Ki a pályán, ki a lelátón izgul

Kétségtelen, hogy a turisták többsége világszerte még mindig elsősorban a négy klasszikus „S” jegyében (sea, sun, sand, sex) kívánja eltölteni nyaralását, azonban egyre nő azok száma, akik az aktívabb pihenést részesítik előnyben. Akadnak olyan turisták is, akik ugyan maguk nem sokat törődnek izmaik megmozgatásával, legfeljebb a söröskorsót emelgetik lelkesen, viszont veszettül drukkolnak egyik vagy másik sportegyesületnek. E két, meglehetősen különböző réteg tagjait egyaránt a sportturizmus hívei között tartjuk számon.

'

Globális szinten egyre inkább megfigyelhető az érdeklődés a sportesemények iránt. Valószínűleg ennek hátterében a műholdas és digitális televíziós közvetítések nemzetközi elterjedése áll. Ehhez hozzájön még az egyre több szabadidő, az erre a célra fordítható több jövedelem, valamint az olcsó utazási formák (például fapados és charterjáratok) elterjedése, így mind többeknek adatik meg a lehetőség, hogy a sportesemények helyszínére utazzanak.

Sport a maximumon: az olimpia

A sportturizmus igen gyorsan fejlődik, ami nem véletlen, hiszen óriási üzletet is jelent. Ausztrália például 1,7 milliárd dollárt költött a 2000-ben tartott sydneyi Olimpiai Játékokra, de a rá következő 10 évben körülbelül 4,3 milliárd dollár haszonnal számolhatott, a Játékok jóvoltából. Egy olimpia megszervezése persze nem egyszerű feladat, mint ahogy az is speciális ismereteket kíván meg, hogyan juttassák el egy adott ország szurkolóit a rangos sportesemény helyszínére. Az olimpiai utak szervezését minden országban egyetlen iroda láthatja csak el hivatalosan, amelyet a Nemzetközi Olimpiai Bizottság rendelkezésére és jóváhagyásával az egyes országok olimpiai bizottságai jelölnek ki. Hazánkban a Pegazus Tours a Magyar Olimpiai Bizottság hivatalos utazási irodája, 1996 óta. Kimutatásuk szerint a 2004- es athéni olimpián 3400 szervezett turista biztatta sportolóinkat. A befolyt összes üzleti forgalom 1,8 milliárd forintot tett ki, azonban a felmerült költségek miatt csak elenyésző nyereséget tudott produkálni az iroda. A kiugróan magas költségek oka részben az üresen maradt szálláshelyekkel, részben pedig a bonyolult jegyrendeléssel magyarázhatók. Az athéni szervezés során megszerzett szerzett tapasztalatokat is felhasználva az iroda célja, hogy a 2008-as pekingi Olimpiai Játékokra a részvételi költségeket csökkentse. Létrehozták a Peking klubot, ahol összehozzák a szurkolókat a sportolókkal, sportvezetőkkel. A tapasztalatok ugyanis azt mutatták, hogy a szurkolók szeretnek együtt, egy magyarok számára fenntartott helyen lakni, ahol a sportesemények után megbeszélhetik a sikereket vagy kudarcokat, közösen készülhetnek a következő nap versenyeire, és találkozhatnak kedvenc sportolóikkal. A pekingi játékokra két turnusban 3000 vendéget terveznek.

