Kezdetnek nem rossz

Több szűk esztendő után végre jó szezont zártak a balatoni szolgáltatók. A tartós sikerhez azért még hiányzik néhány feltétel, a szezon meghosszabbítása lenne az egyik legfontosabb feladat.

Az egyik „legbalatonibb” nyaralási formát, a kempingezést a nyolcvanas években sokan temetni kezdték, a Balatontourist Fonyód-bélatelepi Napsugár kemping és üdülőfalujának elmúlt nyári adatai azonban rácáfoltak erre. A mintegy kétezer férőhellyel működő egységben az idén a kempingezők száma 30 százalékkal, az üdülőházakban megszállóké 20 százalékkal haladta meg a tavalyi eredményeket a több hazai vendégnek köszönhetően – tudtuk meg Polgár Krisztinától, a szálláshely vezetőjétől. A külföldi vendégkör többségét adó dánok és németek forgalma a szezon első felében nőtt, de a másodikban ugyanilyen mértékben csökkent, így öszszességében ugyanannyian voltak, mint a korábbi évben.

A hazai kempingezők körében jellemző volt a hosszú hétvégés tartózkodás. Ha jó idő volt, érezhetően megnőtt a hároméjszakás sátras vendégek száma. Jelentősen emelkedett az egyéjszakás kerékpáros vendégek száma is. Bevételük mintegy negyedét az idén már az üdülési csekkes forgalom adta. Jövőre május elejétől szeptember végéig szeretnék várni a vendégeket.

Jó volt a nyár a 3. szezonját záró siófoki Hotel Azúrban is. A Balaton egyik népszerű konferencia-helyszínén a nyári hónapokban az üdülővendégek adják a forgalom több mint 90 százalékát.

 – A terveknek megfelelően nagyon magas volt a foglaltság júliusban és augusztusban. A tavalyinál négy-öt százalékkal jobb eredmény elsősorban a több hazai vendégnek köszönhető, akik immár a vendégkör csaknem hetven százalékát adják – tájékoztatott Boldizsár Péter üzemeltetési igazgató, aki sikeresnek minősítette a szezont, bár az egy főre jutó költés csak a tavalyihoz hasonlóan alakult. – Jelentősen bővítettük a szolgáltatások körét, javítottuk a színvonalat, mégsem sikerült nagyobb költésre ösztönöznünk a vendégeket. Pedig a szálloda színvonala és a külföldi tapasztalatok alapján többet várnánk el – fogalmazott az igazgató. A következő szezonra tovább bővítik a wellness-szolgáltatások körét és az éttermi kínálatot. A forgalmi adatok alapján egyértelműen sikert könyvelhetnek el a Danubius- lánc füredi egységei, tudtuk meg Nagy Jenő igazgatótól.

– Az idei szezon lényegesen jobb volt, mint az előző évi. Az Annabellában tíz, a Marinában húsz százalékkal volt nagyobb a forgalom a tavalyinál. A növekedést nem csak a hazai vendégeknek köszönhetjük, mert a rendkívül kedvező árú all inclusive szolgáltatásunknak köszönhetően a Marinában jelentősen megemelkedett a külföldiek száma. Amíg tavaly ott még a magyarok voltak többen, az idén már a vendégkör hetven százalékát a külföldiek adták. Az Annabellában az idén ötven-ötven százalék volt a belföldikülföldi vendégek aránya.

A két szálloda teljes forgalmából az idén már 13 százalékkal részesedtek az üdülési csekkel fizetők.

– Mindkét szállodában nagyon kedvelik a gyermekanimációt, volt olyan időszak, amikor egyszerre háromszáz gyerek nyaralt a szüleivel a Marinában. Jövőre az animációt a felnőttekre is ki akarjuk terjeszteni. Újra divatba jött a Balaton, a jelentős fejlesztéseknek köszönhetően különösen pozitív kép alakult ki az országos sajtóban Balatonfüredről. Persze maradt tennivaló bőven. A legfontosabb lenne a szezon meghosszabbítása, hogy ne mindenki júliusban, augusztusban akarjon nyaralni, amikor nem tudunk elég helyet biztosítani. Ebben sokat segítene, ha a nagy programokat nem a főszezonban tartanánk, hanem később. A borheteket is inkább augusztus végén kellene kezdeni, és szeptember közepén, a szüreti ünnepekkel kellene zárni. Ez szolgálná igazán a város, a Balaton és a turizmus érdekeit - hangsúlyozta az igazgató.

