Magyar terveket is felhasznált

Ferdinand von Zeppelin német katonatiszt, a kormányozható léghajó feltalálója 175 éve, 1838. július 8-án született.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Zeppelin arisztokrata családja hagyományait követve katonai pályára lépett. Az amerikai polgárháború idején megfigyelő volt az északi hadseregben, itt emelkedett először a levegőbe egy ballonnal. 1866-ban a (vesztes) osztrák oldalon harcolt a poroszok ellen, majd 1870-ben a (győztes) porosz oldalon a franciák ellen. 1891-ben altábornagyi rangban vonult vissza a szolgálattól, ettől kezdve minden idejét és tehetségét a repülésnek szentelte.

Zeppelin megvásárolta a merev testű, irányítható léghajóval kísérletező magyar Schwartz Dávid özvegyétől a terveket, és azok továbbfejlesztésével megépítette saját járművét. A LZ-I hossza 128, átmérője 11,7 méter volt, és a hajótest 16 egymástól elválasztott gáztartályt tartalmazott. A légcsavarokon keletkező húzóerőt két 16 lóerős Daimler-motor szolgáltatta, a haladás irányát oldal- és magassági kormányok szabályozták. A léghajó első, 17 perces próbaútját 1900. július 2-án tette a Bodeni-tó felett, de a kormánymű tökéletlenségei miatt a kikötőoszlophoz közelítve csaknem kettétört.

A hibák kiküszöbölése után a továbbfejlesztett jármű már 31 kilométeres óránkénti sebességet ért el, az LZ-III 1906-ban már egy napig maradt a levegőben. A kísérletezés felemésztette Zeppelin vagyonát, de a találmány jelentőségét felismerő II. Vilmos császár támogatása és egy javára rendezett sorsjáték megmentette, így jómódú és megbecsült emberként halt meg 1917. március 8-án. A léghajók az I. világháborúban nem váltották be a katonai vezetés reményeit: lassúságuk miatt ki voltak szolgáltatva a mozgékony repülőgépeknek, robbanékonyságuk miatt könnyű célpontnak bizonyultak, London bombázásakor a repülő szivarok közül negyven pusztult el.

A személyszállítás terén viszont remekeltek: a Graf Zeppelin utasszállító léghajó 1929-ben 21 nap alatt körüljárta a Földet, és összesen 144 alkalommal kelt át az Atlanti-óceánon. Magyarországon 1931. március 29-én szállt le a csepeli repülőtéren az első zeppelin, amelyből elsőként Karinthy Frigyes lépett ki. Tündöklésüknek egy szörnyű baleset vetett véget: a 245 méter hosszú, 41,2 méter átmérőjű és 72 férőhelyes Hindenburg léghajó 1937. május 7-én New Jerseyben máig tisztázatlan körülmények között kigyulladt, a robbanás 36 emberéletet követelt. A tragédia után a léghajók iránti érdeklődés lényegében megszűnt.

Az utóbbi években a zeppelinek reneszánszukat élik, mert olcsón üzemeltethetők, nem szennyezik a környezetet, zajszintjük alacsony, nincs szükségük nagy repülőterekre, és nagy terhek szállítására is alkalmasak. Az új típusú zeppelineket turisztikai célokra, például városnézésre használják, de nyersanyagok lelőhelyének felkutatására is.

Forrás: MTVA Archívum/GyártásTrend


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.