Londoni olimpia: nem ezt remélték

London, a hosszútávon előnyt jelentő imázsnövekedés mellett jelentős idegenforgalmi és vendéglátóipari fellendülést remélt a nyári játékoktól. Bár az ország megítélésének jót tesz egy olimpia megrendezése, a gazdaságot egyelőre úgy tűnik, nem a játékok két hete fogja felvirágoztatni áll a K&H Alapkezelő londoni olimpiáról szóló gazdasági gyorsjelentésében.

„Nagy várakozással tekintett az olimpia elé London üzleti világa. Nagy Britannia jelentős, egyes jelenlegi becslések szerint akár 17 milliárd dolláros olimpiai költségvetése messze felülmúlja Athén 10 milliárdos befektetését, bár még mindig elmarad a kínaiak 20 milliárdos büdzséje mögött, ami alapján a 2008-as pekingi esemény volt minden idők legdrágább olimpiája. A britek hosszú távú célja az ország hírnevének növelése, a háromszoros rendezéssel járó presztízs megszerzése volt, de bíztak benne, hogy a befektetés már az olimpia ideje alatt is elkezd megtérülni az idegenforgalmi- és szállodaiparban. Az első hét adatai alapján azonban úgy látszik, reményeik rövidtávon nem igazolódnak be” – mondta Horváth István, a K&H Alapkezelő befektetési igazgatója.

A szálláshelyek többsége megemelt

tarifával szerette volna értékesíteni szabad férőhelyeit, ám május után egyre csökkent a foglalások száma, így számos szálloda még a 2011-es szint alá is vitte az árakat, csak hogy betöltse az üres szobákat. A Financial Times értesülései szerint összességében 25%-kal kerülnek kevesebbe a szálláshelyek, mint tavasszal, de ezzel sem sikerült sokkal megnövelni a hotelek telítettségét, ami még így is 20%-kal alacsonyabb, mint 2011 ezen időszakában.

Bár a londoni olimpia több embert vonzott, mint az előző nyári játékok helyszínei, a 100.000 látogató még mindig visszaesésnek számít az átlagos londoni 300.000 turistához képest. „A látogatók számának visszaesése valószínűleg annak köszönhető, hogy a hagyományos turisták nem az olimpia idején mennek idén Londonba, mert félnek a zsúfoltságtól, így inkább más időpontokat választanak a város nevezetességeinek megtekintéséhez” – taglalta Horváth István.

Ezt támasztja alá az is, hogy az olimpiai falun kívül a helyiek szerint kihalt a város, a főbb turisztikai látványosságok látogatottsága pedig a Financial Times adatai alapján 30-35 százalékkal alacsonyabb, mint tavaly nyáron. A kulturális intézmények, mint a múzeumok és színházak is 30 százalékos visszaesés tapasztaltak. Néhány nevezetesség, mint például a Tower Bridge vagy a Természettudományi Múzeum hosszú nyitvatartást és minimális sorban állást ígér az érdeklődőknek. A Londonban tartózkodókat sokkal inkább érdekli most a sport, mint a kultúra.

„A belváros és a hagyományos turisztikai helyszínek egyelőre nem tapasztalják az olimpiától elvárt gazdasági fellendülést, de a helyzet augusztus 12-ig még változhat – hangsúlyozta Horváth István. „Fontos azonban megjegyezni, hogy az olimpiai helyszínek környékén rengeteg ember van, és a résztvevők jelentős összeget költenek az itt található üzletekben, vendéglátóipari egységekben. Emellett pedig a britek tekintélyes bevételhez juthatnak a reklámokból, hiszen a tévéközvetítések, a versenyek, valamint a nyitó- és záróceremónia komoly lehetőségeket rejtenek magukban e téren.”

„Az olimpiai gazdaságossága

és megtérülése körüli elméletek, találgatások már hónapok óta izgalomban tartják a gazdasági szektort. A mostani, első adatok nem túl bíztatóak, de továbbra is fontosnak tartom kiemelni, hogy ez még nem jelent semmit. A rövid távú hatásokról néhány hét múlva be fogunk tudni számolni, de mint már hangsúlyoztam, egy olimpia rendezése esetén a szervező ország elsősorban hosszú távon gondolkodik, így leginkább 4-8 év múlva tudjuk majd kiértékelni, mit, hogyan csinált London” – zárta elemzését Horváth István.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.