Kastélyszállók: a dupla V válsága

Legálábbis hazánk ezen ágazata küzd még a válsággal, de van, ahol 85 százalék a kihasználtság - derült ki az európai kastélyszállókat képviselő Historic Hotels of Europe hétfői, budapesti sajtókonferenciáján. A 19 ország 22 tagszervezetét magában foglaló kastélyszállodai szövetség a hétvégi, Héderváry Kastélyban tartott találkozót követően randevúzott Budapesten a média képviselőivel. Munkatársunktól

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nos, ez a magas kihasználtság Németország esetében állja meg a helyét, melyet, amúgy az úgynevezett válság legfeljebb stagnálni hagyott, hogy aztán 2011-ben a jelen állás szerint 85% körül álljon az egyébként csak 3 éve tag német szervezet jelenlegi 20 házának foglaltsági rátája. Mi több - árulta el a Turizmus Online-nak Michael Maaß, a német tagszervezet vezetője - a Rajna völgyében egész eddig teltház volt. A házak átlagos szobaszáma 25-30 között van. A szigorú kritériumokat támasztó német szervezetbe sokan jelentkeznének, de a tavalyi 25 aspiránsból csupán öt nyert bebocsáttatást valódi történelmi, csakis a tulajdonos által üzemeltetett épületeket tömörítő elitklubba.

Jan Edshage-től, az európai szövetség svéd elnökétől megtudtuk: az átlagos európai kihasználtság 50% fölötti. A válság meglátása szerint a magas színvonalú rétegigényt kielégítő ágazat szereplőit kevésbé érintette. Saját országáról beszélve Edshagen elmondta: a svédországi kastélyszállók vendégei 50 százalékban a belföldi vendégek körül kerülnek ki, őket követik a németek 25%-kal.

W

A németek nálunk is a külföldi vendégek oroszlánrészét jelentik, de összességében a foglaltsági rátát tekintve Magyarországon kevésbé rózsás a helyzet - derül ki a hétfői eseményen szintén részt vevő Glaser Gyula, a Magyar Kastélyszállodák Szövetsége - korábban egyesület - egykori elnökének szavaiból. Az ágazat válsága nálunk W alakot ölt, a másfél évvel ezelőtti mélypontot követően újabb gyengélkedés következett. 2010 első negyedévében épp hogy 25 százalékos volt a házak kihasználtsága. Az akkor a KSH által is mért 15 kastélyszállóban 12 ezer vendég töltött összesen 23 ezer éjszakát. Mindehhez hozzájárult - ahogy Glaser fogalmaz - egy gyilkos árverseny is. Ebbe azonban szerencsére nem mindenki - Hertelendy, Chateau Visz - szállt be. Akik viszont igen, azok akár 12-16 ezer forint/éj áron is odaadták szobáikat, mely annak ellenére, hogy megtartja vagy akár emeli is az érkezések és vendégéjszakák számát, nem hoz semmit a konyhára - vázolja Glaser, hozzátéve példaként, hogy egyes szállodákban ugyan 30%-kal nőtt 2011-ben a vendégek száma, az árbevétel viszont az előző évivel azonos szinten maradt. Az élet persze drágább lett, így a hitelek törlesztőrészletei is. A kastélyszállók esetében ugyanúgy jellemző volt a felelőtlen, nem megalapozott üzleti tervekre kihelyezett hitel, mint a szállodaipar egyéb területein. Mára mindenki óvatos lett, különösen a bankok, akik sokszor még reális számításokat látva sem kockáztatják meg egy-egy fejlesztés finanszírozását. Nem csupán a bankokat nehéz meggyőzni, de uniós pályázati lehetőségek sem állnak rendelkezésre - panaszolja Glaser Gyula. A 9 éven át a válság egyik áldozatát, a hőgyészi Apponyi Kastélyszállót igazgató szakember november 1-től más vizekre evezve a kispesti Halásztanya üzletvezetőjeként tevékenykedik majd. Az időközben gazdát cserélt Apponyi előző tulajdonosa, a Hermelin Termál Kastélyszálló Zrt. 1,25 milliárd forintos - nagyrészt jelzáloggal terhelt - adósságot halmozott fel.

Árverseny helyett

Bartha Sándor, a ma 10 tagot számláló, újjáalakult szövetség jelenlegi elnöke szerint a kilábalást nehezíti az Üdülési Csekk levonulása és a Széchenyi Pihenő Kártya lassú bevonulása, illetve az kettő közti átmeneti állapot. Ahogy a külpiacok terén hátrányt szenvedünk versenytársainkkal szemben a magas áfa miatt. Egyes országokhoz képest, mint Svájc, ahol turizmust igen alacsony, 2% körüli áfával terhelik, még a 18 százalékos, kedvezményes áfa is sok - véli Bartha. Harmadik okként a munkavállalók idejének eddigi, kevésbé rugalmas kezelését hozza fel, melyen változtathat az új munka törvénykönyve, így könnyebb mozgatni a személyzetet, és az igények alakulásának megfelelően beosztani őket. „Minden háznak meg kell találni az erősségét” - fejti ki az elnök utalva arra, hogy nem érdemes azonos helyen mindenféle szolgáltatást ajánlani, csak azt, amiben az adott szálloda erőlködés nélkül helyt tud állni. Árverseny helyett az úgynvezett kastélykártyát tartja a forgalom egyenletességét biztosító megoldásnak a szövetség elnöke. A kártyát a szövetségi tag 10 szállodába rendszeresen visszatérő vendégeknek szánják, akik esetenként a szolgáltatások listaáraiból 40% kedvezményt is kaphatnának.

És, hogy miért is jó, ha a kastélyszállodák működnek az öreg kontinensen? Mert ez Európa turizmusának is a jövője, azt sokszínűséget, történelmiséget képviseli, melyet egyebek mellett az ETC, Európai Turisztikai Bizottság is zászlajára tűzött a világturizmus vendégekért folytatott ádáz küzdelmében - vallja Jan Edshage.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.