Lassul Európa turizmusának bővülése

Az európai turizmus lassuló ütemben, de tovább bővült 2012 harmadik negyedévében, a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő régión belüli forgalom áll, de a tengerentúli forgalom is növekedett. A regionális légi közlekedési adatok stabil keresletre utalnak, a szállodai foglaltsági adatok némiképp csökkentek. A legfrissebb európai turisztikai statisztikák szerint a kedvezőbb árú és közelebbi desztinációk, illetve a belföldi turizmus, továbbá a nem szállodai szálláslehetőségek egyre népszerűbbek, ami a szakértők szerint elsősorban a gazdasági nehézségeknek tudható be, írja a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Igazgatósága az Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission – ETC) nemrégiben közzétett „European Tourism 2012 – Trends & Prospects” című 2012/3. negyedéves jelentése alapján.

2012 első öt-nyolc hónapjában a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be a vizsgált időszakban. Az adatok azt mutatják, hogy az Európán belüli utazások szerepe és a legfontosabb tengerentúli piacokról történő beutazások száma egyaránt növekedett.

A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január–augusztusban a vizsgált 25 ország közül 13-ban csökkenést jeleztek a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nagyon kedvezően alakult az ADR értéke (+5,5%), így a foglaltság 0,2%-os csökkenése ellenére is a középmezőnyben szerepel az európai RevPAR értéke (+5,3%).

Az alacsony európai foglaltsági adat már tartalmazza a főszezon adatait is, aminek következtében az év egészét tekintve is csökkenésre lehet számítani. Az ADR mutató változásának értelmezése során figyelembe kell venni, hogy a legtöbb desztináció esetében a növekedés ellenére sem érték el az árak a korábbi árszintet, mivel a fogyasztók a kedvezőbb árú szolgáltatásokat keresik, így az infláció következtében folyamatosan csökken a szolgáltatók haszna. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai foglaltsági és ADR adatok kedvezően alakultak, ennek eredményeként a RevPAR 9,3%-kal nőtt január–augusztus között.1

Az európai légi forgalmi adatok dinamikusan – mégis lassuló ütemben – nőttek az év első nyolc hónapjában, elsősorban az Európán belüli és a belföldi forgalom erőteljes bővülésének köszönhetően. Az európai légi társaságok egy utaskilométerre jutó bevétele (RPK) 6,2%-kal nőtt 2012. január–augusztusban, az átlagosnál alacsonyabb (+4,3%) volt a tengerentúli légi forgalom RPK mutatójának növekedési üteme. A kapacitásbővülés ellenére is javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is, ám csak marginális mértékben. Összességében az adatok stabil, a recessziót megelőző évekhez hasonló keresletet jeleznek.2

A legtöbb európai desztinációban az első nyolc hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek szerint Európa legfontosabb régión belüli küldıpiacain változó mértékben, de jellemzően lassuló ütemben bővül a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német forgalom bővült a legtöbb európai desztinációban, elsősorban a közép- és kelet-európai országokban. Figyelmeztető, hogy a drágább nyugat-európai desztinációk mellett néhány kedvezőbb árú és/vagy közeli desztináció is a német forgalom csökkenését regisztrálta, ami a gazdasági bizonytalanság miatti óvatosság erősödését jelezheti. Hollandia esetében hasonló jelenség volt megfigyelhető a rendelkezésre álló adatok alapján. A francia és olasz vendégforgalom alakulása jóval vegyesebb képet mutat az előzetes adatok alapján. A brit vendégforgalom csökkenését jelezte a desztinációk harmada, növekedést elsősorban a közép- és kelet-európai országok jeleztek. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató 22 európai desztinációból 18 az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalta, és a vendégéjszakák száma is 10%-ot meghaladó mértékben nőtt a legtöbb desztináció esetében.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok többségében nőtt, jellemzően közép- és kelet-európai országok regisztrálták a legmagasabb növekedési ütemeket. Mivel az Egyesült Királyság az amerikai turisták legfontosabb úti célja, a kereslet enyhe növekedése bíztató jel. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – tovább erősödik a vizsgált desztinációk zömében.

