Már készül a szempontrendszer

Más országok eredményes turizmusának összetevőit vizsgálva kiderült, hogy az aktív és egymásra épülő térségi menedzsment- és marketingszervezetek a siker alaptényezői. Most remény van arra, hogy Magyarországon is felálljon az egységes Turisztikai Desztináció Menedzsment (TDM) hálózata, európai uniós források (ROP) támogatásával. Évtizedek óta ez lehet turizmusunkban a terület szereplőit érintő legalapvetőbb szerkezeti változás. Mányai Roland, az ÖTM Turisztikai Főosztályának főosztályvezető- helyettese lapunknak elmondta, hogy a szakállamtitkárság fejlesztési osztálya 2007 első felében készíti el a TDM-szervezetek kialakításához szükséges szakmai szempontrendszert.

Néhány alapvető szempont az intézményrendszer fejlesztéséhez: a jelenlegi fejlesztéseknek sokszor nincs helyi gazdájuk, a döntések nem minden esetben a közvetlenül érintettek bevonásával születnek, még mindig kevés az összefogás, és persze lehetne sorolni azokat a tényezőket, amelyek újfajta, alulról építkező szervezetfejlesztést igényelnek a hatékony és eredményes turizmus érdekében.

Ez az oka annak, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia is kiemelten foglalkozik e témával. Szakértők bevonásával az elmúlt években több helyi szerveződés alakult, elsősorban marketingterületen. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv kapcsán azonban lehetőség nyílhat arra is, hogy a sok különféle helyet, a helyi specifikumokat is figyelembe vevő, de országosan egységes rendszer alapjait teremtsük meg.

Turisztikai desztinációmenedzsment

A desztináció turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kezelő partnerek (önkormányzatok, vállalkozások, szakmai és civil szervezetek stb.) hosszú távú, szervezett együttműködése annak érdekében, hogy a turista élményét, illetve a turizmusból származó hatásokat optimalizálják a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételével.

A TDM komplexen, integráltan végzi a kutatást, a termékfejlesztést, az információszolgáltatást, a reklámot, a promóciót, a monitoringot, a minőség-ellenőrzést, a tanácsadást és akár a pályázati bírálatokat is.

A rendszer a turizmusban legközvetlenebb szinten érintett szereplők (vállalkozók, önkormányzat, közlekedési vállalat, attrakciók kezelője, örökség- és a természetvédelem helyi gazdái) összefogásával alapozható meg. Érdekeiket a felsőbb szinten való képviselettel és anyagi hozzájárulással valósíthatják meg. A TDM-ek működéséhez – ahhoz, hogy önálló cselekvőképességgel rendelkezzenek – biztosítani kell a jogi és gazdasági feltételeket. Mányai Roland kiemelte, hogy az állam feladata tehát nem a szervezetek létrehozásában rejlik, hanem abban, hogy megfelelő keret jöjjön létre ahhoz, hogy érdemes legyen ilyen szervezeteket létrehozni.

A TDM vezetéséhez garantálni kell a megfelelő szakértelmet, amely felkarolja, elősegíti és támogatja a helyi kezdeményezéseket, ugyanakkor képes nagyobb összefüggésekhez igazítani, integrálni a terület kínálatát (például összehangolja a helyi, régiós és országos fejlesztéseket és marketingkommunikációt). A következő négy szempontot érdemes kiemelni: alulról építkezés, szakértelem, önálló cselekvőképesség és partnerség.

Több szinten

A turizmusban betöltött jelentőségük alapján többféle szinten lehet indokolt TDM-ek létrehozása, szintjüknek megfelelően eltérő feladatrendszerrel. A desztináció jelen esetben többféle célterületet jelenthet: egyrészt olyat, amely elsősorban a saját és a szomszédos régióból vonz turistákat, vagy olyat, amely elsősorban az ország területéről vonz turistákat, illetve olyan célterületet, amely kül- és belföldről egyaránt vonz turistákat, de nem azonos a jelenlegi statisztikai és közigazgatási egységekkel. Egyelőre három, egymásra épülő szinttel számol a tervezet. A szintbesorolások objektív számadatokon alapulhatnak, mint például a kereskedelmi és magán- szállásférőhelyek száma, a vendégéjszakák száma, a turisztikai vállalkozások száma, a beszedett IFA, a vonzerőleltár nagysága az adott területen stb.

Kapcsolódások a meglévő szervezetekkel

Az egyes szintek, illetve azok szervezeteinek kapcsolódása alapvetően meghatározza a rendszer sikerét. A már működő regionális szervezetekkel való kapcsolódás tehát kulcskérdés. A szervezeteknek, szinteknek egymással összhangban, illetve egymás munkáját segítve kell tevékenységeiket végezniük.

Finanszírozás

A TDM-szervezeteknek hosszú távon önfenntartó módon kell gazdálkodniuk, tehát elsősorban a közreműködők tagdíjaiból kell biztosítaniuk működésüket. Létrehozásukat és későbbi tevékenységeiket, akcióikat azonban szponzorok révén és pályázatokon elnyert – főként uniós – forrásokból (ROP, GOP) kell támogatni. A megalakítani kívánt TDM-szervezetek európai uniós pályázati feltételeit egységes rendszerben érdemes kidolgozni. Célszerű, ha pályázatot csak olyan szervezetek nyújthatnak be, amelyeknél megfelelő a tagok összetétele, saját, három évnél nem régebbi turisztikai stratégiával rendelkeznek, megfelelő végzettségű vezető szakembert alkalmaznak (térségimenedzserképesítés, felsőfokú turisztikai képesítés), és néhány alapvető feladatot már a megalakulástól kezdve ellátnak.

Feladatok

A szervezetek által ellátott feladatok számos területet felölelnek, így a kutatás, a minőségbiztosítás, marketingstratégia készítése vagy kiadványok létrehozása, menedzselése, illetve pályázati tanácsadás. A főbb feladatcsoportok – amelyekbe minden tevékenység beilleszthető – az alábbiak: termékfejlesztés/projektmenedzsment, turisztikai információs rendszer működtetése, folyamatos kapcsolattartás, együttműködés, marketingtevékenység, szemléletformálás/oktatás és képzés, a turisztikai vállalkozások versenyképességéhez való hozzájárulás, monitoring. Mányai Roland végül hangsúlyozta, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégiát követően a szakállamtitkárság olyan alapvető szempontrendszert készített, amelynek egyes elemei ebben a cikkben is megjelennek. Fontos azonban, hogy ezen anyag még nem ad választ minden részletkérdésre.

Ezért a már működő példákra és kezdeményezésekre, valamint a régiók és külső szakértők tudására támaszkodva a következő hónapokban dolgozzák ki a – segédanyagként is működő TDMszervezetek létrehozásáról szóló – stratégiát és útmutatót. Lapunk erről tájékoztatást ad.

Képünkön: Mányai Roland, az ÖTM Turisztikai Főosztályának főosztályvezető-helyettese

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.