Vitorlabontás hazai vizeken

A Balaton sok lehetőséget kínál a vízisportok szerelmeseinek. Ma a tavon a legnagyobb hajózási cég a Balatoni Hajózási Rt., amely a személyhajózás mellett üzemelteti a Balaton legnagyobb vitorláskikötő-láncát, amely jelenleg 10 nagyobb és 11 kisebb kikötőből áll. Az utóbbi években az rt. milliárdokat költött kikötőfejlesztésre. A 10 éves projekt során évente 1-2 kikötőt alakítottak ki, újítottak fel. Elsősorban a beruházásoknak köszönhető, hogy a 10 év alatt a balatoni vitorlázók száma megduplázódott, bár ehhez hozzájárult néhány színvonalas magánkikötő megépülése is. Az elkövetkezendő évekre újabb 3000 hely várható a Balatonon. Bár az éves bérlettel rendelkezőknek majdnem 90%-a magyar, az időszakos vitorlások több mint felét külföldiek adják – tudtuk meg Cziráki Mártától, a Balatoni Hajózási Rt. kikötőágazat-vezetőjétől. A hazai vitorlásokon kívül a legjellemzőbbek az osztrákok, illetve a németek. A vitorlások számára a horvát kikötők jelenthetnek alternatívát, pedig a hazai árszínvonal kb. 30%-kal a külföldi alatt van, míg a szolgáltatások tekintetében nincs különbség. A horvátoknál nagyon népszerű charter-flották azonban hiányoznak a Balatonról. Az Rt. egyelőre nem tervez áremelést, célja, hogy a vitorlázást vonzóbbá tegye a külföldiek, de még inkább a hazai közönség számára. Rövid távú tervei között szerepel a balatonszemesi kikötő II. ütemének megvalósítása, amelyre 100 millió Ft uniós támogatást sikerült elnyernie, így 2007-re további 200 férőhellyel bővítheti a kikötőt, új klubépületet épít és bővíti a háttérszolgáltatásokat. Emellett a balatonboglári kikötő kerül felújításra és kismértékben fejlesztésre is, ami további 40-45 férőhelyet jelent majd. A keleti medence a versenyvitorlások által kedvelt, a déli partot pedig főként a túravitorlázók részesítik előnyben – ezen területek kikötőinek az átlag kihasználtsága eléri a 90%-ot.

Lovasturizmus, túl a csúcson?

A sportturizmus területei között mindenképpen meg kell említeni a lovaglást is, mely nagy lehetőséget jelentene hazánknak. A lovasturizmus működésének feltételei a jó lóállomány, a fedett lovardák, a versenypályák, túraútvonalak odaillő szálláshelyekkel és speciális szolgáltatásokkal. Magyarország Európa lovasnagyhatalma lehetne. A hazai adottságok rendkívül kedvezőek, mind a természeti lehetőségeket, mind a lóállományt tekintve. A lovaglás a 80-as években élte virágkorát itthon, az ország kizárólagos helyzetben volt, hiszen sehol másutt korábban nem szerveztek lovas túrákat. A speciális kínálattal itthon is csupán két iroda, az IBUSZ és a Pegazus Sport Tours foglalkozott. Az évek során más országok is fejlesztésekbe fogtak, és – magyar mintára – kiépítették a lovasturizmushoz szükséges infrastruktúrát, miközben idehaza nem történt fejlesztés, így mind a belföldi, mind a külföldi kereslet drasztikusan visszaesett, más irányba fordult. Mausz Gotthárd, a Pegazus Sport Tours igazgatója szerint az újbóli fellendítéshez a lóállomány optimális kihasználására lenne szükség, ez azonban kereslet nélkül szinte lehetetlen. A magyarokat újra lóhátra kellene ültetni. Megoldás lenne lovastáborok kialakítása és népszerűsítése, de előbb a lovasoktatók képzése, ami a háború óta nem működik Magyarországon. Bár a probléma elsősorban nem anyagi természetű, anyagi támogatást nehéz szerezni a minisztériumok elutasító, hárító viselkedése miatt, ugyanis egyik sem érzi illetékesnek magát a kérdésben. Hazánkban így már alig található olyan rangos lovas sportesemény, amely a hazai és külföldi látogatók számára is vonzerőt jelent. A fogathajtóvilágbajnokságokat szerte a világban nagy érdeklődés kíséri. Eredményes hazai törekvésnek lehet mondani a Nemzeti Lovasfesztivál és Lovas-világtalálkozó megrendezését, amelyet a Nemzeti Lóverseny Kft. és a Pegazus Tours közösen szervezett. Az előző években a nagy vonzerővel bíró esemény állami támogatásban részesült, a választások évében azonban nem kapott anyagi hozzájárulást.