Az Európa részesedését harmadik alkalommal bemutató (frissített adatokon alapuló) számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 42,8%-a választotta Európát (21,1 millió fő), és e turisták többsége (38,1%-a) Nyugat-Európába3 utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint 2016-ra nő a közép- és kelet-európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 33,8% volt, ebből Európa 39,2%-kal részesedett (4,3 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 11,2%, akiknek 51,4%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 26,9%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 37,9%-ot (0,6 millió fı). Brazíliát a régión kívüli utazások viszonylag magas, 66,2%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebből 50,9% (2,5 millió fő). Az indiai turisták túlnyomó többsége (95,9%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 15,2% (1,5 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 34,5%-a hagyta el Északkelet-Ázsiát, ebből 35,6% (4,9 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 60,0%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 32,1%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók. Az Egyesült Arab Emírségekben még nem jelentısek a régión kívüli utazások, 28,0%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 61,0%-a (0,7 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 79,3%-a (21,2 millió fı) utazott Európán belül, többségük (56,6%) a közép- és keleteurópai desztinációkat választotta.

A kiutazások számának változása*
  2012 2013
Amerika +4,6% +3,8%
Európa +1,9% +0,6%
EU +1,8% -0,6%
Közép- és Kelet-Európa +4,5% +3,4%
Közép-Európa és Baltikum +5,4% +1,8%
Ázsia és a Csendes-óceáni térség +6,8% +6,0%
Afrika +5,2% +5,4%
Közel-Kelet -0,6% +4,7%
Világ +3,6% +3,1
* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 2,4%-kal növekszik majd, 2013-ban pedig stagnálni fog. Különösen az észak- és dél-európai desztinációk számíthatnak gyengébb eredményekre, míg Nyugat-Európában mérsékelt (ám az átlagot meghaladó) növekedést várnak. Közép- és Kelet-Európában 2012-re 4,0%-os, 2013-ra 2,3%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 4,7%-os, 2013-ra pedig 1,0%-os növekedést vár a kutatóintézet, javítva előző negyedéves előrejelzésén.

Az ETC által felkért szakértők szerint 2012-ben vegyes eredményeket ér el Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság alakulásával kapcsolatos bizonytalanság és a kormányzati megszorító intézkedések következtében a kereslet lassuló ütemben bővült az első nyolc-kilenc hónap során, így a bővülő belföldi és kontinensen belüli utazásoknak köszönhetően javuló vendégforgalmi adatokra, ám a szállodák foglaltságát tekintve csökkenésre számítanak.


1. A kiadvány adatgyűjtésének lezárása után publikálták az STR 2012. január–szeptemberi adatait. Az európai szállodák foglaltsága 66,9%-os volt az év első kilenc hónapjában, a 27 vizsgált városból 12 jelzett pozitív elmozdulást az előző év azonos időszakához képest. Euróban mérve a napi átlagár (ADR) tekintetében 5,3%-os, a RevPAR tekintetében 5,1%-os növekedést regisztráltak a szállodák. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a foglaltság 2,7%-kal, az euróban számított RevPAR 9,0%-kal nőtt.

2. A kiadvány megjelenése után tették közzé az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) adatait: a kombinált utasszám 3,1%-kal (több mint hatmillióval) nőtt, az RPK 4,8%-kal nőtt az év első kilenc hónapjában. Vagyis ezek az adatok is megerősítik, hogy bár a kapacitások kihasználása javult, a légi közlekedést tekintetve a növekedés lassuló ütemű lett az év második felében.

3. Észak-Európa: Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Izland, Írország, Norvégia, Svédország.
Nyugat-Európa: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország, Svájc.
Dél-Európa/Mediterrán térség: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Görögország, Horvátország, Macedónia,
Málta, Montenegró, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Törökország.
Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán,
Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?