Nagyon jól alakult az év eddigi része a hévízi Rogner Hotel Spa Lotus Therme-ben is, tudtuk meg Erdei János vezérigazgatótól.

– Az év első nyolc hónapjában 22 százalékkal nagyobb forgalmat értünk el, mint a tavalyi hasonló időszakban, miközben néha csak részlegesen üzemeltünk a szálloda teljes felújítása miatt. Ebben az időszakban három százalékkal nőtt az osztrák és a német turisták száma, miközben a hazai vendégeké a tavalyi 15 ezerről 23 ezerre emelkedett, ami 53 százalékos javulást jelent.

A forgalom növekedésével párhuzamosan javult az eredményesség is. Minden hetedik hazánkba érkező ausztriai turista - tavaly 63 ezer – náluk száll meg. Ezt a jövőben is tartani szeretnék, de a hazai forgalom további emelkedésére is számítanak. A látogatók száma és a bevételek alapján a Balaton legnagyobb attrakciójának a keszthelyi Festeticskastély tekinthető.

– Az idén egyaránt mintegy öt százalékkal nő a látogatók száma és a bevétel nagysága a kastélymúzeumban – mondja dr. Czoma László igazgató. Az idén csaknem 200 millió forintos bevételre számítanak. A látogatók száma eddig 180 ezer volt, de jó forgalom várható az őszi hónapokban is. A látogatók 60 százaléka hazai, jelentősen csökkent a németek száma, bár megpróbálják visszacsalogatni őket. Jövőre még jelentősebb növekedésre számítanak az idén ősszel megnyíló vasúttörténeti és vadászati kiállításnak köszönhetően.

Pozitívan értékeli a balatoni eredményeket Kovács Miklós, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium megbízott turisztikai szakállamtitkára is.

– A javulásban természetesen szerepe van az időjárásnak és az üdülési csekkeknek is. Kismértékben talán csökkent a szezonalitás is, igaz, egyes szolgáltatók még ma is szembemennek a pozitív folyamatokkal. Nem szerencsés például, ha augusztus végén szezonzáró partikat rendeznek. Itthon javult a balatoni nyaralás presztízse, ma már nyugodtan el lehet mondani az ismerősöknek, ha valaki nem a tengerparton, hanem a tó mellett töltötte szabadságát. Bízom benne, hogy a belföldi vendégek arányának növekedése tovább tart, mert ez tovább csökkenti a szezonalitás negatív hatásait, kiszámíthatóbbá teszi a szolgáltatók működését. Természetesen a külföldiek is meg kell tartani, sőt növelni kell a számukat - fogalmazott.

A Balaton Fejlesztési Tanácsot vezető Suchman Tamás is jelentős hatást tulajdonít a jó időnek és az üdülési csekkeknek, de az idei javulásra más oldalról keresi a magyarázatot. – Az elmúlt években sok vállalkozó belátta, hogy a korábbi minőséggel, szolgáltatásokkal már nem lehet vendégeket vonzani, ezért fejlesztésbe kezdett. Mostanra beérett ennek a munkának a gyümölcse: minőségi változás tapasztalható a szálláshelyeken, a vendéglátásban. A szolgáltatók visszafogták az áremeléseket is, így a Balaton egyértelműen olcsóbbá vált a horvát tengerpartnál. Végül ne feledkezzünk meg a sajtóról sem. A hazai médiumok az elmúlt szezonban tényekre alapozva népszerűsítették a Balatont és a magyar idegenforgalmat. Ebben talán szerepe volt annak az együttműködési megállapodásnak, amelyet a Magyar Televízióval kötöttünk. Számításaink szerint a következő hét-tíz évben mintegy 400 milliárd forintot kell költeni a balatoni fejlesztésekre állami, vállalkozói, intézményi forrásokból, hogy a jövőben is bennünket válasszanak a turisták – hangsúlyozta a BFT elnöke.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.