Golf: kihasználatlan lehetőségek

A golfturizmus iránti igény több mint a fele (58%) Amerikában jelentkezik, ezután áll Ázsia (25%), majd Európa (9%). A közelmúltban megrendezett Golf Befektetői Fórumon a Magyar Golfszövetség elnökségi tagja, Hegedűs Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazai golf legnagyobb ellensége az előítélet. Az átlagember ugyanis a valóságosnak a 3-5- szörösére teszi a sporttal kapcsolatos költségeket. Az is gond, hogy kevés a hazai golfpálya, hiszen csupán hat 18 lyukú pálya működik, és ezek közül is csupán három olyan, amely professzionális tervezés eredménye, tehát nemzetközi szinten is megállja a helyét. Ezzel szemben a világon 32 ezer professzionális golfpálya üzemel, kiszolgálva ezzel 75 millió regisztrált golfozót, akik anyagi helyzetük, valamint életvitelük miatt potenciális turisztikai erőt jelentenek a piacon.

Andrea Sartori, a KPMG Turisztikai és Szabadidős Tevékenységek részlegének vezetője elmondta, hogy földrészünkön Írországban hódolnak a legtöbben ennek a sportnak: ott az emberek 7 százaléka golfozik, Magyarország nem szerepel az első tíz között, hiszen nálunk 10 ezer emberből mindössze két golfjátékos akad. A KPMG felmérése szerint a maradék 98% közül 7% elképzelhetőnek tartja, hogy a következő 3 évben kipróbálja ezt a sportot. A túlnyomó többségnek eddig azért nem volt köze a golfhoz, mert nem is érdeklődik iránta (62%), vagy nincs rá ideje (17%), esetleg nincs rá pénze (8%), nincs a közelében golfpálya (6%), illetve nem is ismeri ezt a játékot (3%).

2000 óta azonban térségünkben 130 százalékos növekedést regisztráltak. A cseheknél bezzeg a 63 pályán (2001-ben 23 volt) 24 ezer leigazolt játékos játszik. Magyarországon 2008-ig még 3-4 pálya nyílik, főként a nyugati országrészben. Legígéretesebb a cseh és a lengyel piac, bár a magyarok a szlovákokkal együtt, az előrejelzések szerint, hamarosan felzárkóznak.

Barátságkampány a focivébére

32 év után a 2006-os FIFA futball-világbajnokságot ismét Németországban rendezik meg. Az esemény nyilvánvalóan rengeteg turistát vonz az országba, színvonalas kiszolgálásukat a házigazdák nem bízzák a véletlenre: a szállodák, éttermek, egyéb turisztikai szolgáltatást nyújtó intézmények, közlekedési társaságok Nemzeti Szolgáltatási és Barátságossági Kampányt indítottak, amelynek célja a vendégek minél magasabb szinten történő kiszolgálása, különleges hangsúlyt fektetve a rangos esemény helyszínéül szolgáló 12 városra. A cél azonban az, hogy az utca embere is „vörös szőnyeggel” fogadja a vendégeket. Persze beruházásokra, fejlesztésekre is éppúgy szükség volt. Dortmundban például összesen 550 millió eurós, új pályaudvart építettek, a helyi stadion az egyik legimpozánsabb német aréna, melyet 2005-ben építették újjá. A FIFA vb-stadionok közül ez a stadion tudja befogadni a legtöbb látogatót, szám szerint 81 264 főt. A vb mérkőzései közül a legdrágábbakat Hamburgban és Stuttgartban rendezik; mindkét helyszínen 65 euróba kerül a páholy. A várakozásoktól eltérően, lapzártánk idején, május 20. körül még szállást, sőt jegyeket is lehetett kapni. Az idei évtől sokat vár Németország: előzetes kalkulációk szerint a sportesemény az idén mintegy kétmilliárd euróval járul hozzá a németországi bruttó hazai termékhez, és az elkövetkező két évben is érezteti majd hatását, várhatóan egymilliárd eurós növekménnyel jelenik meg a gazdaságban.

