Kapacitáscsökkentés Keleten

Az árbevétele, utasainak száma és vagyoni biztosítéka alapján második legnagyobb hazai túraszervező cég, a Kartago Tours az erőltetett kínálatbővítés helyett arra törekszik, hogy stabil piaci pozíciót szerezzen egy-egy olyan tömegturisztikai desztinációban, mint Tunézia és Egyiptom.

'

A tunéziai érdekeltségű Kartago Toursnak Magyarországon kívül több más közép-kelet-európai országban is vannak irodái. A magyarországi céget 1996-ban alapították Kartago Tours néven, akárcsak a román és szlovák társaságokat. A cseh és lengyelországi vállalatok Exim Tours néven működnek. A különböző országok cégei közösen vásárolják a szálláskontingenseket. A hazai cég utazásszervezésből származó árbevétele tavaly már elérte a 4,5 milliárd forintot, az adózott eredménye pedig 121,5 millió forintot tett ki. 2004-ben már 50 ezren utaztak a Kartago Tours-szal, idén azonban némi csökkenés várható az utasszámban: a nyári szezonban 40-45 ezer főre számítanak. Mindez azonban az éves eredményen, legalábbis az árbevételen nem ront majd, mivel a téli szezon sikere ellensúlyozza a kiesést.

Áprilisban és májusban a megszokottnál is többen fizettek be útjaikra, az érdeklődés azonban a nemzetközi politikai helyzet, elsősorban az Egyiptomban történt merényletek miatt visszaesett. Kárt okozott a túraszervezőnek az a külügyminisztériumi nyilatkozat is, amely nem ajánlatos úti célnak nyilvánította az országot. Május közepén 600 utas kérte vissza a pénzét, mert nem akart elutazni Egyiptomba, vagy a cég árualapjában szereplő más arab országba. A Kartago időben reagált a helyzetre, és érdeklődés hiányában hat egyiptomi és négy tunéziai charterlánca közül egyet-egyet egész szezonra törölt, illetve egyetlen jordániai charterláncát is megszüntette. Adelinda Ben Selma ügyvezető igazgató lapunknak elmondta, hogy Jordániával a jövőben sem kívánnak foglalkozni. „A döntést nem csak a pillanatnyi világpolitikai helyzet szülte. Az évek során kiderült számunkra, hogy Jordánia hamar múló divat-desztináció, amit csak nagyon olcsón, vagy veszteséggel lehet értékesíteni. A visszaesett érdeklődést is szem előtt tartva még az elején lemondtuk a charterláncot, hogy a lehető legkisebb mértékű deficitet termeljük” – tette hozzá.

A Kartago piaci térnyerésének egyik oka éppen ez a rugalmasság. Nem ragaszkodnak azokhoz az úti célokhoz, amelyeket nehezen tudnak értékesíteni. 2003-ban a már meglévők mellett több új desztinációval (Ciprus, Marokkó és Jordánia) is kísérletet tettek, amelyek mára mind kikerültek az árualapból. A cég az erőltetett kínálatbővítés helyett inkább arra törekszik, hogy stabil piaci pozíciót szerezzen egy-egy tömegturisztikai desztinációban. Tunézia és Egyiptom az indulás óta a két legfontosabb célországuk, ahová egyenlő arányban küldenek utasokat. Az évek óta folyamatosan erősödő Törökország áll náluk a dobogó harmadik helyén. A társaság jelenlegi eladásai jól tükrözik azt, hogy a magyar utasok továbbra is óvatosabbak az arab úti célokkal. Az értékesítés júniusra ugyan elérte az ilyenkor szokásos mértéket, elsőként azonban az európai csomagajánlatok kelnek el: idén különösen népszerű Mallorca és Kréta. Az ügyvezető elmondta, egy esetleges kínálatbővítéskor is görögországi úti célok jöhetnek szóba. Idén először Debrecenből is üzemeltet charterjáratokat a Kartago Tours. A június 14-én indult tunéziai lánc első járatai 75-80 százalékos kapacitáskihasználtsággal mentek, úgy, hogy az indulás előtt mindössze egy hónappal kezdték el rá értékesíteni a helyeket. A további nyári időpontokban a foglalások alapján teltházra számítanak. A sikert látva jövőre Egyiptomba is indítanak charterjáratokat a cívisvárosból. A Kartago Tours-ra jellemző, hogy bérelt gépeit egymaga tölti és block seateket is csak a legritkább esetben vásárol. Ezzel együtt ügyelnek arra, hogy ne tervezzék túl magukat, csak annyi gépet indítsanak, amennyit egyedül meg tudnak tölteni. Idén tovább erősítik saját értékesítési hálózatukat. Egerben július 11-én új irodát nyitottak, miskolci fiókjuk pedig augusztus elején központi helyre költözik.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.