-kiállítás nyílik Budapesten 

A művész több mint száz alkotását lehet majd megnézni május 3-tól a Király utcai Komplex Kiállítóteremben.
Túrák és családi programok Székesfehérváron

Túrák és családi programok Székesfehérváron  

Íme a legjobb húsvéti programok és kirándulások a városban a hosszú hétvégén.
XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt

XIX. századi borospince az Árpád-kori romok alatt 

A Wenckheim-pincét egy domb alá fúrták be, melyen a Csolt nemzetség által emelt monostor romjai állnak.
Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke?

Milyen legyen a Feneketlen-tó környéke? 

Az április 30-ig véleményezhető terveken új stégek és a tóval kapcsolatot teremtő sétányok láthatók.
Húsvét a Skanzenben

Húsvét a Skanzenben 

Húsvétvasárnap és hétfőn a régi falusi húsvéti ünnepeket kelti életre a Szabadtéri Néprajzi Múzeum.
Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között

Hazai projekt az Új Európai Bauhaus Díj jelöltjei között 

A „Együttműködés a közösségekért" című magyarországi projekt célja egy multifunkcionális tér létrehozása a Józsefvárosban.
Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz

Váratlan helyről érkezett segítség a budapesti beutazó turizmushoz 

A brit nézők körében közel két évtizede töretlenül népszerű BBC-műsor, "A Gyakornok" versenyzői legutóbb a magyar főváros turisztikai kínálatát is népszerűsítve versenyeztek egymással.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.