hirdetés
hirdetés

American–Delta: versengés Budapesten

Ki viszi át az utast a túlpartra?

A nyári szezonra alaposan felduzzadt a Budapest és New York JFK közötti közvetlen légikapacitás: a télen egyetlen közvetlen járat sem közlekedett, júniustól viszont napi több száz ülőhelyet kell megtöltenie két, egymással versengő légitársaságnak.

hirdetés

Április 6-án landolt az American Airlines (AA) első budapesti járata, június 1-jén pedig, a téli leállás után újraindul New Yorkból a Delta Airlines Boeing 767-ese Budapestre. Mindkét járat naponta ingázik a két város között, jóllehet, a Delta csak szezonális jelleggel, október 31-ig. A téli menetrend kezdetétől a Delta jövő tavaszig pihen, majd 2012-ben ismét csak a nyári szezonban repül, de akkor már április elejétől. Elvileg idén is már áprilisban indult volna, de a késésnek technikai okai voltak – ismeri el Melles Botond, az Air France–KLM–Delta–Alitalia közös magyarországi képviseletének vezetője. A Delta 767-es flottája számos korszerűsítésen esett át az utóbbi időben; megújult a kabinbelső, a légellenállást csökkentő ún. wingletekkel szerelték fel a szárnyakat. A Budapesten vadonatújnak számító American Airlines ellenben – tervei szerint – egész évben repüli majd az útvonalat, de télen csökkentett sűrűséggel, heti négy alkalommal. A két járat alig egy óra eltéréssel indul és érkezik Budapestre. A Delta délelőtt 10.50-kor száll le itt, és 12.50-kor indul vissza, míg az AA 09.30-kor érkezik és 11.55-kor indul vissza.

Példa nélküli

Ekkora kapacitásnövekedés láttán joggal merülhet fel a kérdés, hogy kellő kihasználtsággal működik-e majd a két járat. Melles Botond úgy látja, igen. Szerinte a két járat megfér egymás mellett, azonban nem a magyar piac fogja őket tölteni. A Delta mindenképp az amerikai piacra alapozta a járatindítást, abból az irányból pedig komoly a kereslet. Ez látszik a jegyárak szintjéből, alacsonyabb osztályokon már most nehéz helyet találni – tájékoztatott Melles. Mindenesetre az idei a tesztelés éve lesz – véli –, jóllehet, a Delta és a Malév már működött párhuzamosan egymás mellett, de arra még nem volt példa, hogy két ilyen, kereskedelmi felfogású légitársaság repüljön ezen az útvonalon.

Charlotte Gassert, az American Airlines (AA) Magyarországért felelős területi igazgatója érdeklődésünkre elmondta: verseny akkor is van egy útvonalon, ha azon csupán egy közvetlen járat üzemel. Az AA mindig is számított a megmérettetésre ezen a piacon, amely jelentős erőt képvisel a JFK-en, illetve a Ferihegyen keresztüli csatlakozási lehetőségeknek és a közös, oneworld szövetségi tagságnak köszönhetően – tájékoztatott Gassert, hozzátéve, hogy a társaság csak olyan járatot nyit, amelyben hosszú távon gondolkodhat. Komoly keresletre számítanak mind a magyar, mind pedig a tengerentúli utazóközönség részéről. Az Egyesült Államokból a JFK-en keresztül olyan „küldőpiacoknak” juthat vezető szerep, mint a sok magyarnak otthont adó Cleveland, Los Angeles, Chicago. De New York önálló desztinációként is megállja a helyét.

A tervezett kihasználtságot firtató kérdésünkre Gassert rámutatott: várakozásaik szerint a Budapest és JFK közötti forgalom igazodik a 75-85 százalékos európai átlaghoz. Az amerikai és magyar utasok megoszlására vonatkozóan megtudtuk: mindkét irányba közel azonos arányban számít az AA magyar, illetve egyesült államokbeli utasokra.

Nyáron óriási az igény

A repülőjegyek értékesítésével foglalkozó Morton’s Légi Utazási Iroda által rendelkezésünkre bocsátott, nem hivatalos statisztikák szerint évente 50 ezer utas vált jegyet az Egyesült Államokba, ebből 30 ezer a főszezonban utazók száma. Tehát azért tőlünk is van kiutazói igény, nem csupán az amerikai piacról tölthetők a gépek. Megtudtuk, a Morton’snál jelentősen megnövekedett a járatok indulásának köszönhetően a két légitársaságra szóló foglalások száma. Az irodánál úgy vélik, hogy most kezd beérni a vízummentesség is.

Segítheti a járatok kihasználtságának növelését, ha kedvező árakon kínálja a két légitársaság az USA-beli jegyeit New Yorkon keresztül.

Ezáltal az átszállóforgalom jó része kerülhet át Frankfurtból, Párizsból, más európai nagy repülőterekről a JFK-re.

Amit hazánk adhat

A oneworld légiszövetségben társa az American Airlinesnak a Malév. A magyar partner kapcsolódó járataival jócskán segíthet az AA-járatok töltésében. Együttműködésük nem új keletű, sőt maga a járatindítás is hosszú előkészítő munka eredménye.

Már évekkel ezelőtt is több belföldi járat üzemelt az AA belföldi hálózatán Malévkóddal is.

Hegedűs Ádám, a Malév PR-munkatársa kérdésünkre elmondta: „A Malév úgy alakította ki az idei nyári menetrendjét, hogy a lehető legtöbb érintett járatnak jó csatlakozása legyen a New York-i járathoz, de ez nem jelent a Malév menetrendjében nagy változást, mert az alapkoncepció változatlan, vagyis a reggeli érkező járatok Délkelet-Európából és a Közel-Keletről hoznak utasokat, akik jelentős része átszáll Budapesten a Malév valamelyik Észak- vagy Nyugat-Európába közlekedő járatára.” Hegedűs szerint elsősorban Tirana, Szkopje, Pristina, Belgrád, Odessza, Bukarest, Szófia, Várna, Zágráb és Kolozsvár lehet fontos kiinduló repülőtér.

Ezekről a járatokról éves szinten összesen több mint húszezer utasra számít a Malév.

Hasonlóképp vélekedik az AA is; különösen a Közel-Keletet kiemelve. A Malév járatai a térségből reggel 6-7 óra körül jönnek be, néhány órás várakozást követően pedig már repülhetnek is tovább New Yorkba. Ugyanez az ellenkező irányba már nem működik ilyen zökkenőmentesen, mivel a Közel-Keletre induló járatok este 11 és éjfél között szállnak fel. Így jó fél napot kell az átszálló utasoknak várakozniuk.

Egy biztos, a két közvetlen járat legfőbb haszonélvezői azok az utasok lesznek, akik kényelmesen, átszállás nélkül repülhetnek a magyar főváros és New York között, ráadásul még választhatnak is, melyik amerikai légitársasággal utazzanak.

hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Kiadónk társoldalai