Keresik a helyüket  

  Elvileg minden szakértő egyetért abban, hogy egy ország turisztikai termékeit alulról építkező, egymással vertikálisan és horizontálisan összekapcsolódó, egységes és összefüggő jogi-pénzügyi rendeletekkel szabályozott marketingszervezetekből álló „piramisnak” kellene piacra segítenie. (Lásd Ausztria példáját.) E képzelt piramisnak egyes elemei – ugyan még nem igazán a feladathoz csiszolva – az alsó és felső szinteken már nálunk is léteznek. Kevés szó esik azonban a középszintről, azaz a kistérségi marketing szervezetekről.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Lajtán túli sikerek hordozói az országot lefedő desztinációs (kistérségi) marketingszervezetek, melyekből nálunk mutatóba is kevés akad. A képzelt piramis „közepe” tehát hiányos: néhány helyen a megyei turisztikai hivatalok, itt-ott különféle konstrukcióban néhány kistérségi turisztikai marketing szervezet képviseli. Gond, hogy nem rendszerelvűen, nem az egész országot lefedő számban működnek. Az ő feladatuk a nagyon munkaigényes aprómunka, a helyi vállalkozók mozgatása, az önkormányzatok megnyerése, a térségi arculat kialakítása. A róluk indított sorozattal, sikeres működésük ismertetésével példájuk követésére szeretnénk ösztönözni.

 

Tourinformból közhasznú társaság

1993 óta működött, kezdetben régiós Tourinform irodaként. Később közhasznú társasággá (kht.) alakult, ma tíz település – köztük Zalakaros, Hévíz, Keszthely –, 36 turisztikai vállalkozás és több egyesület, szövetség a tagja. 2003-tól új alapokra helyezték a finanszírozást: az önkormányzatok meghatározott hozzájárulást fizetnek a lakosságszám arányában, a vállalkozók számára pedig térítés ellenében nyújt szolgáltatást a kht. Éves marketingtervükről a taggyűlés egésze szavazással dönt. Tar László ügyvezető igazgató öszszefoglalója szerint teljes körű marketingmunkát végeznek. Működtetik a keszthelyi Tourinform irodát, létrehozták a térségi weboldalt (www.west-balaton.hu) és saját fotó- és adatbankjukat. Térségi invitatív és tematikus kiadványokat készítenek (10-12 prospektust, térképet jelentettek meg eddig, idén már új formában a West-Balaton Travel Magazint). Most pályázat alapján Keszthely képeskönyvkiadását tervezik. Éves átlagban 25 külföldi és 7 belturisztikai földi vásáron vesznek részt. A szálláskatalógus, a study túrák szervezése, a vállalkozói ajánlatok megjelentetése a kül- és belföldi médiában elsősorban az értékesítés elősegítését szolgálja. Az interneten folyamatosak a fejlesztések: Keszthely új honlapot kap idén, és kialakítják a west-balaton. hu szállásfoglalási részét.

 

Apró színes kövek helyett szép mozaik

Tar László szerint több előnye is van a kistérségi összefogásnak: a terméklánc sokkal nagyobb hatású lehet egyetlen terméknél, ráadásul költségtakarékosabb is, mintha minden önkormányzat egyenként próbálkozna. Míg a Tourinform irodák mindössze a már odaérkező vendégeket szolgálják ki, a kht. aktív termékszervező és turistaszerző tevékenységet folytat. A legfontosabb azonban a vállalkozói pénzek, akarat és ellenőrzés bevonása. A mostanság frissen feltalált Public Privat Partnership (PPP) módszert már évek óta alkalmazzák, megsokszorozva ezzel pénzügyi lehetőségeiket. Amit az ügyvezető igazgató szívesen szorosabbra fűzne, az a „piramis” felsőbb szintjeivel (Balatoni Projekt Iroda, RIB, MT Rt.) meglévő szívélyes, bár esetleges kapcsolat. Helyük tisztázatlan, egyes szabályozók pedig egyenesen a közhasznú társaságokat zárják ki az MT Rt. támogatásából, így idén nemzetközi vásári megjelenéseik duplájába kerülnek majd a tervezettnek.

 

45 települést szolgálnak

A Gödöllő és Környéke Regionális Turisztikai Egyesület (GKRTE) fennállásának tizedik évfordulóját ünnepli idén. Bárd István ügyvezető igazgató alapvető célkitűzésének tekinti a régió vonzáskörzetében lévő 45 település látnivalóinak feltárását és bemutatását. Az egyesület a térség adottságaihoz, látnivalóihoz szervesen illeszkedő programok kidolgozásában vesz részt a Gödöllői Királyi Kastély Kht.-val és a Hungaroring Sport Rt.-vel, amellett elősegíti azok megvalósítását, illetve népszerűsítését. A mogyoródi Aquarenával és a domonyvölgyi Lázár Lovasparkkal együtt már négy nemzetközileg elismert és keresett szolgáltatója van a térségnek. A GKRTE Tourinform és Turisztikai Információs Irodájának is köszönhetően az elmúlt időszakban további tíz-tizenegy település és vállalkozó programgazda attrakciói váltak országosan elismertté. Már megjelent Gödöllő és környéke idei eseménynaptára. (www.gkrte.hu) A Gödöllő és Környéke Regionális Turisztikai Egyesület az év szinte minden hónapjában kihelyezett szakmai programokat szervez az érintett településeken. Máriabesnyőn februárban a vallási turizmus volt a téma, márciusban Mogyoródon a szabadidő-turizmus, áprilisban Domonyvölgyben a lovasturizmus lehetőségeinek taglalása következik. Májusban Gödöllőn a marketing- és médiakapcsolatokkal, júniusban Dányban a falusi turizmus fejlesztésével foglalkoznak. Augusztusban Zsámbokon hagyományőrző fesztivál és gasztronómiai rendezvény lesz. Bárd István szerint – bár észrevételeiket nem mindig veszik figyelembe –, együttműködnek az országmarketing felső szintjeivel.

 

Összekuszált szabályozók

A belturisztikai marketing alsó- középsõ szintjein nem egy helyen van a feladat és az ellátásához szükséges anyagi forrás; az önkormányzatoknál lecsapódó idegenforgalmi adóból és az ennek dupláját kitevõ állami támogatásból képzõdõ alap felhasználása nem tisztázott. A 2004. évi CVII. Számú törvény értelmében a többcélú kistérségi társulások ugyan egyebek mellett vállalhatnák az idegenforgalmat is, mégsem törekszenek erre, miután az 1990. évi LXV. számú önkormányzati törvény szerint a turizmus nem tekinthetõ kötelezõ feladatnak. Jankai Norbert, a Dunakanyar-Pilis Kht. ügyvezetõje szerint félõ, hogy így a turizmus csak egy és nem is az elsõ lesz a sorban, még abban a kistérségben sem, ahol ez az egyik legfontosabb gazdasági ágazat. Bárd István szerint, ha az országmarketing ténylegesen alulról építkeznie, a RIB-ek tagjait nem a miniszter nevezné ki, hanem a kistérségi marketing szervezeteknek kellene megválasztania õket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.