Kauciót a viszonteladóknak is?  

Az elmúlt évtized során számos lépést tett a turizmus irányítása annak érdekében, hogy ne érje kár a fizetésképtelenné vált utazásszervezők ügyfeleit. 1996-ban bevezették a kötelező vagyoni biztosítékot a külföldi utazásokat szervező vállalkozások számára, idén január 1-jétől pedig már a belföldi utazásszervezés tevékenységi körében is kötelező a kaució fizetése. Egyes szakmai vélemények szerint azonban ideje felismernünk, hogy minden szolgáltatás rizikóval jár, így semmilyen rendelkezés nem nyújt 100 százalékos biztonságot. Ezt látszik igazolni az is, hogy a jogszabályi szigorítások után is csődöltek be idén nagy utaztatók, mint az Omnibusz és az Eurotours. Információink szerint az utóbbi iroda esetében a buszos utasokat nem sikerül teljes mértékben kártalanítani. A Skyline Centrum Diákutaztatási és Utazásszervező Kft. októberi csődje pedig újabb problémát vet fel azzal, hogy nem egy utazásszervező, hanem egy viszonteladó húzta le a rolót. A Turisztikai Hivatal (TH) erre az esetre is a vagyoni biztosíték bevezetését tartja az egyik hathatós megoldásnak. A Magyar Utazásszervezők és Közvetítők Szövetsége (MUISZ) novemberi közgyűlésén leszavazta az ötletet, a jogszabályt előkészítő egyeztetések azonban folytatódnak.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

  

 

 

 

Székely György,

 

a Miniszterelnöki Hivatal Turisztikai Hivatalának hivatalvezetője:

 

 „Az uniós irányelvek nemzeti hatáskörbe utalják annak a kérdésnek a megoldását, hogy az utazásszervező hibájából ne érje kár az utast. A jelenlegi jogszabály eleget tesz az elvárásnak, de bizonyos finomításokra szorul. Hagyomány a nemzetközi és a hazai utaztatásban, hogy az utazásszervező a viszonteladó által értékesített árualapjáéért helytáll, az utazási szerződés is a tour-operátor és az utas között köttetik. A hazánkban hatályos jogszabályok ezért eddig csak az utazásszervező számára tették kötelezővé a vagyoni biztosíték befizetését. A Skyline utazásközvetítő iroda esete azonban némileg átértékelte a helyzetet. Az iroda beszedte az utasoktól a részvételi díjat, és lehúzta a rolót anélkül, hogy továbbította volna azt a túraszervezőnek. Két lehetőség is felmerült az ilyen jellegű problémák elkerülésére. Az egyik, hogy kötelezzük a tour-operátorokat közvetítőikért való felelősségvállalásra oly módon, hogy fizessenek utánuk is kauciót. másik, hogy kiterjesztjük a kauciókötelezettséget a viszonteladókra. Mindkettő gyakorlatra van példa az Európai Unióban. Németországban és Ausztriában az előbbit, Spanyolországban az utóbbit alkalmazzák. Turisztikai Hivatal két fontos szempont szerint mérlegel, hogy a rendelkezés a fogyasztó számára is megfelelő védelmet nyújtson, de aránytalan teher se háruljon a szolgáltatókra.”

 

 

 

  

 

 

 

Molnár Gabriella,

 

a Magyar Utazásszervezők és Közvetítők Szövetségének elnöke

  

 

„Semmiképpen nem javasoljuk az utazásszervezői vagyoni biztosíték mértékének emelését és a kauciókötelesség kiterjesztését az utazásközvetítőkre. Ezzel néhány felelőtlen vállalkozó hibája miatt aránytalanul súlyos anyagi teher hárulna a tisztességesen és megbízhatóan működő irodákra. Nem beszélve arról, hogy a legfeljebb 8-10 százalékos közvetítői jutalék nem is ad fedezetet a kaució megfizetésére, tehát bevezetése várhatóan sok tisztességes kisvállalkozás bezárását jelentené. A tisztességtelen piaci szereplők ellen egyébként bármekkora kaució bevezetése hatástalan eszköz, a fair play szerint működő irodák számára pedig kaució kiterjesztése újabb megkötést jelent. A MUISZ az ellenőrzések fokozását tartaná megoldásnak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatala végez vizsgálatokat az utaztatóknál, amelyek során fel tudják tárni a gazdálkodásra vonatkozó esetleges jogszabályellenes gyakorlatot. Talán még nagyobb figyelmet kellene szentelniük az olyan bel- és külföldi cégektől érkező bejelentéseknek, amelyek az egyes irodák tartós fizetési elmaradásáról szólnak. Célravezető volna az is, hogy a média ne csak a bebukásról, hanem az azt követő nyomozásról, illetve jogi eljárásról és retorziókról is tájékoztassa a nagyközönséget. Sajnos soha nem esik szó arról, hogy bármilyen intézkedést foganatosítottak volna az utasaikat cserbenhagyó vállalkozásokkal szemben. Mivel a tour-operátorok vagyoni biztosítéka valójában – több mint 90 százalékban – a közvetítők által hozott forgalomra szól, javasoljuk, hogy a biztosító társaságok változatlan feltételek mellett terjesszék ki a felelősséget a közvetített utasokra is, mivel a túraszervező esetleges csődje esetén amúgy is a közvetített utasok után fizet a biztosító. Az utasok számára kissé kényelmetlen megoldás lehet az is, hogy a pénzmozgás ezentúl nem az utazásközvetítőn keresztül bonyolódik. A részvételi díjat csekken fizetnék a tour-operátornak, aki az út teljesítése után utalná át a jutalékot a közvetítőnek.”

