Kevesebb vendég, több bevétel

Több szempontból felemás évet zárt 2006-ban Magyarország turizmusa, amelynek értékeléséhez szakemberek véleményét is megkérdeztük. Míg a külföldi forgalom csökkent, a belföldi nőtt, a kereskedelmi szálláshelyek bevételei pedig a vendégéjszakák számának csökkenése ellenére is jelentősen nőttek. Mindent összevetve ez talán nem is olyan rossz eredmény a 2005-ös sikerév után.

'

Míg a külföldiek 800 ezerrel kevesebb, összesen 9,4 millió vendégéjszakát töltöttek el 2006-ban november végéig kereskedelmi szálláshelyeken, mint az azt megelőző év azonos időszakában, addig a belföldiek 500 ezerrel többet, mintegy 8,7 milliót. Az egyenleg így nem mutatott drasztikus csökkenést (–1,7 százalék), mivel a külföldi vendégéjszakák 7,8 százalékos visszaesését jórészt ellensúlyozta az 5,8 százalékos belföldi növekedés. A külföldi vendégéjszakák számának visszaesése azonban azért kedvezőtlen tendencia, mert bár a belföldiekével közel azonos arányban (52 százalék) részesülnek a külföldiek a vendégéjszakák arányából, az utóbbiak adják a bevételek kétharmadát.

Mindezek ellenére azonban nem csökkentek, hanem éppen ellenkezőleg, növekedtek a kereskedelmi szálláshelyek bevételei 5,5 százalékkal, amelyek a szálláshely- és vendéglátószolgáltatásokért 5 százalékkal többet tudtak elkérni. A 3-5 csillagos szállodák, kihasználtságuk kis mértékű visszaesése ellenére 1600 forinttal tudták növelni átlagáraikat, és 16 százalékkal magasabb bruttó szobaár-bevételre tettek szert. Míg a fővárosban 3-6 százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma a szállodákban az év 12 hónapja során, vidéken ugyanezekben a kategóriákban – a balatoni háromcsillagos egységek kivételével – 2-10 százalékkal nőtt. Vidéken folytatódott a wellnesshotelek dák diadalmenete: a külföldi és belföldi vendégéjszakák száma közel azonos mértékben nőtt, és együttesen 71 százalékkal emelkedett. A gyógyszállodák viszont nem muzsikáltak ilyen jól: a külföldi vendégéjszaka-szám 11 százalékos csökkenését a belföldiek 7 százalékos gyarapodása sem tudta ellensúlyozni.

Még mindig olcsók vagyunk

„Miután a 2005-ös annyira kiemelkedő év volt a magyar turizmus számára, tisztában voltunk vele, hogy a szállodai vendégéjszakák számát tekintve és az árbevétel vonatkozásában is némi visszaesésre vagy stagnálásra számíthatunk” – értékelte a 2006-os évet Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) elnöke. Ennek ellenére a szállodák kapacitáskihasználtsága csak 1 százalékkal, 59 százalékra csökkent. Némileg árnyalja a képet, hogy jóval kevesebb külföldi érkezett, ráadásul rövidebb időre. Ez a tendencia a fővárost is jellemzi, ahol a kedvezőtlen eredményekhez az őszi zavargások, az évközbeni áfaemelés és a ferihegyi magas reptéri díjak miatt 12 százalékkal visszaeső fapados járatsűrűség mind hozzájárultak – véli az elnök. A bruttó szobaár-bevételek ennek ellenére Budapesten is emelkedtek, főként az 5 csillagos szállodák forgalmának köszönhetően – teszi hozzá a szakember, aki a szállodai szobaár-bevételek országszerte jelentős, kategóriától és területtől függően 6-36 százalékos emelkedését nagyrészt a kedvező forint-euró árfolyammal magyarázza.

Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség tiszteletbeli elnöke szerint a bevételek kedvező alakulásában az is közrejátszott, hogy hosszú évek óta először euróban is tudták növelni az áraikat a szállodák, mintegy 3-5 százalékkal, ami részben a fapadosok okozta 2005-ös keresletbővülésnek köszönhető. Mivel a vendégéjszakák csökkenése ellenére is nőttek az átlagárak, a szakember szerint 2007-ben sem indokolt az árcsökkentés. Különösen, hogy a Deloitte hagyományos Hotel Benchmark felmérése és számos más tanácsadó cég kutatása szerint Európa nagyvárosai közül még mindig Budapesten a legalacsonyabbak a szállodai átlagárak.

