Vízumgondok, Malév-csőd és fekete szervezés

Az utazási irodák helyzetéről, jelentőségéről, problémáiról írt tájékoztató levelet Dr. Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkárnak a MUISZ.

A levél áttekintést ad az utaztató ágazatról: leírja, hogy jelenleg kb. 600 vállalkozás tevékenykedik aktívan az utaztatásban, ebből 200-at tagjának tud a 39 évvel ezelőtt megalapított MUISZ. Ez a 200 cég adja a hazai szervezett utaztatás 85%-át, az általuk foglalkoztatottak száma mintegy 3000 fő. A tagirodák forgalma éves szinten több mint 150 milliárd Ft, ebből mintegy 70 milliárd forgalmat bonyolítanak a beutaztató irodák. Utóbbiak komplex programjaikkal sok hazai vállalkozásnak (szálláshelyek, éttermek, idegenvezetők, programgazdák, közlekedési vállalatok, kulturális helyszínek, stb.) jelentenek munkalehetőséget. Külföldi utazásaik megszervezéséhez évente több mint 1 millió magyar állampolgár veszi igénybe az utazási irodákat, a 90 IATA jogosultsággal rendelkező iroda éves forgalma meghaladja a 150 milliárd forintot. (A Malév jegyek 80%- át az utazási irodák adták el). A levél kitér a külföldre utazásokat szervező irodák vagyoni biztosíték kötelezettségére is. 

A levél második felében az utazási irodák működését nehezítő tényezőket szedi pontokba a Szövetség. Hangsúlyozzák, az 1990.évi C. törvény a helyi adókról 2013. január 1- től hatályos módosítása az utazási irodák nagy részét, de elősorban az 500 millió éves forgalom feletti irodákat rendkívül hátrányosan érinti, mivel nem vette figyelembe, hogy az utazási irodák közvetítő tevékenységet folytatnak, minimális árréssel. A törvénymódosítás irreális verseny előnyt biztosít a külföldről működő utazási irodáknak. A magyar irodák ezért vagy bezárnak, vagy külföldre települnek. Mindkét esetben elvész a magyar adóbevétel, és munkahelyek százai szűnnek meg. Ez mindenképpen ellentétes a kormányzati törekvéssel. A MUISZ ezért kéri a helyettes államtitkár közbejárását, hogy más ágazatokhoz hasonlóan az utazási irodák közvetítői tevékenysége is kikerüljön a módosítás hatálya alól.

A levél kitér a fekete utazásszervezésre is. Az utóbbi 2-3 évben jelentős mértékben elszaporodott a jogosulatlan utazásszervezők száma. Nagyon sok fekete szervező teszi közzé ajánlatait az internetes portálokon, de sok iskolai kirándulás és egyesületek által szervezett utazás is ebbe a kategóriába tartozik. Nem egy esetben buszvállalkozások állítanak össze komplett utazási csomagokat, holott jogosultságuk csak az autóbusz bérbeadására lenne. A jogosulatlan utazásszervezés káros az államnak a kieső adóbevételek miatt, hátrányba hozza a súlyos terheket viselő, regisztrált utaztatókat és nem utolsó sorban veszélyes az utazóknak, mivel probléma esetén semmilyen jogorvoslati lehetőségük nincs. A MUISZ becslése szerint a törvényesen működő irodák forgalmán túl további 20-25%-ot tesz ki a „fekete” utazásszervezés aránya.

Jelenleg a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal végzi a jogosulatlan utazásszervezők felderítését, szankcionálását, sajnos azonban megfelelő jogosultságok és a szükséges kapacitások hiányában tevékenységük nem elég hatékony. A cél az lenne, hogy az MKEH önállóan, saját maga kutasson fel ilyen eseteket és általában is mindent tegyen meg a fekete utazásszervezés visszaszorítására, írja a Szövetség. Ennek érdekében a MUISZ elkészített egy „Kézikönyv”-et az ellenőrzéseket korábban végző Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság részére, melyet az MKEH –nak is megküldtek.

A levélben a Malév csőd következményeiről, negatív gazdasági hatásairól is beszámolnak. Probléma, hogy a magas költésű MICE szegmens jelentős mértékben visszaesett, ami az incentive beutaztató és konferencia szervező irodák forgalmának csökkenésében mutatkozik meg, a visszaesés a tagszervezeteknél e területen min. 30%-os. Az incentive csoportok miatt szükség lenne egy magyarországi piacra optimalizált, budapesti székhelyű új légitársaságra.

Szintén a Malév csődjéhez tartozik, hogy a MUISZ hónapok óta harcol azért, hogy a magyar utasok pénze, melyet a Malév jegyekre kifizettek, de a csőd miatt elutazni már nem tudtak, visszafizetésre kerülhessen. A pénz a nemzetközi légiforgalmi szabályzat és a magyar csődtörvény eltérő jogi értelmezése miatt jelenleg a IATA-nál van, letétbe helyezve. A magyar utazási irodák nagy részét – a közvetlen károkon és a forgalomkiesésből eredő káron túl – az ún. charge back eljárások során a bankok által jogtalanul az utazási irodákra hárított utaskárok is terhelték.

A MUISZ hangsúlyozta, az utazási irodai rendeleteket (213/1996. és 281/2008. Kormányrendelet) szükséges lenne már a turizmus törvény megalkotása előtt módosítani, mert több pontja is indokolatlanul hátrányos az utazási vállalkozások számára. A rendelet módosítására a Szövetség konkrét javaslatot dolgoz ki, melyet a napokban eljuttat a helyettes államtitkárnak.

Felhívták a figyelmet a vízumproblémákra is: az Öböl térség, India, Törökország beutazói csak igen nehézkesen tudnak a magyar konzulátusokon vízumot szerezni. A Szövetség tisztában van vele, hogy az EU célja a migráció megakadályozása, ez azonban nem jelentheti a tényleges turisták elriasztását, írják.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?