 

 

 

 

 

 

Dr. Horváth Péter,

 

a QBE Atlasz Biztosító értékesítési igazgatója:

  

 

„A biztosítóknak nem fűződik üzleti érdekük ahhoz, hogy a vagyoni biztosítékot a közvetítőkre is kiterjesszék. Így is elég komoly kockázatot vállalunk éves szinten a touroperátorok kauciójával. Az utazási szerződés értelmében egyébként az utazásszervező az utassal áll szerződésben, ezért neki kell mindent elkövetnie annak érdekében, hogy az utasát ne érje kár. Feladata lenne többek között jól megnézni, melyik közvetítő gondjaira bízza az ügyfelét. Éppen ezért nem tartjuk jogosnak azt az elvárást, hogy olyan kárért feleljünk, amelyet a szervező által nem a kellő gondossággal, körültekintéssel megválasztott – például engedély nélkül működő – közvetítő iroda okozott. Ráadásul ezt nem is tudjuk megtenni a jelenlegi feltételek megváltoztatása nélkül, hiszen egy újabb felelősségvállalás újabb kockázattal is jár számunkra. Szerintünk az volna a helyes, ha a szervezők alaposabban megválogatnák, hogy kivel kötnek viszonteladói szerződést, és együttműködésük során ellenőriznék is tevékenységüket, különös tekintettel az utazásközvetítői szerződésben foglaltakra. A kaució kiterjesztése ráadásul újabb terhet ró az utazásszervezők és közvetve az egész piac nyakába, ugyanis a legtöbb utazásszervező viszonteladói tevékenységet is folytat. Ha mégis kötelezik a viszonteladókat a kauciófizetésre, a biztosító részéről jogos elvárás, hogy tudja, kivel szerződik a túraszervező, illetve bepillantást nyerjen a szervező és a közvetítők között kötött szerződésekbe, azok speciális feltételeibe. Hiszen az új rendelkezéssel már a biztosító is felelőssé válik a közvetítőért.”

 

Ütköző vélemények

A MUISZ és a QBE Atlasz Biztosító Rt. álláspontja nemcsak a viszonteladói kaució, hanem a belföldi utazásszervezés kérdésében is eltér. Az előbbi szerint a belföldi szállásközvetítés nem minősül utazásszervezésnek, mivel nincs az utazási vállalkozó által hozzáadott szolgáltatás, így a tevékenység nem is kaucióköteles. A biztosító ezzel szemben úgy véli, ahogyan külföldi szállásfoglalást vagyoni biztosíték kötelezi, úgy a belföldire is érvényesnek kellene lennie, nem beszélve arról, hogy belföldön is előfordulhatnak irodai fizetésképtelenségből adódó káresemények. Abban is ütköznek a vélemények, hogy a MUISZ rendkívül alacsonynak tartja a belföldi utazásszervezéssel járó kockázatot, ezért nem is javasolja a vagyoni biztosíték mértékének megemelését, amit azzal indokol, hogy a belföldi utazásszervezéssel foglalkozó irodák jelentős hátrányba kerülnének a szállodákkal szemben. A biztosító azonban kevesli az összeget, és indokoltnak tartaná egy alsó összeghatár bevezetését. A MUISZ egyéb kérdésekben is egyeztető tárgyalásokat folytat a Turisztikai Hivatallal. Hasznos lenne szerintük, ha a charterszerződéssel rendelkező utazási vállalkozások vagyoni biztosítékának százaléka az általános mértékkel lenne egyenlő, hiszen a vonatkozó rendelet egyik kitétele garantálja, hogy a charterjáratok esetében a kockázat nem nagyobb, mint a menetrend szerintiekében. Szorgalmazzák azt is, hogy a charterszerződéssel rendelkező utazási vállalkozókat (chartergazdák, block-seat vásárlók) a jogszabály élesen különböztesse meg azoktól a vállalkozásoktól, amelyek charterszerződés nélkül utasaik számára csak charterjegyeket vásárolnak. Elfogadhatatlannak tartják azt a jelenlegi hatósági gyakorlatot, amely akár egyetlen charterjegy vásárlása esetén ugyanakkora vagyoni biztosítékot követel meg, mint egy egész gép bérlése esetén.

 

Az elmúlt évtizedben csődbe jutottak
 1993. január  Skyways
 1995. január  Emanuelle Tours
 1996. január  Karnak Travel
 1997. május  Mustang Travel
 1997. augusztus  Capitol Tours
 1997. augusztus  Délibáb (Debrecen)
 1998. július  Pasha Tours
 1999. június  Gold Griff
 1999. október  Heismann Reisen
 2000. szeptember  

HTC (Jorgos Travel, Tan-Túra, Club Espana)

 2001. szeptember  Great Tours
 2001. szeptember  Mercator Travel
 2003. szeptember  Cippolino Alpok-Adria
 2003. december  Omnibusz Airtravel
 2004. augusztus  

Eurotours

 2004. augusztus  EXTER Travel
 2004. október  Skyline Centrum
 2004. október   Dundo

 

 

 

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.