Több a szervezett utas

Somogyi Zoltán szakállamtitkár új külpiaci stratégiát sürget, tekintve, hogy míg főleg a német és általában az európai uniós forgalom csökkent, az orosz, az USA-beli és kínai forgalom jelentősen nőtt. Európa országaiból 11 százalékkal kevesebb vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken. Mindezek mellett sem történt komoly változás legfontosabb küldőpiacaink rangsorában. Németországot a második helyen továbbra is Nagy-Britannia követi, a harmadik helyen pedig Ausztria áll. Az Egyesült Államok viszont helyet cserélt Olaszországgal, felküzdve magát a negyedik helyre. A hatodik helyet továbbra is Hollandia foglalja el. „Mivel a folyamatosan csökkenő német vendégéjszakaszám még mindig akkora volument képvisel, mint a Németországot a rangsorban követő 5 legfontosabb célpiacé összesen, továbbra is kiemelt szerepet szán a németországi külpiaci marketingnek az MT Zrt. – mondta el lapunknak Róna Iván, a társaság vezérigazgatója.

Kopócsy Andrea, az MSZSZ elnöke viszont nem vár áttörést, tekintve, hogy a németek már olyan régóta és gyakran járnak Magyarországra, hogy egyre nehezebb számukra újat mutatni. A brit visszaesést nagyobb érvágásnak tekinti, mivel két éve az egyik legdinamikusabban növekvő küldő országunk az Egyesült Királyság, ahonnan a fapadosok járatritkítása miatt is jöttek kevesebben. A pálfordulás másik oka lehet, hogy a trendkövető utazóknak számító britek hamar új úti célok felé veszik az irányt.

Idén sok utazásszervező nyitott eddig még kevésbé bejáratott piacok felé, mint Korea, Mexikó, Japán, Skandinávia és Kanada. Az utóbbiból 11 százalékkal több vendég érkezett – mondta el lapunknak Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke, aki tagjaik számára kedvező tendenciaként értékelte, hogy 3 százalékkal nőtt a szervezett utak keretei között hazánkba érkezők aránya.

Sikeres évzárás

Tavaly a beutazással ellentétben a belföldi turizmus nagyon jól teljesített elsősorban a szállodai fejlesztések és a minőségi szolgáltatások bővülésének köszönhetően – véli az MSZSZ elnöke, és hozzáteszi, hogy a belföldi piacon két egymást erősítő tendencia is megfigyelhető: a wellness-szállodák népszerűsége és a hétvégi kiruccanások növekedése. A belföldi szállásdíj-bevételek a wellnesshotelekben 85 százalékkal növekedtek. A kedvező árak, például a félpénzes és egyéb akciók, illetve az üdülési csekk-forgalom, amelynek értéke a kereskedelmi és magánszálláshelyeken 2006. január- novemberben 12 milliárdra, azaz duplájára nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, a konjunktúrát tovább erősítették. Somogyi Zoltán turisztikai szakállamtitkár reményei szerint ez a trend 2007-ben sem törik meg, mivel sokan az idén fogják beváltani a tavaly kapott csekkeket. Úgy véli, biztató az is, hogy az őszi budapesti incidensek hatására bekövetkezett októberi és novemberi jelentős visszaesés után decemberben már négyszázalékos növekedést jeleztek a hotelek a vendégéjszakák számában.

Debrecen, Pécs, Sármellék

Tavaly először három regionális repülőterünkre is indultak menetrend szerinti járatok, Debrecenre, Pécsre és Sármellékre. A várakozásokkal ellentétben nem változtattak a beutazó turizmus területi koncentráltságán a járatnyitások. Egyrészt azért, mert főként üzletemberek vették igénybe a pécsi és debreceni légi összeköttetéseket, másrészt azért mert a két járatot 8, illetve 6 hónapos üzemelés után megszüntették üzemeltetőik. A Budapest és Debrecen között közlekedő járat működését a jegyváltási gondok és az áfaelszámolással kapcsolatos problémák nehezítették – hangsúlyozta az OLT képviselője. A Pécs-pogányi repülőtér első és egyetlen, Bécsből közlekedő járatát az Austrian Airlines azzal az indoklással szüntette meg, hogy az utasszám mindvégig alatta maradt az előzetes várakozásoknak. A sármelléki Fly Balaton maradt tehát az egyetlen regionális repülőtér, ahova ma is közlekednek menetrend szerinti járatok. Május óta Londonból, november óta pedig Frankfurtból repül nagy sikerrel a Ryanair, 2007 márciusától pedig beszáll mellé a Germanwings is egy berlini járattal, a Lufthansa pedig tárgyalásokat folytat stuttgarti, düsseldorfi és hamburgi járatok indításáról. A területi koncentráltságon azonban a Ryanair londoni járata sem sokat segített, mivel az azzal érkező brit vendégkör, amelytől a Balaton környéki szálláshelyek sokat vártak, jellemzően továbbutazik Budapestre.

Kapcsolódó statisztikák:

Európa nagyvárosainak 3-5 csillagos hotelláncai

Kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalma országok szerint

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.