Magyar–horvát közös tervek

Hazánk is szeretne a németekéhez hasonló babérokra törni a sportturizmus terén, mégpedig Horvátországgal karöltve. A két ország együtt pályázta meg a 2012-es futball Európabajnokság megrendezésének jogát. A lakosság 85%-a támogatja az EB megrendezését. Az UEFA a 2012-es EB megrendezésére kétfordulós eljárásban választja ki a rendező szövetsége( ke)t. Az alábbi témakörökben kért információkat az UEFA: általános feltételek, politikai támogatás és jogi feltételek, stadionok és más létesítmények, szállás, általános infrastruktúra, marketing- és médiajogok, rend és biztonság, pénzügyek – nyilatkozta lapunknak Dénes Ferenc, az UEFA EURO2012 Horvát– Magyar Pályázati Iroda projekttanácsadója. Legfőbb riválisunk Olaszország. Előnyünk a rend és biztonság, a földrajzi elhelyezkedés, a politikai támogatottság, valamint az árszínvonal viszonylagos alacsonysága, de állni fogjuk a versenyt futballtradíciókban, infrastruktúrában, jogi környezetben, a marketingtevékenységekben is. Dénes Ferenc szerint e sportesemény visszahozhatja a stadionokba a közönséget, az új létesítmények pedig további jelentős nemzetközi eseményeknek adhatnak otthont. 2010-re készülne el a 35 000 néző befogadására alkalmas Debrecen Stadion, ugyanekkorra tervezik a Rijeka Stadion felépítését, amely 34 000 látogatót tudna fogadni. A budapesti Puskás Stadion, illetve a Zágrábi Stadion bővítésre kerülne. Döntés december 8-án.

Mégis lesz úszó Európa-bajnokság Budapesten

Május elején még úgy tűnt, hogy nem készül el a július végi úszó Európa-bajnokságra a Nemzeti Sportuszoda szükséges bővítése. Némi késés után végül az új 50 méteres versenymedencét május 23-án töltötték fel, június 7-étől pedig indul a különböző épületrészek műszaki átadása. A használatba vételi eljárás is lezajlik júniusban. A tervek szerint az első tesztversenyen a szinkronúszók próbálhatják ki az uszodát június közepén. Az új létesítményrész a Széchy Tamás Sportuszoda nevet kapta. Az úszó Európa-bajnokság rendezési jogát egyébként Magyarország még 2002-ben nyerte, egy korszerű fedett uszoda tervével. Az eredetileg 8 milliárd Ftos beruházásra végül csak a töredéke állt rendelkezésre, amely új uszoda építésére már nem, csak a Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda korszerűsítésére volt elég. A beruházás egyik legfontosabb részét közbeszerzési pályázaton, tavaly nyáron nyerte el a KÉSZ Kft. A szerződés aláírásra augusztus elején került sor, a munkaterületet viszont csak szeptember második felében kapták meg. Feladatuk volt megépíteni egy 25×25 méteres műugrómedencét a hozzá tartozó toronnyal, kis nézőterekkel, valamint egy új, 50 méteres szabvány versenymedencét a kapcsolódó tribünnel. Azok az épületek, amelyekre a cég szerződött, mind felépültek határidőre, az árvíz azonban több mint egy hónapos csúszást okozott a munkálatokban.

Júliusban nyílik a pécsi kalandpark

Letették a Mecsek Erdészeti Zrt. árpádtetői erdészetében a Mecsextrém Park alapkövét. Az egyedülálló szabadidő- és élménypark 150 hektáros területén a séta- és kerékpárutak és a tanösvények mellett minden korosztály talál magának kikapcsolódási lehetőséget. A kicsiknek természetes anyagokból játszóterek épülnek, a nagyobbaknak játékparkot alakítanak ki, az extrém sportok hívei kötélpályákon próbálhatják ki magukat. Lesz quad-, BMX- és gördeszkapálya, emeletes játszótér, dönthető, magas mászófalak, a lombkoronaszinten ügyességi pályák. A természet védelmét figyelembe véve enduro és mountainbike- pályákat is építenek. A kalandparkban a mozgáskorlátozottaknak ügyességi pályákat alakítanak ki, a mászófalakat és a csúszdákat a kerekes székesek is használni tudják. A több mint 3 milliárd forintos beruházás három lépcsőben valósul meg, az első szakaszban 200 millió forintért kétszer tizenöt pálya épül meg. A kivitelezési munkák már megkezdődtek, és a tervek szerint másfél hónap alatt helyükre kerülnek az élményelemek.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.